Prospectus

nl en

Theory and Practice of Legal Adjudication

Course
2009-2010

Coördinator

  • Naam: Mr. Dr. G. Molier

  • Werkadres: Kamerlingh Onnes Gebouw, kamer A 329

  • Bereikbaarheid: Na afspraak via secretariaat (mevr. P. Breddels)

  • Telefoon: 071 – 527 7548

  • E-mail: encyclopedie@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling

  • Instituut: Metajuridica

  • Afdeling: Encyclopedie van de rechtswetenschap

  • Kamernummer secretariaat: A 3.28

  • Openingstijden: Maandag t/m vrijdag, van 9.00 – 17.00 uur

  • Telefoon secretariaat: 071-527 7548

  • E-mail: encyclopedie@law.leidenuniv.nl

Omschrijving

Doel van het vak
Met dit vak krijgen studenten kennis van en inzicht in de staatkundige en procesrechtelijke positie van de rechter en de wijze waarop dit doorwerkt in de rechtsvinding. Met behulp van deze kennis en inzichten worden studenten getraind in het oplossen van casusposities.

Korte omschrijving van het vak
Het vak theorie en praktijk van de rechtsvinding is zowel een vaardighedentraining voor de oplossing van juridische casus als een introductie in de leerstukken van de rechtsvindingstheorie. Beide kunnen niet los van elkaar worden gezien. Wie een casus op een bepaalde, juridische wijze oplost, moet weten waarom hij dat op die manier doet. Alleen door inzicht te hebben in het rechtsvindingsproces, leert de student bewust om te gaan met de moeilijkheden die zich in de verschillende fases van het casusoplossen kunnen voordoen, zoals het bewijs van feiten, de waardering van het bewijs, interpretatie van rechtsregels, hantering van open normen, belangenafweging en de motivering van de uiteindelijke beslissing.
Studenten leren het recht als een systeem van samenhangende regels en beginselen te zien, dat richtinggevend is voor de (schijnbaar) discretionaire vrijheid van de rechter in moeilijke gevallen. Studenten reflecteren op de rol van de levensbeschouwing van de rechter voor de oplossing van moeilijke geschillen en de betekenis die de motivering in dit opzicht heeft.
Deze kennis wordt vervolgens door studenten in praktijk gebracht bij de oplossing van juridische casus. De student is in staat om juridische teksten, zoals jurisprudentie, wetgeving en dogmatiek te begrijpen en te analyseren en heeft zich geoefend in het snel verzamelen en interpreteren van juridische informatie. De student kan onderscheiden tussen feiten en meningen en hij kan argumenteren pro of contra een bepaald standpunt. Ten slotte is de student in staat te komen tot een beredeneerde en juridisch relevante afweging in een juridische casus.
Het vak sluit aan bij het onderzoeksthema ‘Geschillenbeslechting’, in het bijzonder het gedeelte dat zich richt op de institutionele context van de rechtsvinding. Resultaten van lopend onderzoek, zoals van het onderdeel ‘belangenafweging’, worden verwerkt in het onderwijs.

Eindkwalificaties (eindtermen van het vak)
Na afronding van het vak hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:

  • De student is in staat om juridische teksten, zoals jurisprudentie, wetgeving en dogmatiek te begrijpen en te analyseren en heeft zich geoefend in het snel verzamelen en interpreteren van juridische informatie.

  • De student kan onderscheiden tussen feiten en meningen en hij kan argumenteren pro of contra een bepaald standpunt.

  • De student is in staat te komen tot een beredeneerde en juridisch relevante afweging in een juridische casus.

Onderwijsvormen Hoorcolleges- Aantal à 2 uur: 1 hoorcollege à 2 uur per week gedurende 5 weken

  • Namen docenten: Prof. Mr. P.B. Cliteur, Prof. Mr. A. Ellian, Mr. Dr. G. Molier

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Bestudering van de in de reader/werkboek en op Blackboard per week aangegeven verplichte studiestof. Aangezien de stof van de hoorcolleges niet altijd samenvalt met die van de verplichte literatuur maar de hoorcolleges tot de verplichte tentamenstof hoort, wordt studenten dringend aangeraden de colleges goed voorbereid bij te wonen.

Werkgroepen

  • Aantal à 2 uur: Gedurende vijf weken een werkgroep à 2 uur per week.

  • Namen docenten: staf afdeling Encyclopedie

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Studenten krijgen in het werkboek wekelijks één of meer afgebakende opdrachten met bijbehorende studeeraanwijzing die aangeeft wat van hen bij de voorbereiding op de werkgroep wordt verwacht.

