Prospectus

nl en

History

Programma

De opleiding in de propedeuse bestaat uit onderdelen die een algemeen en oriënterend overzicht geven van de gehele geschiedenis. Zo worden achtereenvolgens de Oude Geschiedenis, de Middeleeuwse Geschiedenis, de Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd, de Economische en Sociale Geschiedenis, de Vaderlandse Geschiedenis en de Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd aan de orde gesteld. Er wordt gedoceerd in een combinatie van hoor- en werkcolleges.

Na de propedeuse (het eerste jaar) stelt iedere student binnen het raamprogramma een eigen vakkenpakket samen. Door bepaalde accenten te kiezen kun je binnen de opleiding Geschiedenis afstuderen in één van de specialisaties. Deze bestaan uit zes afstudeerrichtingen (Oude Geschiedenis, Middeleeuwse Geschiedenis, Economische Geschiedenis, Sociale Geschiedenis, Vaderlandse Geschiedenis en Algemene Geschiedenis) en vier tracks binnen de hoofdrichtingen: Amerikaanse Geschiedenis, Geschiedenis van de Europese Expansie en de Globalisering, Minderheden en- Migratiegeschiedenis en Maritieme Geschiedenis die een onderdeel zijn van respectievelijk Algemene Geschiedenis, Sociale Geschiedenis en Vaderlandse Geschiedenis.

Om in één van deze afstudeerrichtingen af te studeren moet de student minstens de volgende onderdelen hebben afgelegd op het desbetreffende vakgebied:

  • één tweedejaars werkcollege van 10 EC
  • één sectiespecifiek hoorcollege van 5 EC
  • één door de betreffende afstudeerrichting erkend hulpvak van 5 EC (dit geldt alleen voor studenten die in september 2013 of later met hun propedeuse zijn begonnen).
  • één derdejaars seminar van 10 EC
  • één derdejaars BA-eindwerkstuk van 15 EC. Het BA-eindwerkstuk wordt in het kader van een scriptieseminar geschreven onder begeleiding van een docent. Eventueel kan dit ook gebeuren in het kader van een tweede derdejaars seminar.

Naast bovengenoemde voorwaarden kunnen er per afstudeerrichting (en track) nog specifieke eisen of aanbevelingen gelden. Zie verder: Afstudeerrichtingen en tracks

De deeltijdopleiding Geschiedenis wordt vanaf 2014-15 niet meer aangeboden. Dat betekent dat er geen nieuwe deeltijdstudenten meer worden toegelaten, maar dat de deeltijdstudenten die al aan hun studie begonnen zijn, binnen de huidige regelingen, deze nog kunnen afmaken.

Eerste Jaar

Nieuwe eerstejaarsstudenten worden door de studiecoördinator en de onderwijsadministratie voorafgaand aan de Eerstejaarsdagen ingedeeld in werkgroepen. De onderwijsadministratie schrijft hen in voor alle werkcolleges, themacolleges en bijbehorende afsluitende activiteiten. De studenten melden zich tijdens de eerste mentorbijeenkomst op de eerstejaarsdag onder begeleiding van hun studentmentoren in uSis aan voor alle hoorcolleges van het eerste semester.

Vanaf het tweede semester dienen studenten zichzelf geheel zelfstandig in te schrijven voor hoorcolleges. Bij problemen kunnen zij in eerste instantie hulp vragen van hun studentmentoren.

Tweedejaars studenten die een eerstejaars werkcollege of themacollege moeten herkansen dienen zich te melden bij studiecoördinator dhr. Matthijs Olieman en worden in overleg ingedeeld in één van de eerstejaarsgroepen.

Voor de gehele propedeuse wordt extra onderwijstijd geprogrammeerd voor 4 uur voor de eerstejaarsdag, en in het tweede semester 1 uur voorlichting over studieplan en onderwijsprogramma van het tweede jaar.

Compensatieregeling

Bij het afronden van de propedeuse kan compensatie van onvoldoendes plaatsvinden tussen de cursussen binnen het volgende cluster:

  • Hoorcollege Oude Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Middeleeuwse Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Vaderlandse Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Economische en Sociale Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd (5 EC);
  • Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd (5 EC).

