Prospectus

nl en

Developmental and Educational Psychology

Course
2009-2010

De ontwikkelings- en onderwijspsychologie heeft als onderwerp processen van ontwikkeling, rijping en leren gedurende de kinder- en jeugdjaren (prenataal tot circa 21 jaar).

Inhoud

  • theoretische uitgangspunten van de ontwikkelingspsychologie

  • aanleg versus omgevingsinvloeden

  • prenatale ontwikkeling

  • motorische ontwikkeling

  • lichamelijke ontwikkeling

  • taalontwikkeling

  • cognitieve ontwikkeling en intelligentie

  • sociaal-emotionele en morele ontwikkeling

  • de relatie tussen ontwikkeling en leren, kennisverwerving en motivatie.

Coördinator

Dr. H.H. Boelens
Kamer 3B44
Telefoon: +31 (0)71 527 3697
E-mailadres: boelens@fsw.leidenuniv.nl

Doelstelling(en)

  • Studenten verwerven kennis over en inzicht in basisconcepten, theorieën, en onderzoek op het gebied van de ontwikkelingspsychologie en de onderwijspsychologie.

  • Studenten verwerven kennis over en inzicht in de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden, zoals de sociale ontwikkeling, de emotionele ontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling, de taalontwikkeling, etc.

  • Studenten leren om wetenschappelijke artikelen te lezen, te interpreteren en erover te discussiëren.

Studiemateriaal

  • R. Siegler, J. DeLoache, N. Eisenberg (2006). How Children Develop (2nd Ed.). New York: Worth Publishers

  • Syllabus met artikelen en boekhoofdstukken

  • Informatie aangeboden op Blackboard (o.a. collegesheets en artikelen) behoort tot de tentamenstof.

De boeken zijn goedkoop verkrijgbaar via de boekenbalie van de studievereniging Labyrint op vertoon van je lidmaatschapspasje van Labyrint. Of anders bij de academische boekwinkels.

Toetsing

Het tentamen bestaat uit voornamelijk multiple-choice vragen en enkele open vragen over de literatuur (boek en aanvullende literatuur) en de collegestof.

De Faculteit Sociale Wetenschappen heeft per 1 januari 2006 het systeem Ephorus ingevoerd dat docenten kunnen gebruiken om werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Zie ook de Nadere regels en richtlijnen, paragraaf 6.

Ingangseis/advies

Geen.

Onderwijsvormen

Tijdens de hoorcolleges bespreken de docenten de belangrijkste begrippen en onderzoeksresultaten uit de ontwikkelings- en onderwijspsychologie. De studenten discussiëren in 3 werkgroepbijeenkomsten over aanvullende literatuur.

Inschrijving

Eerstejaars studenten zijn automatisch ingeschreven voor de cursus. Omdat de werkgroepen niet verplicht zijn, moeten alle studenten die aan een werkgroep willen deelnemen zich daarvoor inschrijven via U-Twist. Inschrijving voor deze werkgroepen vindt pas plaats ná het eerste hoorcollege, waarin de inschrijvingsprocedure nader wordt toegelicht.

NB: Inschrijving voor het tentamen en hertentamen gaat niet automatisch. Inschrijven voor het (her)tentamen doe je uiterlijk 1 week van te voren via U-TWIST. Wie zich niet inschrijft, kan niet meedoen aan het (her)tentamen.

Keuzevakstudenten
Schrijf je voor elk keuzevak apart in. Meer informatie over de keuzevakken

Blackboard

Informatie over de cursus wordt via Blackboard verstrekt: www.blackboard.leidenuniv.nl

Rooster