Prospectus

nl en

Orientatie op onderwijs

Course
2008-2009

De module Orientatie op onderwijs (het voormalige LPC 3) (schoolstage) geeft toelating tot de educatieve en de communicatieve Master.
Deze module wordt gemeenschappelijk voor de b?vakken gegeven (samen met de module LPC 2 (schriftelijk rapporteren) en vindt tweemaal per jaar plaats bij voldoende aantallen deelnemers.

Prerequisite

Voor OOO is de ingangseis dat de student Caleidoscoop en het LPC-studentensemenarium met goed gevolg afgesloten heeft.

Methods of instruction

LPC 2 (3 ECTS; niet voor wiskunde)
Het doel van deze module is een oriëntatie op schriftelijke communicatie en het bevorderen van vaardigheden van studenten op het gebied van (populair-wetenschappelijk) schrijven, presenteren en communiceren. De colleges dienen ter voorbereiding en toetsing van een aantal praktische oefeningen zoals: het interviewen van een persoon in het educatieve of communicatieve werkveld (bijv. docent, journalist, voorlichter, educatief uitgever); het schrijven van een populair wetenschappelijk artikel of essay voor een bepaald medium; het reviseren van teksten; het beoordelen van websites met populair wetenschappelijke informatie; het maken van een poster en het houden van een posterpresentatie.
LPC 3 (Orientatie op onderwijs; 4 ECTS)
Het doel van deze module is een oriëntatie op educatie, zodanig dat studenten een beargumenteerde keuze kunnen maken om de Educatieve Masters wel of niet te kiezen. Studenten worden in de colleges voorbereid op een korte praktijkstage op een school voor voortgezet onderwijs. Tijdens de stage van tenminste twintig uur op school voeren zij een aantal opdrachten uit, volgen lessen en geven zij een klein aantal (2 – 5) lessen zelfstandig. Daarnaast houden studenten een interview en voeren zij een aantal keuze opdrachten uit. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het vinden van een stageplaats (met ondersteuning van de ICLON docent).
Voor wiskunde geldt dat enkel het LPC 3 deel gedaan wordt. Omdat de zwaarte 6 ECTS bedraagt, wordt een uitbreiding van de hierboven stage en het aantal genoemde keuze opdrachten gevraagd en een verdieping van vakdidactiek.

Examination

Voorbereiding op, en actieve deelname tijdens, colleges is verplicht. Beide modules worden afgesloten met een verslag waarin de student reflecteert op zijn/haar ervaringen en de producten inlevert in een definitieve versie. Zie aanwijzingen in de studietaken.

Time table

Voor de roosters zie www.math.leidenuniv.nl/~lubke/OOO0708.htm