Prospectus

nl en

Taalnormen from below: Dagboeken als ingang tot de andere taalgeschiedenis.

Course
2010-2011

Toegangseisen

Een BA-diploma Nederlandse taal en cultuur of een vergelijkbaar diploma.

Beschrijving

Ons beeld van de Nederlandse taalgeschiedenis is bijna uitsluitend gebaseerd op gedrukte, veelal literaire teksten, afkomstig van goed geschoolden uit de hogere maatschappelijke lagen. Het beeld is daarom enigszins beperkt. Op basis van egodocumenten, zoals dagboeken, uit alle lagen van de bevolking kunnen we dat incomplete beeld nader invullen. We hopen zo een beter idee te krijgen van het alledaags taalgebruik, dat aan de traditionele historische taalkunde veelal ontsnapte.

In dit college staan die egodocumenten centraal, met name dagboeken. Deze zullen historisch-sociolinguïstisch geïnterpreteerd worden, dus met aandacht voor zowel taalverandering als taalvariatie, als voor de (cultuur-)historische context waarin de teksten tot stand zijn gekomen. Afhankelijk van de interesse van de student kan er meer aandacht zijn voor (theoretisch-)taalkundige aspecten of meer voor de (cultuur-)historische context.

Leerdoelen

  • Kennis van het historisch-sociolinguïstisch onderzoek – Kennis van 17de- en 18de-eeuws taalgebruik op alle niveaus (fonologie en spelling, morfologie, syntaxis, stijl) – Toepassen van historisch-sociolinguïstische methoden in eigen onderzoek – Mondeling en schriftelijk rapporten over onderzoeksresultaten – Kritisch analyseren van onderzoeksresultaten – Toepassen van filologische methoden t.b.v. eigen onderzoek

Rooster

Zie het rooster van de opleiding Nederlandse taal en cultuur.

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toetsing

Afsluitend werkstuk, presentaties en participatie in de werkgroep.

Blackboard

Deze cursus maakt gebruik van Blackboard.

Literatuur

Wordt nader opgegeven.

Aanmelden

Via uSis.

Contact

Dr. G.J. Rutten

Opmerkingen

Deze werkgroep is ook bedoeld voor studenten die de Researchmaster Linguistics volgen.