Compensatie van onvoldoendes is mogelijk indien:

  • a) 55 EC aan propedeusevakken zijn behaald;
  • b) het gewogen gemiddelde in het betrokken cluster ten minste 6.0 bedraagt;
  • c) indien het cijfer voor het te compenseren hoorcollege niet lager is dan een 4.0;

Indien een student aan deze voorwaarden voldoet wordt hij geacht voldaan te hebben aan de eisen voor het examen waarop hij zich voorbereidt met dit cluster van onderwijseenheden en kan een verzoek tot compensatie indienen bij de examencommissie via Verzoek tot toepassing van de compensatieregeling

In de postpropedeuse is compensatie niet mogelijk.

Course EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester

Introduction Ancient History (OG) 5
General History of the Early Modern Period (AGN) 5
Introduction Dutch History (VG) 5
Writing and presenting a Historical Essay I 5
Introduction to the Historical discipline 5

Vaardighedenwerkcollege I (succesvol afronden van deze drie onderdelen levert in totaal 5 EC op)

Tutorial Introduction Ancient History (OG) 0
Tutorial General History of the Early Modern Period (AGN) 0
Tutorial Introduction Dutch History (VG) 0

Tweede semester

Introduction Medieval History (MG) 5
General History of the Contemporary Time (AGC) 5
Introduction Economic and Social History (ESG) 5
Writing and Presenting a Historical Essay II 10

Vaardighedenwerkcollege II (succesvol afronden van deze drie onderdelen levert in totaal 5 EC op)

Tutorial Introduction Medieval History (MG) 0
Tutorial General History of the Contemporary Time (AGC) 0
Tutorial Introduction Economic and Social History (ESG) 0

Tweede Jaar

Tweede studiejaar

In het tweede studiejaar volgt de student één kerncollege, één werkcollege, één sectiespecifiek hoorcollege en één hulpvak per semester. De student kiest een werkcollege en een sectiespecifiek hoorcollege binnen de eigen afstudeerrichting, terwijl het andere werkcollege en sectiespecifiek hoorcollege niet uit dezelfde afstudeerrichting mogen komen om zo een brede kennis van de geschiedenis te garanderen. Van de twee hulpvakken moet er minimaal één erkend zijn door de afstudeerrichting. Neem bij onduidelijkheden éérst inhoud van de Onderdelen BA Vervolgfase Nieuwe Stijl door.

Eerste semester (totale studielast 30 EC):

  • Kerncollege 1
  • Werkcollege 1
  • Sectiespecifiek Hoorcollege 1
  • Hulpvak 1
  • Kerncurriculum: Wetenschapsfilosofie

Tweede semester (totale studielast 30 EC):

  • Kerncollege 2
  • Werkcollege 2
  • Sectiespecifiek Hoorcollege 2
  • Hulpvak 2
  • Historiografie en geschiedfilosofie

Tweedejaars studenten die een tweedejaars werkcollege moeten herkansen, dienen zich te melden bij studiecoördinator Jaap de Witte (studenten met achternaam A t/m I) of Els Woestenburg (studenten met achternaam J t/m Z)

Studenten die in september 2012 of eerder met de propedeuse begonnen zijn en al in 2013-14 enkele vakken uit het tweedejaar gehaald hebben, mogen nog via het oude programma (dat tot 31 augustus 2014 gold) hun tweede en derde jaar afmaken. Zie voor de oude opzet: Onderdelen BA Vervolgfase Oude Stijl.

Course EC Semester 1 Semester 2

Verplichte vakken

The Boundaries of Power 5
Philosophy of Science 5
Global Connections 5
Historiography and Philosophy of History 5

Hoorcolleges, werkcolleges en hulpvakken

Kies voor elk semester één vak uit de lijst ‘hoorcolleges, één uit de lijst ‘BA2 werkcolleges’ en één uit de lijst ‘hulpvakken’.
NB Het studieaanbod wijzigt ieder studiejaar.

