Prospectus

nl en

Dagboeken als ingang tot de andere taalgeschiedenis

Course
2009-2010

Beschrijving

Ons beeld van de Nederlandse taalgeschiedenis is bijna uitsluitend gebaseerd op gedrukte, veelal literaire teksten, afkomstig van goed geschoolden uit de hogere maatschappelijke lagen. Teksten van minder geschoolden uit lagere sociale klassen ontbreken voor de vroegmoderne tijd vrijwel geheel; er zijn ook weinig teksten van vrouwen en kinderen. Bovendien is slechts geschreven taal overgeleverd; de gesproken taal lijkt voor altijd verloren. Ons beeld is, kortom, op veel punten beperkt. Maar daar komt verandering in. Op basis van zogenaamde egodocumenten, persoonlijke, onuitgegeven geschriften uit alle lagen en rangen van de bevolking, kunnen we het incomplete beeld van de taalgeschiedenis nader invullen. Dat is de essentie van de andere taalgeschiedenis.
In dit college staan die egodocumenten centraal, in dit geval vooral dagboeken van gewone mensen, met als doel het bijsturen van de taalgeschiedenis. De aandacht zal uitgaan naar de historische context waar de teksten tot stand kwamen en naar de taalkundige aspecten ervan. Ook de filologische benadering van de teksten komt aan bod. Studenten zullen zelf een of meerdere teksten selecteren en transcriberen, en deze historisch en sociolinguïstisch interpreteren. Daarbij zal de nodige aandacht uitgaan naar onderzoeksmethoden. We zullen onder andere nagaan waar invloed van taalnormen en de schrijftraditie opduikt en waar sporen van gesproken taal zijn te ontdekken.

Onderwijsvorm

Werkcollege, 2 uur per week

Leerdoelen

Door het analyseren van het bronnenmateriaal en het bestuderen van secundaire literatuur krijgen de deelnemers inzicht in de diversiteit van het taalgebruik in het verleden (de 17de en de 18de eeuw) en in taalveranderingen die op alle taalniveaus (lexicaal, morfologisch, fonologisch en syntactisch) zijn opgetreden. Ze kunnen de taalvariatie en –veranderingen historisch inkaderen en beheersen strategieën om ze te onderzoeken.

Literatuur

Wordt nader opgegeven.

Toetsing

Actieve deelname, mondelinge presentaties, schriftelijk eindwerkstuk.

Rooster

Zie het rooster van de opleiding Nederlandse taal en cultuur.

Informatie

Dr. G.J. Rutten

Aanmelden

Via U-Twist.

Blackboard

Ja; wordt nader bekend gemaakt.

Opmerkingen

Deze werkgroep is ook bedoeld voor studenten die de Researchmaster Linguistics volgen.