Prospectus

nl en

Veel Voorkomende Problemen

Course
2009-2010

Doel

  • De student weet hoe een Standaard wordt ontworpen, kan een Standaard kritisch beoordelen, kan de levels of evidence van uitspraken in de Standaard vaststellen, is in staat een literatuur search uit te voeren om te bestuderen of er nieuwe informatie/ ontwikkelingen betreffende een onderwerp zijn.

  • De student kan werken met begrippen uit de epidemiologie als b.v. absoluut en relatief risico en numbers needed to treat.

  • Aan de hand van een aantal Standaarden is de student in staat uit de gegevens van anamnese en lichamelijk onderzoek en al in eerdere blokken opgedane kennis van ziekten differentiaal diagnostisch te denken.

  • De student kan op een systematische manier de juiste vragen stellen welke nodig zijn om de belangrijkste oorzaken (m.n. ernstige ziekten) uit te sluiten of aannemelijk te maken.

  • De student is na afloop van het blok in staat om ten aanzien van de geselecteerde patiëntproblemen aan te geven welke behandeling, begeleiding en surveillance van de patiënt nodig zijn.

  • De student is na afloop van het blok in staat om aan te geven op basis van welke parameters wordt besloten een risicofactor medicamenteus of anderszins aan te pakken.

Beschrijving

In het blok ‘Veel Voorkomende Problemen’ wordt de student meegenomen naar de spreekkamer van met name de huisarts (maar ook van de algemeen internist, neuroloog en psychiater). De nadruk van dit blok zal liggen op problemen waarmee de generalist regelmatig geconfronteerd wordt en hoe hij/zij daar doelmatig mee kan omgaan. Vooral voor de huisarts zijn voor het oplossen van deze problemen het laatste decennium diverse Standaarden gemaakt.