Coördinator
Mw. drs. M. Bierman.
Doel en inhoud
Doel
De student voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden met betrekking tot diagnostiek als proces met een modelmatige aanpak, waarbij hypothesetoetsing een centrale plaats inneemt.
Inhoud
De stappen van het diagnostische proces;
De voornaamste theoretische kaders waarbinnen onderzoeksvragen/-hypothesen worden geplaatst;
Methoden en middelen van diagnostisch onderzoek en de achterliggende theoretische uitgangspunten;
Toepassing van het hypothesetoetsende model op casuïstiek;
Problematiek m.b.t. instrumentkeuze op basis van (onderzoeks)hypothesen;
Domeinen van onderzoek.
Eindtermen: 1.1 t/m 1.4; 2.1, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9; 3.1 t/m 3.4.
Onderwijsvormen
Colleges, werkgroepen (aanwezigheid is verplicht) en digitale werkgroepen via Blackboard over de toepassing van het hypothesemodel.
Literatuur
E.E.J. de Bruijn, Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N.K. & Van Aarle, E.J.M. (2003). De diagnostische cyclus, een praktijkleer. Leuven: Acco.
Kievit, T., e.a. (red.) (2008, 7de druk). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. Utrecht: de Tijdstroom.
Collegestof.
Verdere literatuur wordt nader bekend gemaakt op Blackboard.
Rooster
Toetsing
Een tentamen: (multiple choice, essayvragen en een casusvraag), waarin kennis wordt getoetst over diagnostiek en toepassing daarvan in praktijksituaties.
Inschrijving
Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.