Prospectus

nl en

Theoretische orthopedagogiek

Course
2009-2010

Coördinator

Dr. P.M. van den Bergh

Doel en inhoud

Orthopedagogiek richt zich op ernstige problemen in de opvoeding of op ernstige problemen bij de ontwikkeling van kinderen en jeugdigen. Deze gerichtheid op problemen betekent voor de praktijk van de hulpverlening dat op een wetenschappelijk verantwoorde manier diagnostiek en interventie moeten plaatsvinden om de problematische opvoedingssituatie van kinderen en jeugdigen te verbeteren. Orthopedagogiek is een interventiewetenschap die streeft naar empirisch gefundeerde kennis voor de opvoedings- en hulpverleningspraktijk.

In dit studieonderdeel zullen verschillende opvattingen, theorieën en modellen van orthopedagogische hulpverlening aan de orde gesteld worden om de opvoedingssituatie te diagnosticeren en te verbeteren. Daarin spelen kennis (eindtermen 1.1, 1.2, 1.3, 1.5), vaardigheden (eindtermen 2.3, 2.4, 2.8, 2.9) en ethische aspecten (eindtermen 3.2, 3.3, 3.4) een rol. In de cursus wordt van de studenten een actieve en kritische houding verwacht tegenover in vakliteratuur gepubliceerde inzichten en tegenover het maatschappelijke debat (onder andere in media en vakkringen). Reflectie over eigen standpuntbepaling en de aard van de argumentatie spelen een belangrijke rol.

In de colleges komen onder andere aan de orde:

  • Het object van de orthopedagogiek;

  • De theorie-praktijk verhouding;

  • De kritische verantwoording van kennis;

  • Orthopedagogiek als handelingswetenschap;

  • Diagnostische modellen en behandelingsmodellen in de orthopedagogiek;

  • De ontwikkeling van het wetenschappelijk onderzoek in de orthopedagogiek;

  • Het forum van de orthopedagogiek;

  • De ethiek van het orthopedagogisch handelen.

Onderwijsvormen

Hoorcolleges en opdrachten tijdens colleges.

Literatuur - Ruijssenaars, A.J.J.M., Van den Bergh, P.M., Schoorl, P.M. (2008). Orthopedagogiek. Ontwikkelingen, theorieën en modellen: een inleiding. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.

  • Lilienfeld, S.C., Lynn, S.J. & Lohr, J.F. (Eds.) (2003). Science and pseudoscience in Clinical Psychology. New York/London: Guilford.

Toetsing

Multiple Choice (1/3) en schriftelijk essaytentamen (2/3).

Rooster

Rooster Theoretische Orthopedagogiek

Inschrijving

Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.