Due to the Corona virus education methods or examination can deviate. For the latest news please check the course page in Brightspace.

Prospectus

nl en

Behandeling: interventies binnen de orthopedagogiek

Course
2011-2012

Toegangseisen

De inhoud van de vakken Inleiding in de Psychologie, Ontwikkelingspsychologie, Sociologie, Psychopathologie en Orthopedagogiek: theorieën en modellen wordt bekend verondersteld. Van studenten wordt verwacht dat zij onderscheid kunnen maken tussen een normale en een afwijkende ontwikkeling en de beïnvloedende omgevingsfactoren.

Beschrijving

Aan de orde komen:

  • Noties over de therapeutische relatie;

  • Gedragsmodificatie en Cognitieve gedragstherapie;

  • Ethisch handelen en behandelen;

  • Hulpverleningsplanning;

  • Teambegeleiding;

  • Kind- en systeemgerichte interventies bij:

    • behandeling van internaliserende en externaliserende gedragsproblematiek;
    • behandeling van problematiek bij mensen met een verstandelijke beperking;
    • behandeling van leerproblematiek.

Hierbij komen (psycho)therapeutische benaderingen aan de orde en wordt o.a. aandacht geschonken aan individuele en groepsbehandeling, individuele- en systeembehandeling en teambegeleiding. Verder krijgt de notie en het belang van evidence-based behandelingen aandacht in de colleges, evenals evaluatie van behandeling.

Leerdoelen

Studenten hebben kennis en inzicht met betrekking tot evidence based vormen en methoden van behandeling binnen het orthopedagogisch werkveld. Zij zijn in staat om op adequate wijze de ernst en zwaarte van de problematiek in te schatten en kunnen aan de hand van een casus een hulpverleningsplan opstellen. Ze leren omgaan met een (cognitief) gedragstheoretische benadering en oefenen in een werkgroepsetting als team te werken aan de indicatiestelling en voorbereiding van de behandeling van een casus.
Daarnaast hebben zij kennis en inzicht in het werken met protocollen (eindtermen 1.1 t/m 1.3; 2.1, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4).

Rooster

Volgt later.

Onderwijsvorm

Gedurende de zeven weken van de cursus zijn er in totaal veertien colleges van elk twee uur. Tijdens de hoorcolleges wordt een algemene inleiding gegeven over de onderwerpen die hierboven puntsgewijs zijn weergegeven en door middel van literatuurstudie vindt een verdere verdieping van de literatuur plaats. Studenten worden tijdens de colleges ingevoerd in de denkwijze van belangrijke representanten van bepaalde interventies, waarbij aanvullende informatie en commentaar worden geleverd. De colleges worden aangevuld met praktische voorbeelden, casuïstiek en videomateriaal.
De werkopdracht betreft het in werkgroepen voorbereiden en uitwerken van een handelingsplan. Verdere toelichting op de opdracht wordt gegeven via Blackboard en tijdens het eerste college.

Toetsing

Schriftelijk tentamen over opgegeven literatuur en collegestof, het met succes uitwerken van de teamopdracht. De studiepunten worden pas toegekend wanneer voor zowel het tentamen als de opdracht een voldoende is behaald. Wanneer u het tentamen of de herkansing niet met een voldoende afsluit, dient de opdracht volgend studiejaar opnieuw gemaakt te worden!

Blackboard

Hand-outs voor de colleges, informatie over de werkgroepopdracht zijn t.z.t. via Blackboard te ontsluiten.

Literatuur

  • Martin, G. & Pear, J. (2010). Behavior modification; What is it and how to do it? (International Edition, 9th edition). Boston: Pearson (isbn 13; 978-0-205-79317-4).

  • NVO (2009). Beroepscode van de NVO (kan hier gedownload worden).

  • APA task force on evidence-based practice with children and adolescents (2008). Disseminating Evidence-Based Practice for Children & Adolescents: a systems approach to enhancing care. Washington DC: APA (kan hier gedownload worden).

  • M. Taal & P. Snelling. Interventies in het onderwijs: leerproblemen. Boom. Hoofdstuk 1-3.

  • Batshaw, M.L., Pellegrino, L., Roizen, N.J. (meest recente druk). Children with Disabilities. Baltimore: Paul Brookes Publications. H. IV 33 t/m 36 en 40 (boek wordt ook gebruikt bij Zorg voor mensen met functiebeperkingen).

Aanmelden

Voor ALLE hoorcolleges, werkgroepen, tentamen en herkansing van het vak is aparte inschrijving via uSis verplicht.

  • Inschrijven voor de hoorcolleges van het vak kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat het eerste college plaatsvindt;

  • Inschrijven voor de werkgroepen van het vak kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat de eerste werkgroepbijeenkomst plaatsvindt;

  • Inschrijven voor het tentamen kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat het tentamen plaatsvindt;

  • Inschrijven voor de herkansing kan vanaf twee maanden tot uiterlijk één week voordat de herkansing plaatsvindt.

Let op: zonder inschrijving in uSis kan men niet deelnemen aan het onderwijs, tentamen of de herkansing.

Contact

Coördinator van het vak is Dr. M. van Geel
Spreekuur aansluitend aan het ochtendcollege gedurende één uur in de werkkamer van de coördinator.