Prospectus

nl en

Psychometrie & Psychodiagnostiek

Course
2003-2004

Inhoud:
Deze cursus heeft als doel studenten kennis te laten opdoen op het terrein van enerzijds de klassieke testtheorie en anderzijds de basisprincipes van de psychodiagnostiek. In de cursus worden de onderdelen psychometrie en psychodiagnostiek naast elkaar aangeboden.
Doel:
Kennis opdoen van basale aspecten van de klassieke testtheorie en van schaaltechnieken, o.a. die aspecten die vereist zijn voor het onderdeel psychodiagnostiek. Hiertoe behoort ook het verwerven van enige vaardigheid op het gebied van testanalyse door het uitvoeren van een aantal praktische opdrachten onder SPSS.Kennis opdoen van de basisprincipes van de psychodiagnostiek, theorie en gebruik van tests op de psychodiagnostische werkvelden die door het NIP worden onderscheiden, onder andere klinische en gezondheidspsychologie, onderwijs, selectie, beroepskeuze- en neuropsychologie. Tevens staan kennis en vaardigheid wat betreft alle aspecten van het diagnostisch proces (van intake tot en met rapportage) centraal.
Aan de orde komen de volgende onderwerpen:Inleiding psychometrie; betekenis van testscores; normering; validiteit, factorstructuur en itemanalyse; betrouwbaarheid; constructie en herziening van tests; beoordeling en keuze van tests, beoordelingscriteria NIP/COTAN; informatie over tests.Intakeprocedure; het diagnostische proces en hypothesetoetsing; toetsing; rapportage. Intelligentie- en persoonlijkheidsonderzoek (voor kind en volwassene); vragenlijsten en computergestuurde diagnostiek; werving en selectie en neuropsychologisch onderzoek (alle voor kind en volwassenen). Daarnaast wordt in detail ingegaan op de interpretatie van vragenlijsten en (neuro)psychologische tests.

Coordinator

Inhoudelijk: Mw. dr. W. Resing, prof. dr. W.J. Heiser, prof. dr. Ph. Spinhoven.
Coördinator: Mw. dr. W. Resing (O&O): dinsdagen tussen 13 – 14 uur, kamer 2 A17, tel. 071-5273680.
Specifieke vragen over jeugd-, volwassenendiagnostiek of psychometrie kunnen worden gesteld aan docent of werkgroepbegeleiders.

Methods of instruction

Psychometrie en psychodiagnostiek vormen een geïntegreerde cursus, bestaande uit 3 cycli van 5 hoorcolleges en 1 losstaand college (selectie, assessment-centers) die steeds gevolgd worden door even zovele, dus 3×5 werkgroepen, soms gecombineerd met zelfstudie/opdrachten die zelfstandig gemaakt moeten worden. In de colleges wordt niet alleen stof uit het boek behandeld, maar staat ook overdracht van kennis die nodig is voor de practicum en werkgroepopdrachten centraal. Werkgroepsvorm Psychometrie: 5 verplichte practica van 2 uur en daarnaast onbegeleid opdrachten maken aan de computer en thuis. De opdrachten voor de practica zijn opgenomen in het \‘Werkboek Psychometrie\’. Werkgroepsvorm Psychodiagnostiek Jeugd: 5 verplichte werkgroepen van 2 uur, waarin –afhankelijk van de opdracht- ook in groepen of individueel aan een opdracht wordt gewerkt die aan het eind wordt ingeleverd en de volgende bijeenkomst besproken. De opdrachten zijn opgenomen in de syllabus PxP Jeugd. Werkgroepsvorm Volwassenendiagnostiek: diverse bijeenkomsten (zie rooster), deels werkgroepen, deels – begeleid – individuele opdrachten maken via computergestuurde diagnostiek. Het individuele werken achter de computer resulteert in een individuele (zelf)rapportage. Deze zelfrapportage telt mee in de eindbeoordeling, evenals het goed uitvoeren van alle overige opdrachten. De cursus wordt afgesloten met een college over personeelsselectie.
De practica/werkgroepen hebben een verplicht karakter. Men mag per onderdeel (Psychometrie, Jeugd, Volwassenen) in totaal niet meer dan 1 x practicum/werkgroep missen; de opdrachten moeten allemaal verplicht gemaakt en ingeleverd worden.

Study material

  • Gregory, R.J. (2000, 3rd edition). Psychological testing: History, principles and applications. Needham Heights (MA): Allyn & Bacon. – Een literatuur-syllabus of delen uit een 2e boek. De exacte literatuur, inclusief de te bestuderen hoofdstukken uit Gregory zullen tzt op Blackboard vermeld worden. – Specifieke syllabi voor Psychometrie, Jeugd, en Volwassendiagnostiek.

Examination

Het tentamen bestaat uit multiple-choice vragen in combinatie met een of twee essay-vragen. Men is voor de cursus geslaagd bij (1) een voldoende voor het tentamen (minimaal 5.5), (2) voldoende aanwezigheid bij de werkgroepen en (3) voldoende kwaliteit van de getoonde uitwerking van alle opdrachten. Het cijfer voor de cursus is een combinatie van het tentamencijfer en de open vraag of vragen. Of men geslaagd is voor de verschillende opdrachten en voor het tentamen, valt elektronisch in te zien (via U-Twist).

Course requirements/recommendations

Inleiding in de Methoden en Technieken, tentamen en practica met goed gevolg afgerond

Application

Inschrijving voor de cursus via U-TWIST, van 18 juni tot 18 augustus 2003.
NB: aparte inschrijving voor het tentamen, tot 1 week van te voren via U-TWIST