Coördinator
Mw. dr. F.B.A. Naber.
Doel en inhoud
Doel
Kennis opdoen van evolutietheoretische en neuropsychologische achtergronden van opvoeding en ontwikkeling.
Eindtermen: 1.1, 1.4, 1.5, 2.1, 2.4, 2.8, 2.9, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4.
Inhoud
Kinderen zijn bij hun geboorte voorzien van een ‘genetische bagage’. Deze bagage is van invloed op de ontwikkeling en de mogelijkheden en beperkingen van opvoeding. Juist (ortho-)pedagogen moeten zich bewust zijn van de rol van genetische en biologische factoren in ontwikkeling en opvoeding. De vraag naar de verhouding tussen natuur en cultuur in de ontwikkeling en opvoeding van kinderen heeft daarom een centrale plaats in de discussie over de grondslagen van de pedagogische wetenschappen. In deze cursus wordt onderzocht hoe de evolutietheorie en de neuropsychologie nieuw licht werpen op de relatie tussen natuur en cultuur in opvoeding en ontwikkeling. Centraal thema is het functioneren van de HPA-as bij het verwerken van (traumatische) stress. Ten slotte wordt bestudeerd welke implicaties deze neurobiologische achtergronden hebben voor de pedagogiek als wetenschap die nieuwe en praktisch bruikbare kennis over opvoeding en hulpverlening wil aandragen.
De stof van Inleiding in de ontwikkelingspsychologie wordt bekend verondersteld.
Onderwijsvormen
Hoorcolleges, responsiecollege en verwerkingsopdracht. De literatuur wordt tijdens de hoorcolleges toegelicht.
Literatuur
Sapolsky, Robert M. (nieuwste druk). Why zebras don’t get ulcers. An updated guide to stress, stress-related diseases, and coping. New York: Freeman.
Cozolino, Louis. (2006). The neuroscience of human relationships; Attachment and the developing social brain. New York: W.W. Norton & Company.
Overige literatuur in de vorm van artikelen (wordt tijdens de colleges bekend gemaakt).
Toetsing
Schriftelijk tentamen met open vragen over de literatuur en de collegestof.
Rooster
Rooster Neurobiologische achtergronden
Inschrijving
Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.