Prospectus

nl en

Exegese Nieuwe Testament 1

Course
2009-2010

Training in de zelfstandige analyse en interpretatie van een vroegchristelijke narratieve tekst, aan de hand van de centrale vraag: wat wilde de auteur de lezers van zijn tijd zeggen. Dit op basis van Marcus 15 en 16.

Doelstelling

De student leert de historische interpretatiemethode en de aangewezen hulpmiddelen te benutten. Retorische analyse en lexicografisch onderzoek in contemporaine joodse, christelijke en pagane literatuur zijn een onmisbaar deel van de methode. De student oefent zich in de bestudering van exegetische vakliteratuur en in het analyseren en interpeteren van narratieve stukken uit het Nieuwe Testament.

Onderwijsvorm

Werkcollege met wekelijkse opdrachten voor zelfstandig werk en werkgroepen.

Toetsing

Toetsing gebeurd op de basis medewerking in het college en een mondeling tentamen over twee capita uit de evangeliën van het Nieuwe Testament.

Literatuur

  • Nestle-Aland, Novum Testamentum graece, 27e editie, 8e druk, Stuttgart 2001 of later

  • W. Bauer, Griechisch-deutsches Wörterbuch zu den Schriften des Neuen Testaments, Berlijn 1988 (6)

  • Blass-Debrunner-Rehkopf, Grammatik des neutestamentlichen Griechisch, Göttingen 1975 (14) of latere editie

  • Moulton-Geden, A Concordance to the Greek Testament, Edinburgh 2002 (6).

Toelating

Voor dit college moeten Grieks en de cursus Inleiding Nieuwe Testament moeten met goed gevolg zijn afgelegd.

Opmerkingen

  • Gemiddeld zal elke deelnemer per week vier uur aan de voorbereiding van het college moeten besteden.

  • Het college vindt doorgang bij minimaal drie deelnemers. Indien er minder belangstellenden aan het college willen deelnemen, wordt een aangepast programma aangeboden.

  • Bij aanvang van de cursus krijgen de studenten een uitvoerige handleiding voor de exegese van het Nieuwe Testament uitgereikt.

  • Wie vaker dan twee keer verzuimt moet de cursus wederom volgen.