Toegangseisen
N.v.t.
Beschrijving
Deze cursus is bedoeld als een eerste kennismaking met het kwalitatieve onderzoek. Besproken wordt wat kwalitatief onderzoek precies is en op welke wijze het uitgevoerd kan worden.
Studenten maken kennis met de diverse methoden van dataverzameling, zoals participerende observatie en interviewen. Hierbij wordt ook besproken voor welke (pedagogische) vraagstukken deze met name geschikt zijn. Tevens komen de verschillende analysetechnieken die binnen het kwalitatief onderzoek gebruikt worden aan bod.
Leerdoelen
Studenten maken in deze cursus kennis met kwalitatieve onderzoeksmethoden. Van de studenten wordt verwacht dat zij na afloop van Methoden van Kwalitatief Onderzoek inzicht hebben gekregen in het verloop van het onderzoeksproces en de bij kwalitatief onderzoek te gebruiken methoden en technieken (inclusief dataverzameling). Daarnaast krijgen studenten enige vaardigheid in het onderzoekbaar maken en operationaliseren van sociaal-wetenschappelijke problemen.
Rooster
Onderwijsvorm
Interactieve hoorcolleges.
Toetsing
Schriftelijk tentamen met meerkeuzevragen en een beperkt deel open vragen.
Blackboard
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Literatuur
Bryman, A. (2015). Social Research Methods (5th edition). Oxford: Oxford University Press.
Eventuele ondersteunende literatuur wordt t.z.t. op Blackboard bekend gemaakt.
Aanmelden
Onderwijs
Het is verplicht om je voor de hoorcolleges in te schrijven via uSis. Zonder geldige inschrijving in uSis kun je niet deelnemen aan onderwijs.
Tentamens
Het is verplicht om je voor ieder tentamen in uSis apart aan te melden. Dat geldt ook voor deeltentamens van een vak. Dit kan tot uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige inschrijving in uSis kun je niet deelnemen aan het tentamen.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens
Contact
Coördinator van deze cursus is dr. A. van der Voort.. Zij is bij voorkeur bereikbaar via e-mail.