  • In de werkgroepen staat de bevordering van het juridisch vakmanschap van de student centraal. Dit geschiedt enerzijds door middel van een grondige analyse van de theorie die in het in de literatuur en op het college aan de orde is gekomen en anderzijds door de theoretische inzichten toe te passen op juridische casus. Bij het laatste wordt tevens gebruik gemaakt van doctrine en recente jurisprudentie van zowel lagere rechter als Hoge Raad.

Andere onderwijsvorm(en)
Geen.

Studiemateriaal Verplicht studiemateriaal

Werkboek:

  • Werkboek Theorie en Praktijk van de Rechtsvinding

Reader:

  • Reader Theorie en Praktijk van de Rechtsvinding

Aanbevolen studiemateriaal
Geen.

Toetsing

Toetsvorm(en)
Schriftelijk tentamen: Het tentamen bestaat uit twee onderdelen: een theoretisch en een practicum gedeelte. Beide delen bestaan uit open vragen. Het theoretische deel bestaat uit vragen over het hoorcollege en de Reader. In het practicumgedeelte dient de student naar aanleiding van een juridisch geschil een argumentatie pro en contra op te stellen volgens het model zoals uiteengezet en geoefend tijdens de werkgroepen.

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, werkgroep en tijdens eventuele andere onderwijsvormen.

Eis voor deelname aan tentamen
Voor propedeuse voltijdstudenten die met ingang van 1 september 2009 de opleiding volgen, geldt als ingangseis voor het tentamen dat 80% van van de werkgroepbijeenkomsten moet zijn voorbereid en bijgewoond. Deelname aan het hertentamen is slechts mogelijk wanneer voor het eerste tentamen minimaal het cijfer vier is behaald.
Propedeuse deeltijdstudenten en voltijdstudenten die vóór 1 september 2009 zijn begonnen, mogen zonder het werkgroeponderwijs gevolgd te hebben deelnemen aan het tentamen. Wanneer zij zich inschrijven voor het werkgroeponderwijs, zijn bovenvermelde toegangseisen wel van kracht.

Ingangseis

Geen.

Rooster

Voor vakken van de propedeuse.
Voor vakken van de bachelor.

Inschrijving

Voltijd eerstejaars studenten, die gestart zijn vanaf september 2009, worden aangemeld door het Onderwijs Informatie Centrum. Alle overige studenten kunnen zich aanmelden via U-twist.

Digitale leeromgeving

Bij dit vak wordt gebruik gemaakt van Blackboard. Op Blackboard is informatie te vinden over het vak, het tentamen, het rooster, de voor te bereiden opgaven,etc. Bovendien worden de sheets van het hoorcollege en eventuele nadere studeeraanwijzingen gegeven.

Bijzonderheden

Voor propedeuse voltijdstudenten die zich met ingang van 1 september 2009 voor de opleiding hebben ingeschreven, geldt als ingangseis voor het tentamen dat een student 80% (tachtig procent) van de werkgroepbijeenkomsten feitelijk moet hebben bijgewoond, hebben voorbereid en in die bijeenkomsten actief hebben deelgenomen c.q. geparticipeerd. Propedeuse voltijdstudenten (die met ingang van 1 september 2009 de opleiding volgen) worden automatisch ingeschreven voor tentamens. Bovendien geldt dat de tweede tentamenkans aan voorwaarden is gebonden. Gelegenheid tot het afleggen van het tweede tentamen heeft alleen een student die heeft deelgenomen aan het eerste tentamen en daarvoor ten minste het cijfer vier heeft gehaald, behoudens de bevoegdheid van de examencommissie om in bijzondere gevallen anders te besluiten.

Voor zowel de propedeuse deeltijdstudenten als voor de voltijdstudenten die vóór 1 september 2009 zijn begonnen met de bacheloropleiding maar die nog niet het propedeutisch examen hebben afgelegd (de zogenoemde herkansers), geldt deze aanwezigheidsplicht niet. Propedeuse deeltijdstudenten en herkansers dienen zichzelf in te schrijven voor tentamens. Voor de (propeduese) deeltijdstudenten en de zogenoemde herkansers geldt wel de conditionele herkansing. Deze twee categorieën studenten kunnen zelf kiezen om wel of niet deel te nemen aan het eerste tentamen, maar als een student deelneemt aan het eerste tentamen en lager dan een cijfer 4 haalt, dan mag hij/zij niet deelnemen aan de tweede tentamenkans.

Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden, etc.