Prospectus

nl en

Tutorial: Journalisten in het digitale tijdperk

Course
2010-2011

Beschrijving

Het tweede semester staat in het teken van verdieping en onderzoek. Tutors begeleiden kleine aantallen (1 tot 5) individueel of in subgroepjes ter voorbereiding op hun scripties. Vanaf november worden er tutorials aangeboden op het gebied van de specialisaties van de kerndocenten. Deze tutorials bieden een verdieping in de theorie en actuele stand van wetenschap op uiteenlopende gebieden. Elke student kiest één tutorial. De studenten maken zich vraagstellingen en onderzoeksmethodieken eigen, nemen een literatuurlijst door en kiezen onder begeleiding van de tutors een onderzoeksonderwerp en een stageplaats. Een aanzienlijk deel van de stagetijd staat in het teken van het onderzoek. In de periode april tot juni doen de studenten een onderzoeksstage (15 ects) bij een redactie of communicatiebureau. Tussen juni en augustus schrijven zij een afstudeerscriptie van in totaal 20 punten (inclusief voorbereidingstijd tutorial), een wetenschappelijke verhandeling met theoretische diepgang en actuele casussen en voorbeelden uit de stagepraktijk. Een stageverslag vormt een bijlage van deze scriptie.

Door de digitalisering dobbert de journalistiek al enige tijd door woelige wateren. Om maar enkele ontwikkelingen te noemen:

  • Dankzij het world wide web gaat het nieuws sneller dan ooit te tevoren de wereld rond

  • Het voorheen passieve publiek mengt zich in toenemende mate in de verzameling en verspreiding van nieuws

  • Burgerjournalisten en bloggers bezorgen professionele reporters nieuwe vormen van concurrentie

  • Journalisten kunnen via internet makkelijker dan ooit tevoren allerlei bronnen (archieven, artikelen, rapporten, etc.) raadplegen en relevante informanten en experts vinden

  • ‘Oude’ media convergeren en journalisten moeten zich bekwamen in multimediaal werken

  • Blogs zijn razend populair terwijl ze een loopje nemen met de journalistieke mores (bv. GeenStijl)

Kortom, legio ontwikkelingen die legio interessante vragen oproepen:

  • Zien journalisten hun maatschappelijke functie verschuiven?

  • Zijn de traditionele journalistieke waarden en normen aan verandering onderhevig?

  • Welke gevolgen heeft internet voor de journalistieke kwaliteit?

  • Kunnen journalisten door internet hun werk beter doen?

  • Wat zijn belangrijke veranderingen in de journalistieke praktijk door de komst van nieuwe media?

  • In hoeverre werken journalisten tegenwoordig inderdaad multimediaal?

Om antwoorden op deze vragen te krijgen, doe ik onderzoek onder journalisten in Nederland. Het doel daarvan is om het journalistieke werkveld in kaart te brengen en de ontwikkelingen die plaatsvinden in het gebruik van internet door journalisten, alsmede de daaruit voortvloeiende gevolgen voor de dagelijkse journalistieke praktijk. Het is daarbij interessant om naar specifieke groepen journalisten te kijken. Want internet heeft niet voor alle journalisten dezelfde consequenties. Wetenschapsjournalisten kunnen sneller aan onderzoeksrapporten komen en makkelijker in contact komen met buitenlandse wetenschappers, maar gelden zulke veranderingen ook voor bijvoorbeeld sportjournalisten? En hoe zit het met buitenlandredacteuren? Of correspondenten in den vreemde? Of internetjournalisten? Uit eerder onderzoek bleek dat die weinig meer doen dan berichtjes van anderen op internet zetten, maar is dat nog steeds zo?

Kortom, in deze tutorial kan je je volledig wijden aan een specifieke groep journalisten, met als doel om die groep te typeren qua samenstelling, journalistieke opvattingen en veranderingen die binnen dat journalsitieke specialisme optreden (door internet of anderszins). Welk journalistiek specialisme? Dat is aan jou (uiteraard wel in goed overleg). Misdaadverslaggevers, wielerjournalisten, internetredacteuren of regioreporters, de mogelijkheden zijn legio.

Dit onderzoek is goed te combineren met een stage. Je doet je stage op een redactie die aansluit bij de journalistieke groep waar je onderzoek over gaat. Gaat je onderzoek over buitenlandcorrespondenten, dan doe je stage bij een correspondent in het buitenland. Doe je onderzoek naar internetredacteuren, dan doe je stage op een internetredactie. Richt je onderzoek zich op buitenlandredacteuren, dan ga je op een buitenlandredactie zitten. Wil je onderzoek doen naar politiek journalisten, dan is een Haagse redactie jouw stageplek.

Toegangseisen

Kijk op de website Masters in Leiden of bekijk de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media .

Literatuur

  • Bivens, R.K. (2008). The Internet, Mobile Phones and blogging. How new media are transforming traditional journalism. Journalism Practice. 2(1), 113-129 (16p.)

  • Deuze, M. (2002). Journalists in the Netherlands. An analysis of the people, the issues and the international environment. Amsterdam: Aksant.

  • Deuze, M. (2004). Wat is journalistiek? Amsterdam: Het Spinhuis.

  • Deuze, M. (2004). What is multimedia Journalism? Journalism Studies, 5(2), 139-152.

  • Hermans, L. Vergeer, M., d’Haenens L., & Joniaux, K. (2009) Journalistiek en Internet in de Lage Landen Een vergelijkende studie naar het Internetgebruik van Nederlandse en Vlaamse journalisten. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 37(2), 99-117.

  • Paulussen, S. (2007). CAR als middel voor primaire journalistiek. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 35(3), 219-231.

  • Pavlik, J.V. (2001) Journalism and New Media. New York: Columbia University Press.

  • Pleijter, A., Hermans L. & Tebbe, F. (2005). Nieuwsgaren op het Web: Internetgebruik in de Nederlandse Journalistiek . Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 33(1), 14-31.

  • Pleijter, A., Tebbe, F., & Hermans, L. (2002). Nieuwe journalisten door nieuwe bronnen? Een landelijke inventarisatie van het internetgebruik in de Nederlandse journalistiek. Rotterdam: Katholieke Universiteit Nijmegen & Bikker Euro RSCG.

  • Pleijter, A., Hermans, L, & Vergeer, M. (2007). De opmars van online nieuwsgaring; Veranderingen in internetgebruik in de Nederlandse journalistiek 2002-2006. In E.van Heeswijk (ed.). Journalistiek & Internet: onderzoek 2002-2007, pp. 27- 46. Apeldoorn: Het Spinhuis.

  • Weaver, D. H., & Wilhoit, G. C. (1996). The American Journalist in the 1990s. U.S. News People at the End of an Era. Mahwah, New Jersey: LEA.

  • Weaver, D., H, Beam, R. A., Brownlee, B. J., Voakes, P. S., & Wilhoit, G. W. (2007). The American Journalist in the 21st Century: U.S. News People at the Dawn of a New Millennium. Mahwah, New Jersey: LEA.

Informatie

Bij “dr. A.R.J. Pleijter“mailto:a.r.j.pleijter@hum.leidenuniv.nl

Aanmelden

Kijk op de website Masters in Leiden of bekijk de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media .