Hoorcolleges Oude Geschiedenis

Greeks, Romans, Barbarians. Self and others in the ancient world 5
Life is short: illness, murder and death in antiquity 5

Hoorcolleges Middeleeuwse Geschiedenis

Science and Religion in the Latin Middle Ages 5
European Expansion and Globalisation, 900-1500 5

Hoorcolleges Sociale Geschiedenis

The History of Morocco 5
The Social Construction of Whiteness in American History 5
The History of European Integration 5
Beyond the threat 5

Hoorcolleges Economische Geschiedenis

The History of European Integration 5
Markets and Power. The World Economy from Merchant Capitalism to Globalisation, 1500-present 5

Hoorcolleges Vaderlandse Geschiedenis

Pure Might of Wind and Water: Man and the Elements of Nature, 1170-2070 5
The Murder and its Aftermath. The Holocaust and the Netherlands, 1940 to the Present 5
Eighty Years of War. New perspectives on the Dutch Revolt 5

Hoorcollege Algemene geschiedenis

From the Pilgrims to the Present: An Introduction to American Studies 5
History of European Expansion in Global Context 5
History of Russia 5
Dying and Grieving: A Cultural History of Death 5
Empires in Asia: 1200-1800 5
Africa History and Anthropology 1: Africa from Zero to Now 5
The History of East Central Europe from the 19th to the 21st Century 5

Werkcolleges Oude Geschiedenis (De grenzen van de macht)

Make Rome Great Again: Emperors and Propaganda 10
King Herod and His Colleagues. The Eastern Roman Empire in the Time of Jesus and Augustus 10

Werkcolleges Oude Geschiedenis (Global Connections)

Global or Local? Debates about Glocalisation During the Crisis of the Third Century 10
Beyond the polis: urban culture in the Hellenistic world 10

Werkcolleges Middeleeuwse Geschiedenis (De grenzen van de macht)

The Nation and its History 10

Werkcolleges Middeleeuwse Geschiedenis (Global Connections)

Crime and Punishment in the Late Medieval Netherlands 10

Werkcolleges Sociale Geschiedenis (De grenzen van de macht)

Hostility and Violence, 1650-2000 10
Model citizens and scapegoats: mechanisms of inclusion and exclusion in Dutch society 10

Werkcolleges Sociale Geschiedenis (Global Connections)

Anti-immigration since the late nineteenth century 10
Between White and Black in American History: New Insights From a Mixed Perspective 10
The Great divergence: welfare and the standard of living in a globalising world, 1750-1914 10
Moroccans in the Netherlands: from guest worker to transnational citizen 10

Werkcolleges Economische Geschiedenis (De grenzen van de macht)

“This time is different”: Financial crises from the seventeenth century to the present day 10

Werkcolleges Economische Geschiedenis (Global Connections)

The Great divergence: welfare and the standard of living in a globalising world, 1750-1914 10

Werkcolleges Vaderlandse Geschiedenis (De grenzen van de macht)

Officers at the ‘Binnenhof’. Political-military Relations in the Netherlands in the 19th and 20th Centuries 10
Monarchs in a Republic. Stadthoulders of the House of Orange-Nassau and Nassau-Dietz, 1572-1795 10
Communism in the polder. The Dutch Commmunist Party 1918-1963 10

Werkcolleges Vaderlandse Geschiedenis (Global Connections)

The Voice of the People. Political Participation and Protest in the Netherlands and the World 10
The maritime Golden Age. Overseas expansion and daily life in the Dutch Republic 10
Crossing boundaries in the political (auto)biography. 10

Werkcolleges Algemene Geschiedenis (De grenzen van de macht)

Comparative Colonial History: Dutch and British Indies, 1750-1950 10
The Irish Revolution, 1912-1923 10
Nationalism and Nation-Building during the Twentieth-Century 10
‘Liberté, Egalité, Fraternité!' The French Revolution and the Birth of the Republic 10
Philip II, King of Spain 10
Selling War in America: Government Propaganda and the Role of the Media 10
From the rise of the second German Empire till the fall of the Weimar Republic: the German political culture between 1871 and 1933 10
Manifest Destiny and the Limits of American Empire, 1776 – 2016 10

Werkcolleges Algemene Geschiedenis (Global Connections)

