Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
Het einde van de Eerste Wereldoorlog markeerde niet alleen de overwinning van de geallieerden op de centrale mogendheden, maar ook het einde van de Age of Empire. Politieke macht werd voortaan gelegitimeerd door een beroep op de volkssoevereiniteit, bijvoorbeeld in de vorm van parlementaire democratie, etnisch nationalisme of de ‘dictatuur van het proletariaat’. Revoluties maakten tijdens en na de oorlog een einde aan het tsaristische bewind en aan de ‘centrale’ imperia. Maar ook het Verenigd Koninkrijk, toonbeeld van politieke stabiliteit, werd in zijn eigen achtertuin met een nationalistische opstand geconfronteerd: de Ierse revolutie.
Volgens de opstandelingen zelf was Ierland een geknechte natie die zich aan het imperialistische juk diende te ontworstelen. In dit college stellen we een nader onderzoek in. Wat was eigenlijk de positie van Ierland in het Verenigd Koninkrijk en het Britse Rijk? Waarom waren het uitgerekend de pro-Britse unionisten die zich in 1912 als eersten bewapenden? Wat bewoog grote aantallen Ierse nationalisten om zich in 1914 aan te sluiten bij het Britse leger? Hoeveel steun genoten de Paasopstand (1916) en de guerrillastrijd van de IRA (1919-21) bij de Ierse bevolking? Waarom gingen de opstandelingen elkaar te lijf (1922-1923) toen er eenmaal een verdrag was met het Verenigd Koninkrijk? Hoe belangrijk was democratie voor de opstandelingen, en welke rol speelden godsdienstige conflicten? En hoe verdedigden de twee ‘staten’ die uit de revolutie voortkwamen (de Ierse Vrijstaat en Noord-Ierland) hun eigen rechtmatigheid?
Belangen- en generatieconflicten waren een belangrijke motor van de strijd, maar de inzet was politieke legitimiteit. De Ierse revolutie is daarom een geschikte casus om de complexe overgang te bestuderen naar op volkssoevereiniteit gebaseerde legitimering van de macht. Om gevoel te krijgen voor de soms politiek beladen historiografische debatten die er over dit onderwerp zijn gevoerd gaan studenten elke week met elkaar in discussie aan de hand van een specifieke stelling. En in een gezamenlijke opdracht gaan ze na hoe primair bronnenmateriaal is gebruikt door historici. Het vak sluit aan bij het Kerncollege ‘De grenzen van de macht’.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.5) participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
6) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
-bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties.7) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht; bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
8) heeft kennis van en inzicht in de geschiedenis van de Ierse revolutie;
9) heeft kennis van en inzicht in historiografische debatten over de Ierse revolutie;
10) kan uitleggen hoe de Ierse revolutie past in de bredere context van de geschiedenis van politieke legitimiteit;
11) heeft inzicht in de manier waarop primair bronnenmateriaal over de Ierse revolutie is gebruikt in de historiografie.
Rooster
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien een student toch verhinderd is dient hij dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien de student niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, wordt deze uitgesloten van deelname.
Studielast
Totale studielast 10 EC x 28 uur = 280 uur.
Bijwonen college: 24 uur
Voorbereiden college (inclusief bestuderen literatuur): 56 uur
Referaat: 24 uur
Bronnenopdracht: 24 uur
Schrijven werkstuk (inclusief bestuderen literatuur): 152 uur
Toetsing
Toetsing
Werkstuk (6000 woorden, gebaseerd op literatuur, inclusief noten en bibliografie)
getoetste leerdoelen: 2-4, 6-10Mondelinge presentatie
getoetste leerdoelen: 3-4, 6-10Participatie
getoetste leerdoelen: 5Gezamenlijke bronnenopdracht:
getoetste leerdoelen: 1, 11
Weging
Werkstuk: 60 %
Mondelinge presentatie: 15 %
Participatie: 15 %
Gezamenlijke bronnenopdracht: 10 %
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn en de mondelinge en schriftelijke opdrachten (d.w.z. referaat en bronnenopdracht) voltooid moeten zijn.
Deadlines
Voor het inleveren van de werkstukken geldt de aangegeven deadline
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de aangegeven deadline
Nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
Literatuur
Mededelingen en cursusinformatie
Literatuur
Per week worden teksten opgegeven die via leesplank of Blackboard te vinden zijn.
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing
Contact
Opmerkingen
Alle literatuur en de primaire bronnen zullen in het Engels zijn.