Het college richt zich op de historische en kunsthistorische ontwikkelingen in laat-koloniaal India vanaf de tweede helft van de 19de eeuw tot aan de Onafhankelijkheid in 1947. Het Britse rijk worstelde met haar rol en belangen t.a.v. haar ‘Pearl in the Crown’.
Meest belangrijk in de geschiedenis van India in de negentiende eeuw is de groei van het concept van nationale identiteit, nationalisme en de onafhankelijkheidsstrijd.
Hoe is dit proces ontstaan? Was er een beweging tegen de Raj of waren er verschillende stromingen binnen de onafhankelijkheidsstrijd? Hoe kunnen we de situatie in India vergelijken met die in Indonesië of Oost Afrika?
Kunst en architectuur weerspiegelen eerst het streven van Britse en Indiase kunstenaar om Europese en Indiase thema’s en stijlen gezamenlijk toe te passen. Archeologisch onderzoek brengt daarnaast in deze periode het lange en rijkgeschakeerde cultuurhistorisch verleden van India steeds duidelijker in beeld. Het opkomend nationalisme rondom de eeuwwisseling leidt dan tot bewegingen die streven naar de expressie van juist een ‘eigen’ identiteit, o.a. in Calcutta en Lahore. Vanaf de jaren ‘20 wordt de Indiase kunst meer en meer gekenmerkt door twee stromingen: die van kunstenaars die de trends in de moderne kunst volgen; en die van kunstenaars die zich juist bewust richten op de ‘traditionele’ kunsten van India.
Het college biedt studenten de mogelijkheid om vergelijkend onderzoek te doen t.a.v. voor deze periode relevante historische of kunsthistorische thema’s, waarin gebieden met een vergelijkbare koloniale geschiedenis kunnen worden betrokken.
Rooster
Onderwijsvorm
Hoor- en werkcollege. Inschrijven via U-Twist is verplicht.
A la Carte- en Contractonderwijs
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.
Leerdoelen
Het college begint met een aantal hoorcolleges waarin het thema wordt ingeleid en studenten worden voorbereid op de opdrachten. Deze fase wordt gevolgd door een schriftelijk tentamen waarin kennis en inzicht betreffende het thema worden getoetst aan de hand van de collegestof en c. 300 pp literatuur.
In een referaat (met behulp van powerpoint) laten studenten zien met welke vraagstelling zij waarom aan de slag gaan en welke literatuur zij daarbij waarom zullen gebruiken.
Als alles goed en wel in de steigers staat (na enkele tussenrapportages tijdens de colleges), schrijven zij zelfstandig een werkstuk dat na beoordeling individueel wordt besproken.
Literatuur
Wordt nader aangekondigd via Blackboard.
Toetsing
Schriftelijk tentamen, referaat en werkstuk.
Informatie
Bij de docent: e.m.raven@let.leidenuniv.nl
Overzicht
(Geschiedenis 3a) Op basis van de disciplines geschiedenis en kunstgeschiedenis zoomt dit college in op het India in de laat-Koloniale periode, op weg naar onafhankelijkheid. Naast kennis van, en inzicht in een aantal maatschappelijke en cultureel-historische ontwikkelingen in deze overgangsperiode, oefenen studenten zich verder in het zelfstandig ontwikkelen van relevante vragen en subvragen, alsmede in de daarbij behorende heuristische vaardigheden, op basis van primair bronnenmateriaal.
Toegangseis: alle cultuurvakken van het eerste jaar TCIT, of inleiding Wereldgeschiedenis (8 ECTS), iconografie (opleiding Kunstgeschiedenis) of archeologie van Azië (opleiding Archeologie)