Toegangseisen
-.
Beschrijving
Iedere contemporain historicus krijgt ermee te maken: informatie die nergens op schrift staat, maar wel is opgeslagen in de geheugens van betrokkenen. In dit college leer je die informatie opdiepen door het houden van interviews. Hoe benader je iemand die je wilt interviewen? Welke vragen stel je? Hoe leg je een gesprek vast? Hoe weet je of een herinnering betrouwbaar is? En hoe analyseer en verwerk je het interviewmateriaal? Om de opgedane theoretische kennis in de praktijk te brengen, gaat iedere student zelfstandig op pad om de stem van het verleden vast te leggen. Daarbij wordt de student aangemoedigd ook historisch beeldmateriaal bij de interviews te betrekken.
Het onderwerp van deze collegereeks is ‘Expats of migranten? Nederlanders in het buitenland vanaf 1945’.
Leerdoelen
Theoretische kennis over het houden van interviews
Theoretische kennis over oral history en de betrouwbaarheid van mondelinge bronnen
Toepassen theoretische kennis in de praktijk, beheersing interviewtechnieken
Rooster
Zie rooster Geschiedenis
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing
Participatie werkgroep 20%
Beoordeling van opdrachten en interviews 80%
Blackboard
N.v.t.
Literatuur
Jelle Hagen, “Vragen over vroeger. Handleiding voor het maken van historische interviews”, Volkscultuur 10 (1993) nr.2 (Utrecht 1993). (Beschikbaar in de UB (GM). De gehele handleiding uit 1998 is online beschikbaar
Mary Chamberlain and Selma Leydesdorff, “Transnational Families: Memories and Narratives”, Global Networks 4 (2004) nr. 3, p. 227-241 (Online beschikbaar via de Digitale Bibliotheek)
Andere literatuur wordt tijdens het college uitgereikt.
Aanmelden
Via uSis
Contact
Opmerkingen
Let op: studenten volgen Oral History ofwel in het eerste ofwel in het tweede semester