Omschrijving
In de cursus Politieke Marketing wordt aandacht besteed aan hoe politieke partijen en politici trachten kiezers te overtuigen en aan zich te binden. Politieke marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot een eigen subdiscipline op de grens tussen politieke wetenschappen, communicatiewetenschappen en marketing. Het politieke marketingonderzoek focust ondermeer op de rol van externe professionals, het gebruik van marktonderzoek, de rol van de media, en het gebruik van nieuwe technieken om de kiezer te bereiken. In de cursus zullen deze onderwerpen zowel vanuit historisch als vanuit internationaal vergelijkend perspectief worden behandeld.
Deze vervolgcursus heeft de ambitie u te leren wat politieke marketing precies is, hoe het wordt toegepast en wat de democratische meerwaarde of schade ervan kan zijn.
(1) Wat is politieke marketing? U verwerft kennis over wat verschillende auteurs onder politieke marketing verstaan, hoe het is ontstaan en welke politieke en sociologische veranderingen hiervoor een verklaring bieden. U verwerft met andere woorden theoretisch inzicht in de materie.
(2) Hoe wordt het toegepast? U verwerft, aan de hand van voorbeelden, een gastles en casussen uit verschillende landen, inzicht in hoe politieke marketing in de praktijk wordt toegepast. Zonder een concrete handleiding te bieden, wordt ingegaan op verschillende succesfactoren van campagnes. U kunt op het einde van de lessen de geziene leerstof toepassen op een eigen gekozen campagne en dit presenteren aan de andere studenten (zie verder). Dit vak biedt met andere woorden ook wat praktische inzichten en vaardigheden.
(3) Wat is de democratische meerwaarde/schade? U verwerft kennis van de kritieken die ten aanzien van politieke marketing worden geformuleerd en inzicht in de democratische denkbeelden die achter deze kritiek schuilgaan. Door dit inzicht en discussie tijdens de bijeenkomsten leert u met een kritische bril naar de politieke marketingindustrie kijken.
Onderwijsvormen
Deze cursus combineert (interactieve) hoorcolleges met een gastlezing door iemand uit de praktijk, een discussieles en uw eigen presentaties tijdens de laatste twee bijeenkomsten.
Studiemateriaal
Lees-Marshment, J. (2009) Political Marketing. Principles and Applications, Routledge, New York.
ISBN: 978-0-415-43129-3Naast dit handboek zal de docent een aantal artikelen ter beschikking stellen ter voorbereiding en ondersteuning van de colleges. Voor de casus (zie verder) zult u ook zelf enkele bijkomende bronnen moeten opzoeken.
Toetsing
De evaluatie van dit vak steunt, naast uw partcipatie tijdens de bijeenkomsten, op twee onderdelen: een schriftelijk essay en een eigen casus (schriftelijk + mondeling). Deze casus is een analytische bespreking van een recente politieke campagne op basis van verworven inzichten in de politieke marketing. De specifieke informatie over uw casus haalt u uit uw literatuuronderzoek en/of een interview met een campagneverantwoordelijke.
Inleverdatum eindpaper: uiterlijk zondag 2 januari 2011.
Ingangseisen
Politieke Psychologie.
Rooster
Met uitzondering van de derde en laatste bijeenkomst, vinden alle bijeenkomsten plaats in 13.26 gebouw Stichthage, Den Haag
Dinsdag 2 november van 18.00-19.45 uur
Dinsdag 9 november van 18.00-19.45 uur
Dinsdag 16 november van 18.00-19.45 en van 20.15-22.00 uur (in 13.06)
Dinsdag 23 november van 18.00-19.45 uur
Dinsdag 30 november van 18.00-19.45 uur
Dinsdag 7 december van 18.00-19.45 uur
Dinsdag 14 december van 18.00-19.45 uur
Dinsdag 21 december van 18.00-19.45 en van 20.15-22.00 uur (in 13.06)