Prospectus

nl en

Basismodule: Economische antropologie

Course
2009-2010

Economische antropologie maakt met behulp van etnografische methoden studie van economische instituties en gedrag.

De cursus start met klassieke discussies rond de vraag hoe economisch handelen te onderscheiden is en zich verhoudt tot andere activiteiten bijvoorbeeld op het gebied van politiek en religie. Deze discussies illustreren hoe in de antropologie het onderscheid tussen traditionele en moderne samenlevingen veelvuldig is opgehangen aan de inrichting van (de) economie.

Vervolgens gaat de aandacht uit naar drie recente ontwikkelingen in de economische antropologie:

benaderingen die de scheidslijnen tussen productie, distributie en consumptie doorbreken;
antropologie van geld en (financi?) markten,
de studie van de ‘economisering’ van ontwikkelingsvraagstukken, met name de rol van ecomische modellen in milieudiscussies, de plaats van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Fair trade initiatieven en Microfinancieringsprojecten.
In aansluiting op de serie hoorcolleges worden organisaties uitgenodigd die relevante activiteiten ontplooien op de genoemde gebieden.

De cursus wordt afgesloten met ethnografische artikelen die als voorbeeld dienen voor concreet onderzoek op het gebied van economisch antropologie.

Methods of instruction

*hoorcolleges en presentaties van gastsprekers (8×2 uur = 24 sbu) *studie van literatuur (592 pp = 99 sbu) *paper van 4 pp (32 sbu)
totaal 140 sbu (5 ECTS)

Study material

Carrier, James G. (2006), A Handbook of Economic Anthropology (Elgar Original Reference), (Edward Elgar Publishing Ltd). 592 pp.

Examination

Paper van 4 pp

Time table

Dinsdag 28 oktober t/m 16 december 2008, 9-11 uur
Zaal CH10.