Prospectus

nl en

Duits in de klas: van eenwording tot eenwording

Course
2016-2017

Toegangseisen

Niet van toepassing

Beschrijving

Dit college behandelt fundamentele aspecten van de Duitse taal (uitspraak, woordvorming, zinsbouw), zowel vanuit wetenschappelijk als didactisch oogpunt. Allereerst worden de belangrijkste principes van de fonetiek en fonologie besproken, zodat de toekomstige docent zijn/haar scholieren op een gefundeerde manier in uitspraak van het Duits kan onderwijzen. Daarnaast maken de studenten kennis met belangrijke concepten binnen de morfologie (woordvorming) en de syntaxis (zinsbouw) en leren ze deze concepten te vertalen naar de onderwijspraktijk in het Nederlands voortgezet onderwijs. Tijdens de colleges wordt er ook enige aandacht besteed aan een contrastieve analyse van het Duits en het Nederlands, met name waar de talen van elkaar verschillen. Aan de hand van deze inzichten kunnen toekomstige docenten o.a. bepalen welke onderwerpen in de klas meer of minder expliciete aandacht behoeven. Ook is er aandacht voor verschillende taalverwervings- en taalleertheorieën en hun neerslag in de onderwijspraktijk (bijv. in lesmethodes), het Europees Referentie Kader, verschillende visies op grammaticaonderwijs en andere actuele discussies over talendidactiek.

Leerdoelen

Aan het einde van deze cursus kun je:

  • Globale kennis van en inzicht in de verschillende elementaire disciplines binnen de taalkunde (fonetiek en fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek, pragmatiek) – met betrekking tot de Duitse taal en waar nodig ook Duits-Nederlands contrastief – aantonen;

  • Globale kennis van en inzicht in enkele relevante taalverwervings- en taalleertheorieën aantonen;

  • Gesproken taaluitingen fonetisch analyseren en weergeven met behulp van het fonetisch schrift (IPA);

  • Geschreven taaluitingen syntaktisch analyseren;

  • Het grammatica-aanbod (theorie en oefeningen) in een willekeurige lesmethode voor het voortgezet onderwijs in Nederland vanuit didactisch-theoretisch oogpunt analyseren en beschrijven;

  • Enkele actuele discussies binnen de vreemdetalendidactiek benoemen en hierin een positie innemen;

  • Verworven kennis en inzicht over taalkunde, taaldidactiek en taalwetenschappelijk onderzoek vertalen naar onderwijs voor leerlingen in de bovenbouw HAVO/VWO;

Rooster

Zie de roosterpagina van de Educatieve Master Duits (120EC).

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

  • Werkcollege

  • Zelfstandige literatuurstudie

Studielast

Totale studielast 5 EC x 28 uur = 140 uur

  • Bijwonen college: 12 × 1 = 12

  • Bijwonen practica: 12 × 2 = 24

  • Voor-/nabereiden college / bestuderen literatuur: 12 × 4 = 48

  • Voorbereiding voor toetsing: Maken van verschillende opdrachten t.b.v. het portfolio: 12 × 3 = 36

  • Toetsing: Take home tentamen/werkstuk: Uitgewerkt lesontwerp over een taalkundig thema: 20

Toetsing

  • Portfolio: Bestaande uit verschillende opdrachten, bijv. fonetische transcriptie, leerganganalyse, uitwerken van een activerende werkvorm voor grammatica-onderwijs. Portfolio-opdrachten worden als onvoldoende of voldoende beoordeeld. Alle portfolio opdrachten moeten met een voldoende zijn beoordeeld om aan de eindopdracht (het take-home tentamen) te kunnen deelnemen.

  • Take home-tentamen: Uitgewerkt lesontwerp over een taalkundig thema. Taalgebruik (20%) en inhoud (80%) worden afzonderlijk beoordeeld en dienen beide minimaal met een 5,5 beoordeeld te worden.

Weging

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers voor het take home tentamen (taalvaardigheid 20%, inhoudelijke uitwerking 80%, voor beide onderdelen moet minimaal een 5,5 behaald zijn).
Voorwaarde voor deelname aan het tentamen is dat voor alle portfolio-opdrachten een voldoende behaald is.

Herkansing

De portfolio-opdrachten kunnen tijdens de cursus worden herkanst.
Het take home-tentamen wordt aan het einde van de cursus afgelegd, ook dit tentamen kan herkanst worden. Het take home-tentamen moet herkanst worden zodra een van de beide te beoordelen onderdelen (taalvaardigheid of inhoud) als onvoldoende (< 5,5) beoordeeld is.

Blackboard

“Blackboard”: https://blackboard.ru.nl/ wordt gebruikt voor:

  • Beschikbaar stellen van studiemateriaal (readers, artikelen)

  • Mededelingen

  • Uploaden opdrachten

Literatuur

De te gebruiken literatuur wordt tijdig via Blackboard bekend gemaakt.

Aanmelden

Inschrijven via uSis is verplicht.

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Niet van toepassing.

Contact

Stefanie Ramachers MA

Opmerkingen

Dit college is een verplicht onderdeel van de tweejarige educatieve master Duits en wordt aan Radboud Universiteit Nijmegen onderwezen. Inschrijving geschiedt in Leiden via uSis. Er geldt aanwezigheidsplicht voor dit college.