Prospectus

nl en

Focus 5a+6: Verbeelde ruimten: tuinen in Japanse literatuur en kunst I

Course
2009-2010

Beschrijving

In deze werkgroep zal worden bezien hoe tuinen in de Japanse kunst en literatuur ge(re)presenteerd worden en hoe zij daarin functioneren; ook zal gekeken worden naar voorbeelden van tuinen die dienen als aanleiding voor het maken van literatuur (poëzie) — de tuin dus niet zozeer als onderwerp van, als wel als aanleiding voor literatuur. De drie categorieën “denken”, “zien” en “doen” zullen een leiddraad zijn om te onderzoeken hoe niet alleen in Japan, maar ook in m.n. Chinese en Europese tradities tuinen ons inzicht geven in de werking van verbeelding.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

  • Voertaal: Nederlands (optioneel: Engels)

Toegangseisen

Dit college staat open voor studenten die een BA2-Focuscollege hebben gevolgd in de disciplines: literatuur, film, kunst en materiële cultuur en/of religie.

Leerdoelen

Korte en bondige aanduiding (liefst als een lijst met punten) van de leerdoelen geformuleerd in termen van kennis, inzicht en vaardigheden waarover de student na afronding van de cursus beschikt. De leerdoelen van de afzonderlijke cursus dienen in relatie te staan tot de eindtermen van de opleiding als geheel.

Studielast

Een korte berekening van de studielast, uitgesplitst naar:

  • totale studielast voor de cursus (aantal ects x 28 uur), voor een cursus van 5 ects is dit 140 uur, voor 10 ects 280.

  • uren die aan het volgen van college worden besteed (bijv. 2 uur p.w. x 14 weken = 28 uur)

  • tijd voor het bestuderen van de verplichte literatuur (als richtlijn kan gelden ca. 7 pagina’s per uur met afwijkingen naar boven en beneden afhankelijk van de te bestuderen stof)

  • (indien van toepassing) tijd voor het maken van opdrachten, al dan niet ter voorbereiding op het college

  • (indien van toepassing) tijd voor het schrijven van een werkstuk (inclusief inlezen / onderzoek)

Literatuur

Reader Verbeelde ruimten. Verkrijgbaar via Studiepunt Geesteswetenschappen in het Lipsiusgebouw.

Toetsing

  • Participatie-element (aanwezigheid, participatie tijdens college, [mondelinge] presentatie) (30%).

  • Analytisch element (schriftelijk essay over secundaire literatuur, 1,000-1,500 woorden) (20%).

  • Onderzoekselement (een paper over in overleg met docent te kiezen onderwerp, 2,000-2,500 woorden) (30%).

  • Samenvattend element (schriftelijk tentamen over behandelde stof) (20%).

Rooster

Voor meer informatie zie rooster.

Contact

Dhr. Prof. Dr. I.B. Smits

Aanmelden

Via U-twist, zie aanmeldingsprocedure

Blackboard

In de cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard. Schrijf u ook in voor de Blackboard-site!

Opmerkingen

Note for possible study abroad or exchange students: The course will be given in Dutch, but English is optional.