Prospectus

nl en

Teksten: licht-gevorderd niveau I, inclusief Taaltechnieken en hulpmiddelen

Course
2009-2010

Beschrijving

Deze cursus beoogt het vermogen van studenten te vergroten om geschreven stukjes te lezen over verschillende onderwerpen op middenniveau met behulp van de eerder bestudeerde grammatica en nieuw geleerde zinsstructuren. De focus zal gericht zijn op “lezen om de taal te leren”, m.a.w. studenten zullen hun actieve kennis en beheersing van vocabulaire, kanji, grammatica, zinsstructuren en taalkundige conventies vergroten. Zij zullen hun lees- en vertaalvaardigheden ontwikkelen door het begrijpend lezen van bewerkte teksten met een lengte van enkele paragrafen, en ze zullen een begin maken om, met behulp van woordenlijsten en/of woordenboeken, eenvoudige authentieke materialen te leren lezen, zoals rubrieken in een tijdschrift of krant, stukjes op het internet, en korte verhalen. Door middel van deze leesoefeningen zullen studenten in staat zijn om de verschillen tussen Japanse en Nederlandse/Engelse zinsstructuren en lexicale items te onderscheiden, en te kunnen reflecteren over Japanse grammatica in contextueel verband. Studenten zullen de gelegenheid krijgen zich te bekwamen in het gebruik van naslagwerken (zoals woordenboeken, bronnen op het internet, specialistische naslagwerken om bijv. de lezing van namen op te zoeken, etc.).

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toegangseisen

Deze cursus is bestemd voor studenten die hun eerstejaars vakken hebben afgerond en dient als basis voor het verder ontwikkelen van taalkundige en (inter)culturele vaardigheden tot het middenniveau. Studenten die dit onderdeel volgen behoren basale spreek- en luistervaardigheden te hebben, bekend te zijn met grammaticale structuren zoals uitgelegd in deel 1&2 van Minna no Nihongo, en in staat te zijn om ruwweg 500 kanji karakters te kunnen lezen en schrijven.

Leerdoelen

N.v.t.

Studielast

Totale studielast voor de cursus: 140 uur

Literatuur

  • 『テーマ別中級から学ぶ日本語 改訂版』 (研究社) (NOT the ワークブック)
    = Arai, Reiko et al.: Teemabetsu chûkyû kara manabu nihongo, Revised edition, Kenkyûsha, 2007.
    ISBN 978-4-327-38443-2 (2,300 yen)

  • 『どんな時どう使う 日本語表現文型辞典』
    Tomomatsu, Etsuko et al.: Essential Japanese Expressions, ALC, 2007.
    ISBN 978-4-7574-1235-4
    ¥2,940

Toetsing

Schriftelijk tentamen

Weging van Taalbeheersing IIa (5+ 5 ec):

  • IIa. I. Taalbeheersing (5 ec):
    1) Kanji III:40%
    2) Conversatie % luistervaardigheid: 60%

  • IIa. II. Teksten: licht gevorderd niveau I (5 ec): 100%

Rooster

Zie rooster

Contact

Bij de docent, zie rooster.

Aanmelden

Periode van inschrijving:
Eerste semester: 24 augustus 2009 tot en met 3 september 2009
Tweede semester: 18 januari 2010 vanaf 10.00 uur tot en met 27 januari 2010.

Via U-twist, zie aanmeldingsprocedure

Blackboard

Materialen/communicatie platform is beschikbaar afhankelijk van het cursuselement.

Opmerkingen

1)
Onderdeel van: Taalbeheersing II
Beoogd niveau: Middenniveau/JLPT 3-2 (CEF B1.1. daar waar toepasbaar)

  • cumulatieve vocabulaire (BA1+BA2): ongeveer 4,000

  • zinsstructuren/grammatica: JLPT 3-2

  • kanji: ongeveer 1000

2)
Studenten kunnen versnellen binnen een onderdeel van het taalprogramma. Dit houdt in dat voordat je kunt deelnemen aan, bijvoorbeeld BA2 1e semester Conversatie & luistervaardigheid (= BA2 Taalbeheersing IIa/IIa.I. Taalbeheersing/Conversatie & luistervaardigheid, 60% of JB2ATA), studenten eerst moeten hebben afgerond:
(1) BA1 Taalverwerving Ia/Taalbeheersing I/Conversatie & Luistervaardigheid I (60% of JB1ATA)
(2) BA1 Taalverwerving Ib/Taalbeheersing II/Conversatie & Luistervaardigheid II (60% of JB1ATB).
Voordat ze doorkunnen stromen naar het 2e semester van BA3. Alle andere taalvakken moet echter eerst zijn afgerond.