The Caribbean: at the crossroads of four continents 10
Global Perspectives on the American Civil War: “… We Will Wrap the World in Fire …” 10
Colonial Wars: a military perspective on Modern Imperialism and Decolonisation 10
Spice Wars: a Global Conflict in the Eastern Indonesian Archipelago, c. 1600-1670 10
Welfare and Health Policies in Europe and America in the 20th Century 10
Slavery on the Frontier: The Mediterranean, Central Europe, and the Black Sea, 15th-19th centuries 10

Hulpvakken Oude Geschiedenis

Inscriptions from the ancient world as a source for historians 5
Classical Coins as Source for the History of the Antiquity 5
Topics in Greek papyrology (texts in translation) 5

Hulpvakken Middeleeuwse Geschiedenis

Medieval paleography 5
The laboratory of the medievalist 5

Hulpvakken Sociale Geschiedenis

Digital History 5
Oral History 5
Early Modern Paelography 5
Statistics for Historians 5
Visual History: introduction to visual sources for modern history 5
Archivistics: seeking, finding and using digital and analogue archives 5

Hulpvakken Economische Geschiedenis

Statistics for Historians 5
Digital History 5
Early Modern Paelography 5
Archivistics: seeking, finding and using digital and analogue archives 5

Hulpvakken Vaderlandse Geschiedenis

Ad fontes. Sources for Early Modern History 5
Oral History 5
Early Modern Paelography 5
Digital History 5
Visual History: introduction to visual sources for modern history 5
Archivistics: seeking, finding and using digital and analogue archives 5
Colonial and World History: Dutch Sources as Window to the World 5

Hulpvakken Algemene Geschiedenis

Ad fontes. Sources for Early Modern History 5
Statistics for Historians 5
Digital History 5
Oral History 5
Visual History: introduction to visual sources for modern history 5
Archivistics: seeking, finding and using digital and analogue archives 5
Colonial and World History: Dutch Sources as Window to the World 5

Derde Jaar

Derde studiejaar

In het derde jaar volgt de student een BA-seminar uit het aanbod van de afstudeerrichting, terwijl in het tweede semester binnen dezelfde richting het BA-eindwerkstuk wordt geschreven. Verder volgt de student in het eerste semester nog een sectiespecifiek hoorcollege naar keuze en heeft hij nog 30 EC keuzeruimte die hij kan invullen met een minor, stage of buitenlandverblijf.

Eerste semester (totale studielast 30 EC):

Tweede semester (totale studielast 30 EC):

Zie ook informatie over de keuzeruimte

Course EC Semester 1 Semester 2

Hoorcollege

Kies één hoorcollege (5 EC). Zie hiervoor het overzicht van Hoorcolleges

Seminars

Kies één van onderstaande vakken:
NB Het studieaanbod wijzigt ieder studiejaar.

Seminar Oude Geschiedenis

Home is where the Lares are: The Roman familia and her members 10
From Baby to Student: Youth in Antiquity 10

Seminar Middeleeuwse Geschiedenis

Feudal chaos and Burgundian order? Administrative Culture in the Burgundian Netherlands 10
Urban Public Health and Environment in the Late Middle Ages 10

Seminar Sociale Geschiedenis

Crime in the City, 1600 - 1940 10
The power of the family. Households as agents in social and economic development, ca. 1600-1900 10
Refugees and Asylum seekers in Historical Overview (Gender, Class, Religion and Ethnicity) 10
Slavery and Manumission in the Dutch Caribbean, 1733-1863 10

Seminar Economische Geschiedenis

Careers within the Company: the Careers of Employees of the Dutch East India Company in Asia, 1700-1800 10
The power of the family. Households as agents in social and economic development, ca. 1600-1900 10
Transitions on the road to sustainability, 1950-present 10

Seminar Vaderlandse Geschiedenis

Negotiating with the Enemy. Secret Diplomacy in the Seventeenth Century 10
The accessibility of politics: the Netherlands, 1870-1930 10
‘There’s nothing left of our former life’. The Hungerwinter, 1944-1945 10
Violence at Sea. Warfare and Privateering in the Early Modern Period 10

