Coördinator
Dr. F. Glastra
Doel en inhoud
In dit studieonderdeel maken we kennis met sociologische vraagstukken, theorievorming en onderzoek. Gepresenteerd worden de belangrijkste moderniseringsprocessen en de gevolgen die deze hebben voor de ontwikkeling van kinderen, jongeren en jongvolwassenen binnen en buiten het onderwijs. Er wordt uitdrukkelijk een globaal perspectief gehanteerd, waarbij de vraag is hoe de inrichting van onze samenleving wordt beïnvloed door ontwikkelingen elders in de wereld. Aandacht wordt besteed aan individualiseringsprocessen en het opgroeien en leren in een samenleving die zich in toenemende mate ontwikkelt tot een kennissamenleving.
Doel is allereerst een grondige kennismaking met denkschema’s, modellen en het begrippenapparaat van de sociologie en aanverwante disciplines en een tweede doel is het leren gebruiken van die denkschema’s, modellen en begrippen om vorm te geven aan de ‘sociaal-wetenschappelijke verbeelding’.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges
Literatuur
Macionis, J. & Plummer, K. (2008, 4th edition). Sociology a global introduction. London: Pearson, Prentice Hall.
Collegestof
Toetsing
Multiple-choice en open vragen-tentamen aan het einde van de collegereeks.
Rooster
Rooster Inleiding in de sociologie
Inschrijving
Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.