Prospectus

nl en

Gezinspedagogiek

Course
2009-2010

Coördinator

Mw. Prof. dr. M.J. Bakermans-Kranenburg.

Doel en inhoud

Doel
In dit onderdeel wordt de ontwikkeling van het kind in het gezin bestudeerd, en de vraag of en hoe die ontwikkeling door ouders en andere opvoeders wordt beïnvloed of misschien vooral genetisch is vastgelegd.
Eindtermen: 1.1, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.4, 2.6, t/m 2.8, 3.1 t/m 3.4

Inhoud
De nadruk ligt op ‘normale’ kinderen in doorsnee gezinnen. Wat doen ouders ertoe, en in hoeverre is het een mythe dat opvoeding invloed heeft op kinderen (zoals bijvoorbeeld Judith Harris beweert)? Met welke onderzoeksdesigns kan men daarin inzicht krijgen en wat hebben dat soort studies tot nu toe laten zien? Fysiologische processen die deel uitmaken van de emotie-regulatie van kinderen zullen kort worden belicht. Aan bod komt ook de rol van ideeën en meningen van ouders over opvoeding en over hun rol als ouder.

Onderwijsvormen

Hoor- en werkcolleges met verplichte aanwezigheid. De literatuur wordt toegelicht en bij verschillende colleges zijn er opdrachten die, ofwel ter plekke, ofwel in de periode tussen de colleges worden uitgevoerd. Eén college zal worden verzorgd door een gastspreker uit de praktijk.

Literatuur

  • Borkowski, J.G., Landesman, Ramey, S. & Bristol-Power, M. (2002). Parenting and the child-s world. London/New Jersey: Lawrence Erlbaum. (275 blz.)

  • Sroufe, A.L. (2005). The development of the Person: the Minnesota study of risk and adaption from birth to adulthood. New York: Guilford Press. (200 blz.)

  • Clarke-Stewart, A., & Dunn, J. (2006). Families count: Effects on child and adolescent development. New York: Cambridge University Press. (300 blz.)

Toetsing

Schriftelijk tentamen met gesloten- en open boek gedeelte.

Rooster

Rooster Gezinspedagogiek

Inschrijving

Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.