Seminar Algemene Geschiedenis

Cultures of War. Theory and Practice of War in the Habsburg World (1559-1659) 10
Tourism and Authenticity. The Impact of Tourists on Territorial Identities 10
Soviet History and Memory 10
Ordering the universe: Globalization and a changing worldorder in the early modern world 10
The American Political System 10
Populism, Charismatic Leadership and Ideological Orientation in Twentieth-Century Caribbean Politics 10
Africa History & Anthropology 3: The New African Trade Association of the Congo Bassin 10
A History of the Future: The History of Science Fiction and the Search for the Ideal Society 10
Beyond Ideology: Colonialism in Theory and in Practice in the Dutch East Indies, 1850-1940 10
Communication and indoctrination during the German Reformation 10
The Marshall Plan: a Transatlantic Perspective 10
Reshaping the World: Design from Modernism to Postmodernism 10

Keuzeruimte

Keuzeruimte Geschiedenis 30

BA Scriptie Seminar

BA Scriptieseminar Geschiedenis 0

BA eindwerkstuk

BA Thesis History 15

Keuzevakken

Course EC Semester 1 Semester 2

Tweede semester

Eerste semester

More info

Eindtermen van de opleiding
Aanvullende eisen BSA
Het Programma
Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten

Eindtermen van de opleiding

Afgestudeerden van de opleiding hebben de onderstaande eindkwalificaties bereikt:

I. Kennis
Basiskennis en -inzicht:

  • 1) Kennis van en inzicht in het wereldwijde geschiedverloop in grote lijnen met een concentratie op Europa en zijn interdependentie met de rest van de wereld, gedifferentieerd naar tijdvak, van de oudheid tot het heden, en naar aspect, met name vaderlandse en sociaal-economische geschiedenis, waarbij – voor zover dit vakgebied tevens in het voortgezet onderwijs aan de orde is geweest – is voortgebouwd op het niveau bereikt in het voortgezet onderwijs en dit is overtroffen;

  • 2) Kennis van en inzicht in de historische context en achtergronden van eigentijdse ontwikkelingen;

  • 3) Kennis van en inzicht in de ontwikkeling van de geschiedschrijving en de wetenschap der geschiedenis;

  • 4) Kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de methodiek en de methodologie van de geschiedwetenschap;

  • 5) Enige kennis van en inzicht in de grondslagen, c.q. de wijsbegeerte van de (geschied)wetenschap;

  • 6) Enige kennis van en inzicht in begrippen en methoden van (hulp)wetenschappen relevant voor de geschiedwetenschap en in een interdisciplinaire werkwijze.
    Gespecialiseerde kennis van en inzicht in één of enkele van de afstudeerrichtingen:

  • 7) Brede kennis van en inzicht in de historische ontwikkeling van de gekozen afstudeerrichting;

Met speciale aandacht:

  • bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C.-400 n.C; sociaal-economische structuren; de antieke stad; mentaliteitsgeschiedenis; antieke religie; cultuurcontact;
  • bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis voor de Middeleeuwse grondslagen van de Europese geschiedenis; in het bijzonder voor etniciteit, staatsvorming, internationale handel en scheepvaart en contacten met de buiten-Europese wereld;
  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;
  • bij de afstudeerrichting Economische Geschiedenis voor de mondiale interactie van handelsnetwerken in de vroegmoderne tijd, de negentiende-eeuwse industrialisatie van Nederland in wereldhistorisch perspectief, en de political economy van de globaliserende economie in de twintigste eeuw;
  • bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis voor de verschillen naar klasse, gender, etniciteit en religie; verplaatsing van mensen, goederen en ideeën; verbanden tussen mensen (individueel en collectief), bedrijven, staten en (internationale) organisaties (inclusief kerken) vanaf 1600. Inzicht daarin wordt gebruikt om hedendaagse gebeurtenissen en ontwikkelingen te verklaren;
  • bij de afstudeerrichting Vaderlandse Geschiedenis voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland vanaf de zestiende eeuw;
  • bij de afstudeerrichting Amerikaanse Geschiedenis voor Amerikaans exceptionalisme; de VS als multiculturele samenleving en de uitwerking daarvan in de historiografie; de intellectuele wisselwerking tussen de VS en Europa;
  • bij de afstudeerrichting Maritieme Geschiedenis voor de ontwikkeling van de Nederlandse scheepvaart en overzeese handel vanaf de 16e eeuw; de relatie van de mens tot de oceanen, zeeën en rivieren in multidisciplinair perspectief.
  1. Brede kennis van en inzicht in de kernbegrippen, het apparaat, de onderzoeksmethoden en -technieken e.d. van het gekozen hoofdonderdeel / de subspecialisatie,

met speciale aandacht:

  • bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie;
  • bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis voor het gebruik van laatmiddeleeuwse administratieve bronnen en geschiedschrijving m.b.t. de Nederlanden in brede zin; paleografie; bronnenkunde;
  • bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen;
  • bij de afstudeerrichting Economische Geschiedenis voor de toepassing van economische concepten in de geschiedschrijving en inzicht in de interactie tussen beleid en economie;
  • bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis voor het combineren van verschillende primaire bronnen (mondelinge bronnen, romans, beeldmateriaal, schoolboeken, kranten, volkstellingen en statistieken), uit diverse archieven (overheden, bedrijven en organisaties) met gebruikmaking van theorieën uit andere disciplines;
  • bij de afstudeerrichting Vaderlandse Geschiedenis voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis;
  • bij afstudeerrichting Amerikaanse Geschiedenis voor exceptionalisme; analyseren van historiografische en intellectuele debatten;
  • bij de afstudeerrichting Maritieme Geschiedenis voor heuristiek, bronnenkunde, archiefonderzoek, diachronisch onderzoek, en het gebruik van museale objecten als informatiedrager voor historisch onderzoek.

  • 9) Kennis van en inzicht in een van de andere afstudeerrichtingen van de opleiding en onderdelen van andere vakgebieden.

II. Vaardigheden
Afgestudeerden van de opleiding bezitten, buiten de algemene academische vaardigheden zoals gedefinieerd door de faculteit (zie Bijlage B), de volgende vaardigheden:

  • 10) het vermogen historische bronnen te selecteren en te verzamelen met behulp van traditionele en moderne technieken, deze te analyseren en beoordelen op kwaliteit en betrouwbaarheid en deze te gebruiken bij het opzetten en uitvoeren van een onderzoek;

  • 11) het vermogen om relatief grote hoeveelheden informatie en materiaal te organiseren en te verwerken;

  • 12) het vermogen onderzoeksvaardigheden snel en efficiënt te extrapoleren naar en toe te passen in een ander kennisdomein dan wel ander vakgebied om een helder en goed opgebouwd antwoord te kunnen formuleren in woord en geschrift in correct Nederlands op vragen van derden die (een onderwerp) in dat kennisdomein dan wel vakgebied betreffen voor specialisten en niet-specialisten.

III. Academische attitude
Afgestudeerden van de opleiding bezitten, buiten de attitudes voortkomend uit de algemene academische vaardigheden zoals gedefinieerd door de faculteit (zie Bijlage B van de facultaire onderwijs- en examenregeling), de volgende vermogens:

  • 13) kritisch te reflecteren op kennis en inzichten neergelegd in vakwetenschappelijke literatuur;

  • 14) zich een oordeel te vormen op het vakgebied waarin alle relevante (sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke en/of ethische) aspecten zijn meegewogen;

  • 15) inzicht tentoonspreiden in de maatschappelijke relevantie van het vak geschiedenis in het algemeen en van de gekozen afstudeerrichting in het bijzonder.

Voorts leidt elke Leidse geesteswetenschappelijke opleiding op tot facultair geformuleerde algemene academische vaardigheden.

Aanvullende eisen BSA

De opleiding hanteert een aanvullende eis ten aanzien van te behalen onderdelen voor het tweede studieadvies, genoemd in artikel 6.3.1, namelijk dat ten minste één van de twee Themacolleges behaald moet zijn.

Het Programma

Opbouw van het propedeuseprogramma
De opleiding in de propedeuse bestaat uit onderdelen die een algemeen en oriënterend overzicht geven van de gehele geschiedenis. Zo worden achtereenvolgens de Oude Geschiedenis, de Middeleeuwse Geschiedenis, de Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd, de Economische en Sociale Geschiedenis, de Vaderlandse Geschiedenis en de Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd aan de orde gesteld. Er wordt gedoceerd in een combinatie van hoor- en werkcolleges.

