Prospectus

nl en

Taalverwerving IIIa: conversatie & luistervaardigheid, teksten: gevorderd niveau, kanji V

Course
2009-2010

Beschrijving

Conversatie & luistervaardigheid & Teksten (gevorderd niveau) & Kanji V: Deze cursus heeft als doel de vaardigheden in spreken en begrijpend luisteren, alsmede de lees- en uitdrukkingsvaardigheden van de studenten te verhogen tot een hoog middenniveau.

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toegangseisen

Taalbeheersing II

Leerdoelen

Studenten zullen leren om: de hoofdpunten te begrijpen van langere gesprekken in standaard Japans, en van allerlei TV-progamma’s over bekende onderwerpen; om in zekere mate spontaan deel te kunnen nemen aan gesprekken zodat gewone interactie met moedertaalsprekers mogelijk wordt; deel te kunnen nemen aan discussies in een vertrouwde omgeving en daarbij gespreksonderwerpen te kunnen introduceren; samenhangende beschrijvingen te kunnen presenteren over allerlei onderwerpen die samenhangen met het vakgebied waarin men interesse heeft (bijv. door het geven van korte voordrachten); hun eigen standpunten over actuele onderwerpen uit te kunnen dragen; het eigen niveau van spreken aan de situatie aan te kunnen passen (bijv. van een beleefde naar een informele stijl, het gebruik van normale beleefdheidsvormen). In de Kanji-colleges zullen studenten worden getoetst op hun kennis van essentiële kanji karakters die in de teksten van de tekstcolleges voorkomen, alsmede van andere kanji die voor het hogere middenniveau relevant worden geacht. Ten einde de studenten voor te bereiden op het gebruik van Japanstalige materialen in de Focusvakken tijdens het 2e semester van het 3e jaar, zal in deze cursus de focus verschuiven van “lezen om de taal te leren” naar “lezen om inhoudelijke informatie te vergaren”.

Door gebruik te maken van een reader met geselecteerde teksten (artikelen, verslagen, essays en dergelijke over bekende onderwerpen op het gebied van hedendaagse maatschappelijke problemen en hedendaags literair proza), zullen studenten worden blootgesteld aan een variëteit van complexe zinsstructuren en vocabulaire op een hoger middenniveau. Studenten zullen vaardigheden ontwikkelen op het gebied van vertalen, kritisch lezen (het vormen van een eigen mening over wetenschappelijke teksten) en associatief denken (het bedenken van een reeks van nuttige trefwoorden die men kan gebruiken om meer/diepgaandere informatie over een bepaald onderwerp te vinden). Door hun actieve kennis van en werkvaardigheden met het Japans te vergroten, zal het vermogen van studenten tot begrijpend lezen en om leesstrategieën toe te passen verder worden ontwikkeld, om hen zodoende voor te bereiden op meer veeleisende teksten in de Focusvakken, en binnen hun post-Bachelor carriëre.

Studielast

Totale studielast : 140 uur

Literatuur

  • 『どんな時どう使う 日本語表現文型辞典』
    Tomomatsu, Etsuko et al.: Essential Japanese Expressions, ALC, 2007.
    ISBN 978-4-7574-1235-4
    ¥2,940

  • Reader (verkrijgbaar bij het Studiepunt Geesteswetenschappen, Lipsius gebouw)

Toetsing

  • schriftelijk tentamen

  • mondeling tentamen/presentatie

Weging voor Taalverwerving IIIa ( JB3TMJA) (5 ec), 100%:
1) Conversatie & luistervaardigheid (JB3JC): 30%
2) Teksten, gevorderd niveau (JB3T): 40%
3) Kanji V (JB3KT): 30%

Rooster

Verschillende, voor meer informatie zie rooster.

Contact

Bij de desbetreffende docent, zie rooster.

Aanmelden

Periode van inschrijving:
Eerste semester: 24 augustus 2009 tot en met 3 september 2009
Tweede semester: 18 januari 2010 vanaf 10.00 uur tot en met 27 januari 2010.

Via U-twist, zie aanmeldingsprocedure

Blackboard

Materialen/communicatie platform is beschikbaar afhankelijk van het cursuselement.

Opmerkingen

1)
Onderdeel van: Taalbeheersing III
Beoogd niveau: Hoog middenniveau/JLPT 2 (CEF B1.2.-B2.1. daar waar toepasbaar)

  • cumulatieve vocabulaire (BA1+BA2+BA3): ongeveer 6,000

  • zinsstructuren/grammatica: JLPT 2-1

  • kanji: ongeveer 1500 (1850)

2)
Studenten kunnen versnellen binnen een onderdeel van het taalprogramma. Dit houdt in dat voordat je kunt deelnemen aan, bijvoorbeeld BA2 1e semester Conversatie & luistervaardigheid (= BA2 Taalbeheersing IIa/IIa.I. Taalbeheersing/Conversatie & luistervaardigheid, 60% of JB2ATA), studenten eerst moeten hebben afgerond:
(1) BA1 Taalverwerving Ia/Taalbeheersing I/Conversatie & Luistervaardigheid I (60% of JB1ATA)
(2) BA1 Taalverwerving Ib/Taalbeheersing II/Conversatie & Luistervaardigheid II (60% of JB1ATB).
Voordat ze doorkunnen stromen naar het 2e semester van BA3. Alle andere taalvakken moet echter eerst zijn afgerond.