Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten BA Geschiedenis.
Beschrijving
Iedere contemporain historicus krijgt ermee te maken: informatie die nergens op schrift staat, maar wel is opgeslagen in de geheugens van betrokkenen. In dit college leer je die informatie opdiepen door het houden van interviews. Hoe benader je iemand die je wilt interviewen? Welke vragen stel je? Hoe leg je een gesprek vast? Hoe weet je of een herinnering betrouwbaar is? En hoe analyseer en verwerk je het interviewmateriaal? Om de opgedane theoretische kennis in de praktijk te brengen, gaat iedere student zelfstandig op pad om de stem van het verleden vast te leggen. Daarbij wordt de student aangemoedigd ook historisch beeldmateriaal bij de interviews te betrekken.
De interviews worden gehouden rondom een thema, dat aan het begin van de cursus bekend wordt gemaakt.
Dit hulpvak is verbonden aan de afstudeerrichtingen Sociale Geschiedenis, Vaderlandse Geschiedenis en Algemene Geschiedenis.
Leerdoelen
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
- De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting:
bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.
bij de afstudeerrichting Vaderlandse Geschiedenis voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis.
bij de afstudeerrichting Economische/Sociale Geschiedenis voor de toepassing van sociaal-wetenschappelijke concepten en het verwerven van inzicht in de interactie in sociale processen op basis van onderzoek in kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen
bij de afstudeerrichting Vaderlandse Geschiedenis voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis.
Leerdoelen, specifiek voor dit hulpvak
De student:
2) Kan de technieken toepassen die nodig zijn voor het bestuderen van primair bronnenmateriaal, in dit geval interviews;
3) Onderkent de relatie tussen de bruikbaarheid, materialiteit, ontstaans- en bewaarsgeschiedenis van primair bronnenmateriaal;
4) Kan interviews opzetten, theoretische kennis toepassen, interviews afnemen, transcriberen en verwerken in een historisch essay.
Rooster
Onderwijsvorm
- Werkcollege
Studielast
Totale studielast 5 EC x 28 uur = 140 uur
Bijwonen college: 26 uur
Voorbereiden college: 25 uur
Bestuderen aanvullende literatuur: 25 uur
Voorbereiden interview (opstellen vragenlijst, opzoeken vergelijkbare interviews): 2 uur
Interview: 4 uur
Transcriberen: 18 uur
Schrijven essay: 40 uur
Toetsing
Essay (inclusief transcriptie)
Getoetste leerdoelen: 1-4Wekelijkse opdrachten
Getoetste leerdoelen: 3-4Participatie
Getoetste leerdoelen: 1-2
Weging
Essay op basis van interviews (inclusied transcriberen): 60%
Wekelijkse opdrachten: 30%
Participatie: 10%
Wat betreft de weging het volgende: het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers
Herkansing
-
Nabespreking werkstuk
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het werkstuk plaatsvindt.
Blackboard
Blackboard wordt gebruikt voor:
Tips
Literatuursuggesties
Hyperlinks naar nuttige websites
Literatuur
Jan Bleyen en Leen van Molle, Wat is mondelinge geschiedenis? (Leuven Den Haag 2012).
Aanmelden
Inschrijven via uSis is verplicht.
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Niet van toepassing.
Contact
Dr. Jaap Moes Semester 1 Dr. B.E. van der Boom Semester 2
Opmerkingen
Geen