Due to the Corona virus it is unclear how the programmes will take place. For the latest news please check the course page in Blackboard/Brightspace.

Prospectus

nl en

Ethical and Legal Issues in Pricing Management

Course
2019-2020

Toegangseisen

Toegelaten tot HC Law

Beschrijving

This course is all about pricing decision-making. You will learn about the latest trends in pricing management, why psychological pricing is popular, and how companies increasingly seek new forms of indirect price discrimination. You will also analyze and evaluate classical deceptive pricing litigation (e.g., high-low deceptive pricing, bait and switch schemes) as well as ‘soft law Reclame Code Commissie cases’ (e.g., BTW actie MediaMarkt). In doing so, you will reflect upon the business ethics of pricing. As a special case, you will focus on the issue of law firm pricing. You will investigate why and how legal pricing is changing, and whether, for example, hourly billing can be perceived as unethical.

Afgelopen collegejaar hebben de studenten van dit vak aan drie publicaties meegewerkt rondom het thema prijsmisleiding. Naar aanleiding van de ‘BTW-weg ermee; actie van MediaMarkt zijn verschenen “Pas op voor psychologische prijszetting - [Tweeluik] (1/2)” en “Pas op voor psychologische prijszetting - Tweeluik (2/2)”, alsmede een boekrecensie – “.......Value Pricing: alternatief voor Alternative Fee Arrangements?” – in het Advocatenblad.

In 2019 zal het vak zal volledig richten op het probleem dat vrouwen bij een kapper meer betalen dan mannen. De aanleiding hiervoor is een item bij het programma Kassa (zie ook een artikel in de Volkskrant). Onder leiding van prof. dr. Jean-Pierre van der Rest en met behulp van deskundigen van buiten zullen de HCL-studenten deze kwestie tot op de bodem gaan uitzoeken en een (juridisch) advies hierover uitbrengen (dat mogelijk kan worden opgevolgd).

Leerdoelen

  1. To summarize the main trends in pricing management;
  2. To identify psychological and discriminatory pricing practices in a real-world business context;
  3. To evaluate deceptive pricing practices and appraise ethical pricing concerns;
  4. To demonstrate how value pricing will change legal pricing.

Onderwijsvormen

You will have five weeks of classes. All classes will be interactive. In a workshop mode of teaching there will be theory explanations and exercises, presentations, and real-world case discussions. You will participate in a fieldwork study and carry out a part of the reporting. Required reading must be read in advance of class.
1 week bij en/of in samenwerking met het gerenommeerde advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek.

Toetsing

Toetsvorm(en)

  • Participation weekly = 15%

  • Group assignment = 20%

  • Individual assignment = 20%

  • Field study assignment = 45%

Blackboard

There will be a Blackboard site available for this course. Students will need to enroll at least one week before the start of classes.

Literatuur

All learning materials will be provided via Blackboard.

Periode

Het onderwijs vindt plaats van 17.15-19.00 uur op:
Dinsdag 4 februari 2020
Dinsdag 11 februari 2020
Dinsdag 18 februari 2020
Dinsdag 25 februari 2020
Dinsdag 3 maart 2020
Dinsdag 10 maart 2020
Dinsdag 17 maart 2020

Aanmelden

De aanmelding verloopt via het secretariaat van Honours College Law honours@law.leidenuniv.nl vanaf maandag 2 december (uiterlijke aanmelding 27 januari 2020).

Minimun en maximum aantal deelnemers

12-22

Contact

  • Vakcoördinator: Prof. dr. J.I. van der Rest

  • Werkadres: Steenschuur 25 te Leiden

  • Bereikbaarheid: ma-vr (9.00 - 17.00 uur)

  • Telefoon: 071-5276135

  • E-mail: j.i.van.der.rest@law.leidenuniv.nl

Instituut/afdeling

  • Instituut: Fiscale en Economische Vakken

  • Afdeling: Bedrijfswetenschappen

  • Adres secretariaat: Steenschuur 25 te Leiden (B2.26)

  • Openingstijden: elke werkdag (uitgezonderd woensdag) van 9.00 tot 17.00 uur

  • Telefoon secretariaat: 071-5277851

  • E-mail: bedrijfswetenschappen@law.leidenuniv.nl