Prospectus

nl en

Quechua Texts

Course
2013-2014

Toegangseisen

Studenten moeten het college Structuurcursus van een niet-westerse taal: Quechua in het 3e blok hebben gevolgd.

Beschrijving

Dit college biedt een vervolg aan op het college Structuurcursus van een niet-westerse taal: Quechua.
Focus ligt op het Quechua van Zuid-Peru (Ayacucho of Cuzco-dialect). Het Quechua fungeerde als omgangstaal (lenga general) in het Inca-rijk en is nu de meest verbreide Indiaanse taal van de Andesrepublieken Peru, Bolivia en Ecuador (ongeveer 8 miljoen sprekers). In dit college leren wij meer van de structuren van de Quechua grammatica en lezen en glossen wij Quechua teksten. Door middel van literatuurstudie en het gebruik van concreet audio-visueel taalmateriaal wordt tevens aandacht besteed aan de sociale, culturele en historische context van de sprekers.

Leerdoelen

Leerdoel 1: het verwerven van grammaticale en lexicale kennis van de taal
Leerdoel 2: Quechuateksten leren analyseren in de bredere culturele context

Rooster

Het rooster zal vanaf 1 juni beschikbaar komen via de website van de opleiding Taalwetenschap

Onderwijsvorm

Werkcollege

Studielast

140uur

College: 14
Huiswerk en opdrachten: 60
Literatuur en voorbereiding tentamen: 66

Toetsing

Aanwezigheid bij en actieve participatie in het college: 20%
Huiswerk/opdrachten: 30%
Schriftelijk tentamen met korte open (invul)vragen: 50%

Blackboard

Ja. Blackboard

Literatuur

R. Hartmann (ed.): Rimaykullayki, Unterrichtsmaterialien zum Quechua Ayacuchano. Dietrich Reimer Verlag, Berlijn 1994.
Verdere literatuur wordt opgegeven tijdens het college.

Achtergrondliteratuur:
R. Cerrón Palomino: Lingüística Quechua. Centro Bartolomé de las Casas, Cusco, 1987.

Aanmelden

Studenten dienen zich aan te melden via uSis voor zowel het college als het tentamen.

Contact

Bij de docent