Beschrijving
Dit vak is bedoeld voor iedereen die zich wil verdiepen in de rol en de invloed van lidstaten, en daarbinnen relevante actoren, bij de totstandkoming van intern EU beleid. Doel is om beter inzicht te krijgen in het soms ongrijpbare proces van Europese beleidsvorming, op gebieden die steeds meer effect hebben op ‘voorheen’ nationale beleidsterreinen.
Capita selecta zijn: migratie/asiel, verdragswijziging, Lissabon-agenda, veiligheid en klimaat. Studenten kunnen een beleidsterrein als uitgangspunt nemen, of als casus een bepaalde lidstaat kiezen. Ook meer ‘institutionele’ varianten zijn mogelijk, zoals een onderzoek naar de toekomst van de Benelux, de gevolgen van het nieuwe Verdrag van Lissabon, de positie van het Verenigd Koninkrijk, of de Frans-Duitse as. Een onderhandelingssimulatie (Europese Raad) maakt deel uit van het college, om inzicht te krijgen in de praktijk van onderhandelingen over een gevoelig onderwerp.
Het vak biedt hiermee een kader voor de analyse van politieke, sociale en economische belangen en – in het verlengde hiervan – het handelen van EU instellingen en lidstaten in Europese overlegstructuren (voor wat betreft intern EU beleid). Op die manier wordt tevens duidelijk waarom de perceptie van Europese samenwerking aanzienlijk verschilt tussen lidstaten, tussen Europese politieke families en per beleidsterrein. Om toch de voortgang in het proces van Europese integratie te verklaren, worden studenten geacht zich in minimaal twee academische benaderingen eigen te maken en toe te passen in hun eigen onderzoek: Historisch Institutionalisme en de (Liberaal-) Intergouvernementele benadering.
Onderwijsvorm
Werkcollege.
Toegangseisen
Minimaal BSA (40 ects).
Leerdoelen
Kennis reproduceren over en inzicht krijgen in het ontstaan en de ontwikkeling van het interne beleid van de EU.
Leren hanteren van theorieën over EU integratie om zo vanuit verschillende perspectieven beargumenteerd en onderbouwd te kunnen analyseren hoe Europese integratie op dit beleidsterrein ontstaat en zich ontwikkelt.
Het uitdiepen van een bepaalde concrete casus/probleemstelling op grond van primair bronnenmateriaal. Daarbij kunnen kennis van de Engelse, Duitse, Franse, Spaanse, Italiaanse, Poolse of Portugese taal goed van pas komen.
Het geven van gefundeerd advies op basis van verzamelde kennis en inzichten.
Studielast
Totale studielast 140 uur (5 ECTS):.
collegecontacturen: 28 uur
bestuderen van de verplichte literatuur: 35 uur
zoeken en bestuderen van de zelf gezochte literatuur: 28 uur
maken van opdrachten, al dan niet ter voorbereiding op het college: 4
schrijven van twee op elkaar aansluitende papers over hetzelfde onderwerp (inclusief voorbereidende werkzaamheden): 45
Literatuur
Handboek:
Simon Bulmer & Christian Lequesne (ed.) (2005), The Member States of the European Union, Oxford University Press.
Verder:Pollack, M. (2005) Theorizing the European Union, in: Annual Review Political Science., 8, pp 357-399
Steenbergen & Marks (2004) Introduction: models of political conflict in the European Union, in (eds) Marks & Steenbergen, European integration and Political Conflict.
Nader bekend te maken
Bij de analyse van zijn/haar onderzoeksonderwerp zal de student zich beroepen op zelf gelokaliseerde overheidspublicaties, publicaties van onderzoeksinstituten, mediabronnen en academische literatuur.
Toetsing
PP presentatie
achtergrondessay met literatuur
werkstuk/beleidsnota
participatie in onderhandelingssimulatie/tijdens college
Rooster
Maandag 19.00-20.30 uur.
Het rooster wordt gepubliceerd op de site van de PraktijkStudies .
Informatie
Bij de docent I. Petter of bij het secretariaat van PraktijkStudies .
Aanmelden
Via het secretariaat van PraktijkStudies .
Blackboard
In de cursus wordt mogelijk gebruik gemaakt van Blackboard voor het ter beschikking stellen van studiemateriaal en het uploaden van schriftelijke opdrachten.
Opmerkingen
Overzicht:
1. Het college begint met een zestal interactieve hoorcolleges over de recente en minder recente theorievorming over het Europese integratieproces bezien vanuit een institutioneel en politiek kader. Terugkoppeling door docent naar het concrete beleidsvormingsproces bij capita selecta.
2. In week 2 hebben de studenten, in overleg met de docent, een onderwerp en literatuur geselecteerd voor het concipiëren en schrijven van een beleidsnota/eindpaper met bijlagen over een Europees onderwerp.
3. De studenten produceren een korte achtergrondnotitie als grondverf/bouwsteen voor hun beleidsnota/eindpaper. Aan de hand van de achtergrondnotitie houden zij een referaat, gevolgd door een co-referaat van een medestudent en een algemene discussieronde.
4. Inleveren beleidsnota juni 2010