Prospectus

nl en

Health and Public Law

Course
2009-2010

Coördinator

  • Naam: Prof.mr. A.C. Hendriks

  • Werkadres: KOG, B 118

  • Bereikbaarheid: via mw. Baartman, secretariaat Staats- en bestuursrecht

  • Telefoon: 071 – 527 7713 (secretariaat)

  • E-mail: p.c.baartman@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling

Omschrijving

Doel van het vak
Het gebonden keuzevak bestuursrechtelijk gezondheidsrecht is erop gericht de student vertrouwd te maken met de diverse bestuursrechtelijke aspecten van zorgverlening aan mensen. Uiteindelijk wordt van de deelnemers verwacht dat zij
1) de overeenkomsten en verschillen tussen belangrijke bestuursrechtelijke regelingen op het terrein van het gezondheidsrecht kunnen verklaren;
2) zelfstandig, in woord en geschrift, een oordeel kunnen vormen over casusposities en dilemma’s in de gezondheidszorg;
3) ideeën hebben over de wijze waarop de samenhang tussen deze regelingen kan worden versterkt en leemtes kunnen worden opgevuld, op een wijze die in overeenstemming is met internationale en Europese normen.

Korte omschrijving van het vak
De gezondheidszorg vormt één van de grootste economische sectoren van ons land met, in 2006, gemiddeld 1.3 banen (CBS, 2008). De kans is aldus groot dat je als werknemer of ondernemer (in)direct te maken krijgt met het recht aangaande de zorg.

Ondanks het feit dat de gezondheidszorg steeds meer wordt geprivatiseerd, blijft er een bijzondere verantwoordelijkheid rusten op de overheid ter waarborging van een kwalitatief goed, doelmatig, evenwichtig en voor eenieder toegankelijk stelsel van gezondheidszorg. Daarnaast is de overheid in meer algemene zin gehouden maatregelen te treffen ter bevordering van de volksgezondheid (art. 22 lid 1 Gw). Met behulp van tal van bestuursrechtelijke regelingen en instrumenten, gericht op zorgaanbieders en zorgverzekeraars, geeft de overheid handen en voeten aan deze verantwoordelijkheid.

Tijdens het keuzevak wordt ingegaan op het bestuursrechtelijke instrumentarium waarover de overheid beschikt, de mogelijkheden en grenzen om tot beïnvloeding, sturing, toezicht en handhaving over te gaan en de verhouding tussen de bestuursrechtelijke regelingen en andere (grond)wettelijke normen en beginselen, zoals het EG-recht, de rechten van de patiënt en de op hulpverleners rustende professionele standaard.

In het onderwijs wordt, gedurende een periode van vijf weken, het bestuursrechtelijke instrumentarium aan de hand van een vijftal thema’s uitgediept:

  • Het recht op gezondheid, de bevordering van gezondheidszorg, de bestrijding van besmettelijke ziekten en de rol van adviesraden en toezichthouders;

  • De regulering van het zorgaanbod (verzekeringswetgeving [AWBZ, Zvw en Wmo], beroepenwetgeving, toelating zorginstellingen);

  • De zorg aan kwetsbare groepen (jongeren, psychiatrische patiënten, verstandelijk gehandicapten), wijze van indiceren, de (onvrijwillige) zorg, kader bij (vermoedens van) kindermishandeling;

  • De veiligheid en de kwaliteit van zorg en de toelating en regulering van geneesmiddelen;

  • De regulering van bevolkingsonderzoek en van medisch wetenschappelijk onderzoek met mensen.

Bij de behandeling van deze thema’s wordt ingegaan op het academische en maatschappelijke discours, wetgeving, jurisprudentie en het proces van maatschappelijke zelfregulering. Tevens wordt aandacht geschonken aan de internationale dimensie.

Eindkwalificaties (eindtermen van het vak)
Na afronding van het vak hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:

Academische houding:

  • De student beschikt over gevorderde kennis en inzicht in (de grondslagen van) het bestuursrechtelijke gezondheidsrecht, alsmede de bestaande, ontbrekende en gewenste samenhang daartussen;

  • De student is in staat op kritisch te reflecteren op het bestuursrechtelijke gezondheidsrecht.

Juridische en professionele vaardigheden:

  • De student is in staat om beginnende wetenschappelijke teksten te schrijven m.b.t. (verschillende onderdelen van) het bestuursrechtelijke gezondheidsrecht;

  • De student is in staat tot het presenteren van juridische informatie op het terrein van (verschillende onderdelen van) het bestuursrechtelijke gezondheidsrecht aan vakgenoten en aan niet-vakgenoten;

  • De student is, ook met het oog op het voorgaande, in staat om adequaat eenvoudig juridisch onderzoek te doen, waaronder het verzamelen, interpreteren en toepassen van (schriftelijke en digitale) literatuur en jurisprudentie op het terrein van (verschillende onderdelen van) het bestuursrechtelijke gezondheidsrecht.

Onderwijsvormen

Hoorcolleges
Geen

Werkgroepen

  • Aantal à 3 uur: 5

  • Namen docenten: Prof.mr. A.C. Hendriks, mr. Y.M. Drewes (LUMC), mr. K. van Lessen Kloeke (Leijnse Artz), prof.mr.dr. D.P. Engberts (LUMC), en mr. R.E. van Hellemondt (LUMC).

  • Vereiste voorbereiding door studenten: bestuderen voorgeschreven literatuur en jurisprudentie om tijdens de werkcolleges actief en kritisch te kunnen reflecteren (wekelijks). Voorafgaand aan vier van de vijf werkgroepen dienen de deelnemers een paper in te leveren (veelal antwoorden op schriftelijke vragen), die tijdens het werkcollege worden besproken.

Andere onderwijsvorm(en)
Geen

Studiemateriaal

Verplicht studiemateriaal
Literatuur:

  • wordt later bekend gemaakt

Werkboek:

  • Syllabus Literatuur en jurisprudentie bestuursrechtelijk gezondheidsrecht (voor aanvang keuzevak beschikbaar via onderwijsmaterialen)

  • Syllabus Regelgeving bestuursrechtelijk gezondheidsrecht (beschikbaar via onderwijsmaterialen)

Aanbevolen studiemateriaal
Geen

Toetsing

Toetsvorm(en)

  • Papers (veelal antwoorden op vragen) ingeleverd voorafgaand aan vier van de vijf werkgroepen en mondelinge presentatie hiervan (50% eindcijfer)

  • Schriftelijk – open boek – tentamen van 3 uur (50% eindcijfer)

  • Mondelinge inbreng gedurende werkcolleges (afronding eindcijfer)

Inleverprocedures
Worden bekend gemaakt via Blackboard.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur en jurisprudentie, alsmede hetgeen is behandeld tijdens de werkcolleges.

Ingangseis

Bachelor Nederlands recht (conform OER Master NR 2009/2010)

Rooster

Voor vakken van de master.

Inschrijving

Via U-twist

Digitale leeromgeving

Bij dit vak wordt gebruik gemaakt van Blackboard.

Bijzonderheden

Geen.

Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden, etc.