Prospectus

nl en

Focus 1+2: Aspecten Japanse Literatuurgeschiedenis

Course
2009-2010

Beschrijving

Dit college biedt een selectie uit de verschillende literaire en culturele tradities die de Japanse letteren hebben vorm gegeven. Daarnaast wordt ingegaan op algemenere probleemstellingen in de literatuurwetenschap. In de praktijk betekent dit dat er een aantal primaire teksten (d.w.z. de literaire teksten zelf) gelezen wordt in combinatie met secundaire literatuur (d.w.z. teksten over teksten), waarbij ingegaan wordt op de verschillende manieren waarop wij teksten uit Japan (kunnen) lezen.
De selectie van primaire teksten is tot op zekere hoogte willekeurig, waarmee bedoeld wordt dat zij zeker niet de enige denkbare canon (lijst belangrijke boeken) vormen. Dit college is dan ook geen literatuurgeschiedenis, maar een inleiding in aspecten van Japanse literatuur en de manieren waarop die bestudeerd wordt.

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toegangseisen

n.v.t.

Leerdoelen

Doel van dit college is om studenten kennis te laten maken met basisbegrippen, centrale concepten en thema’s van de literatuur, en die van van Japan in het bijzonder;
De student wordt bewust gemaakt van implicaties van vooronderstellingen bij het begrijpen en bestuderen van een andere samenleving zoals Japan;
Vaardigheden als kritisch lezen, academische discussie en academisch schrijven worden geoefend en getoetst door middel van korte schriftelijke opdrachten en een presentatie tijdens de collegeperiode, en door middel van een langere essay-opdracht ter afronding van dit studieonderdeel.

Studielast

140 uur/5 ECTS

Literatuur

  • Helen C. McCullough, red. en vert. _Classical Japanese Prose. An Anthology_*. Stanford: Stanford University Press, 1990. (ISBN 0-8047-1960-8.) Te bestellen via een boekhandel of bv. www.amazon.com.

  • Reader “Aspecten van de Japanse literatuurgeschiedenis”*, verkrijgbaar bij het Studiepunt Letteren (Lipsius).

Toetsing

  • participatie-element (aanwezigheid, participatie tijdens college, mondelinge presentatie) (30%)

  • analytisch element (schriftelijk besprekingsessay over behandelde stof, 1,000-1,500 woorden) (20%)

  • onderzoekselement (en een paper over in overleg met docent te kiezen onderwerp, 2,000-2,500 woorden) (30%)

  • samenvattend element (schriftelijk tentamen over behandelde stof) (20%). Zie tentamenrooster.

Alle onderdelen moeten voldoende gemaakt worden.

Rooster

Voor meer informatie zie rooster.

Contact

Prof.dr. I.B. Smits

Aanmelden

Via U-twist, zie aanmeldingsprocedure

Blackboard

In de cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard.

Opmerkingen

Note for possible study abroad or exchange students: The course will be given in Dutch.