Prospectus

nl en

Leren op school: theorieën en modellen

Course
2009-2010

Doel en inhoud

In deze cursus wordt het begrip leren nader gedefinieerd vanuit verschillende theoretische invalshoeken. Studenten worden vertrouwd gemaakt met de voornaamste theorieën en modellen over leren in klasverband. (eindtermen 1.1; 2.4) Zij verwerven inzicht in de leerprincipes die ten grondslag liggen aan deze theorieën en bestuderen de wijze waarop de verschillende leerprincipes worden vertaald in aanwijzingen voor instructie. (eindtermen 3.1; 3.2) Aan de hand van observaties en videomateriaal leren studenten wat les geven volgens de diverse leertheorieën concreet betekent. Van studenten wordt verwacht dat zij de diverse leerprincipes op hun merites kunnen beoordelen en kunnen aangeven wat de sterke en zwakke kanten zijn van de diverse theoretische benaderingen. (eindtermen 1.3; 2.2; 2.8)

Onderwijsvormen

Vijf colleges van drie uur. Studenten lezen op voorhand de verplichte literatuur en werken tijdens de colleges aan groepsopdrachten. Deelname aan alle colleges is verplicht.

Literatuur

  • Boekaerts, M., & Simons, P. R. J. (2003). Leren en Instructie. Assen: Koninklijke Van Gorcum.

  • Artikelen op Blackboard

  • Studiestof van het eerste jaars vak IPOW2 (Onderwijskunde) wordt als bekend verondersteld.

Toetsing

Schriftelijk tentamen met open vragen over de literatuur en een individuele observatieopdracht

Rooster

Rooster LoS

Inschrijving

Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.