Beschrijving
In dit blok behandelen we capita selecta uit de Griekse taalkunde. Aan de hand van een selectie van voorbeeldteksten (uit Thucydides, Plato en Lysias) bekijken we hoe taalkundige inzichten (bijvoorbeeld op het gebied van woordvolgorde, partikelgebruik en verbaal aspect) ingezet kunnen worden bij de interpretatie van teksten. Studenten maken beknopte analyses van een aantal tekstpassages.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcolleges (ca. 24 uur), zelfwerkzaamheid (bestudering van moderne wetenschappelijke artikelen, uitvoeren klein taalkundig onderzoek, ca. 116 uur).
Leerdoelen
Taalreflexie: confrontatie met, en reflectie op, actuele theorievorming op het gebied van de Griekse taalkunde;
Schriftelijke presentatievaardigheden: het schrijven van een aantal korte tekstanalyses toegespitst op taalkundige onderwerpen, het presenteren van een onderzoek (zie volgende leerdoel) in een paper van ca. 8-10 bladzijden, voorzien van een inleiding, vraagstelling en conclusie;
Onderzoeksvaardigheden: het kritisch bestuderen van bestaande wetenschappelijke theorieën, het kritisch hanteren van deze theorieën en het uitvoeren van een taalkundig onderzoek aan de hand van een gegeven onderzoeksvraag;
Samenwerkingsvaardigheden: het samen met een medestudent opzetten en uitvoeren van een onderzoek.
In het leerlijnen-overzicht kan je vinden welke academische vaardigheden je bij dit vak oefent, en hoe deze bijdragen tot het bereiken van de eindtermen van de opleiding.
Literatuur
A. Rijksbaron, S.R. Slings, P. Stork, G.C. Wakker, Beknopte Syntaxis van het Klassiek Grieks , Emmeloord (Hermaion) 2000 (ISBN 90 5027 101 4)
Een aantal artikelen.
Een aantal primaire Griekse teksten (in Blackboard).
Toetsing
Het eindcijfer wordt voor 30% bepaald door de cijfers voor de opdrachten die tijdens de collegeperiode moeten worden ingeleverd. Bij dit cijfer worden ook deelname aan colleges en het naleven van deadlines meegewogen. De overige 70% van het eindcijfer wordt bepaald door het cijfer voor de eindpaper. Daarbij worden zowel de opbouw van de paper (inleiding, conclusie) en vakinhoudelijke aspecten meegewogen.
Informatie
n.a.t.k.
Blackboard/webpagina
Tijdens dit college wordt Blackboard gebruikt voor de verspreiding van primaire teksten en andere cursusmaterialen (handouts). Daarnaast zal een discussieforum worden geopend waarin de studenten hun opdrachten uploaden, en elkaars werk kunnen bekijken om het van commentaar te voorzien.
Overzicht
Een nadere indeling van de cursus zal op het eerste college worden uitgereikt.
Toelatingseisen
Deze cursus is toegankelijk voor BA2-studenten GLTC.