Toegangseisen
Inleiding Linguïstiek of een ander vergelijkbaar inleidend college taalkunde en/of de Inleiding Tweedetaalverwerving (1e semester).
Beschrijving
In dit college verwerven de studenten zich aan de hand van publicaties een overzicht van het tweedetaalverwervingsonderzoek, en verdiepen zij zich in twee deelaspecten van T2-verwerving, de invloed van de moedertaal en de invloed van expliciet (grammatica)onderwijs op het T2-verwervingsproces. Elke week staan één of twee publicaties centraal. Alle deelnemers beantwoorden daar van te voren vragen over en één van hen houdt een referaat (ondersteund met powerpoint) waarin de publicatie(s) zelf en de vragen aan de orde komen, en waarin discussiepunten zijn opgenomen.
Leerdoelen
Het leren lezen van wetenschappelijke publicaties waarin verslag wordt gedaan van actueel onderzoek op het gebied van tweedetaalverwerving. Het leren kennen van de belangrijkste uitgangspunten en methoden van (experimenteel) taalkundig onderzoek naar tweedetaalverwerving, en in deze benaderingen de sterke en zwakke punten onderkennen.
Daarnaast wordt geoefend met het houden van een powerpointpresentatie over onderzoeksresultaten en met het bediscussiëren van wetenschappelijke vraagstukken (in een groep).
Rooster
Zie het rooster van de opleiding Dutch Studies.
Onderwijsvorm
Werkcollege.
Toetsing
referaat, mondelinge presentatie (25%)
wekelijkse vragen, bijdrage aan discussies in college (25%)
afsluitend schriftelijk ‘open-boek’-tentamen met essayvragen (50%)
Blackboard
Wordt gebruikt voor het ter beschikking stellen van programma, vragen, aanvullend materiaal, powerpointpresentaties, etc.
Literatuur
De lijst te bestuderen artikelen wordt op het eerste college bekend gemaakt.
Voor het eerste college bestuderen: hoofdstuk 4 ‘Theorieën over tweede-taalverwerving’ uit Appel, R. & A. Vermeer (1994) Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs. Bussum: Coutinho, pp. 84-128. ISBN 90 6283 952 5
Wordt op het eerste college bekendgemaakt.
Aanmelden
Via uSis
Contact
Docent: J. Caspers