Toegangseisen
Studenten moeten het college Structuurcursus van een niet-westerse taal: Quechua in het 3e blok hebben gevolgd.
Beschrijving
Dit college biedt een vervolg aan op het college Structuurcursus van een niet-westerse taal: Quechua.
Focus ligt op het Quechua van Zuid-Peru (Ayacucho of Cuzco-dialect). Het Quechua fungeerde als omgangstaal (lenga general) in het Inca-rijk en is nu de meest verbreide Indiaanse taal van de Andesrepublieken Peru, Bolivia en Ecuador (ongeveer 8 miljoen sprekers). In dit college leren wij meer van de structuren van de Quechua grammatica en lezen en glossen wij Quechua teksten. Door middel van literatuurstudie en het gebruik van concreet audio-visueel taalmateriaal wordt tevens aandacht besteed aan de sociale, culturele en historische context van de sprekers.
Leerdoelen
Leerdoel 1: het verwerven van grammaticale en lexicale kennis van de taal
Leerdoel 2: Quechuateksten leren analyseren in de bredere culturele context
Rooster
Het rooster zal vanaf 1 juni beschikbaar komen via de website van de opleiding Taalwetenschap
Onderwijsvorm
Werkcollege
Studielast
140uur
College: 14
Huiswerk en opdrachten: 60
Literatuur en voorbereiding tentamen: 66
Toetsing
Aanwezigheid bij en actieve participatie in het college: 20%
Huiswerk/opdrachten: 30%
Schriftelijk tentamen met korte open (invul)vragen: 50%
Blackboard
Ja. Blackboard
Literatuur
R. Hartmann (ed.): Rimaykullayki, Unterrichtsmaterialien zum Quechua Ayacuchano. Dietrich Reimer Verlag, Berlijn 1994.
Verdere literatuur wordt opgegeven tijdens het college.
Achtergrondliteratuur:
R. Cerrón Palomino: Lingüística Quechua. Centro Bartolomé de las Casas, Cusco, 1987.
Aanmelden
Studenten dienen zich aan te melden via uSis voor zowel het college als het tentamen.