De hoorcolleges geven de grote lijnen aan, terwijl in de werkcolleges specifieke onderwerpen aan de orde komen, die aan de hand van teksten worden uitgediept. De keuze van de onderwerpen is zodanig dat de student inzicht krijgt in de grote lijnen van het geschiedverloop. Naast de genoemde vakken staat het vak Inleiding Historische Wetenschap, een eerste kennismaking met de geschiedtheorie. Tot slot schrijven propedeusestudenten in het kader van het Themacollege I een werkstuk van ca. acht pagina’s (ca. 3200 woorden) en in het kader van het Themacollege II een werkstuk van ca. twaalf pagina’s (ca. 5000 woorden) over een historisch thema.

De hoorcolleges worden afgesloten met een deeltoets en een afsluitend schriftelijk tentamen. Het gewogen gemiddelde van elk tentamen moet voldoende zijn. Er is echter de mogelijkheid om één onvoldoende te compenseren met een ruime voldoende voor een ander hoorcollege, al kan dit alleen als het gewogen gemiddelde van alle hoorcolleges hoger is dan een 6.0.

Het cijfer voor het werkcollege wordt bepaald op basis van aanwezigheid, participatie en de kwaliteit van schriftelijke en mondelinge bijdragen. De drie werkcolleges die gegeven worden in één semester vormen samen een vaardighedencollege. Voor alle drie werkcolleges moet een voldoende worden gehaald om het gehele college met een voldoende af te ronden. Voor de beide themacolleges tellen het werkstuk, de participatie en het referaat mee bij de beoordeling.

Schema eerste jaar

Eerste semester EC
Oude Geschiedenis (OG) 5
Algemene Geschiedenis Nieuwe Tijd (AGN) 5
Vaderlandse Geschiedenis (VG) 5
Vaardighedenwerkcollege (VW: OG, AGN en VG) 5
Themacollege 1 (TC1) 5
Inleiding Historische Wetenschap 5

Totale studielast 30

Tweede semester EC
Middeleeuwse Geschiedenis (MG) 5
Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd (AGC) 5
Economische en Sociale Geschiedenis (ESG) 5
Vaardighedenwerkcollege (VW: MG, AGC en ESG) 5
Themacollege 2 (TC2) 10

Totale studielast 30

Extra uren:

  • Introductiedag in september: 4 uur
  • Voorlichting over tweede jaar en studieplan in april: 1 uur

Tweede en derde jaar
Na de propedeuse (het eerste jaar) stelt iedere student binnen het raamprogramma een eigen vakkenpakket samen. Door bepaalde accenten te kiezen kun je binnen de opleiding Geschiedenis afstuderen in één van de specialisaties. Deze bestaan uit zes afstudeerrichtingen (Oude Geschiedenis, Middeleeuwse Geschiedenis, Economische Geschiedenis, Sociale Geschiedenis, Vaderlandse Geschiedenis en Algemene Geschiedenis) en vier tracks binnen de hoofdrichtingen: Amerikaanse Geschiedenis en Geschiedenis van de Europese Expansie en de Globalisering (beiden onderdeel van Algemene Geschiedenis); Minderheden- en Migratiegeschiedenis (onderdeel van Sociale Geschiedenis); Maritieme Geschiedenis (onderdeel van Vaderlandse Geschiedenis)

Om in één van deze afstudeerrichtingen af te studeren moet de student minstens de volgende onderdelen hebben afgelegd op het desbetreffende vakgebied:

  • één tweedejaars werkcollege van 10 EC
  • één sectiespecifiek hoorcollege van 5 EC
  • één door de betreffende afstudeerrichting erkend hulpvak van 5 EC (dit geldt alleen voor studenten die in september 2013 of later met hun propedeuse zijn begonnen).
  • één derdejaars seminar van 10 EC
  • één derdejaars BA-eindwerkstuk van 15 EC. Het BA-eindwerkstuk wordt in het kader van een scriptieseminar geschreven onder begeleiding van een docent. Eventueel kan dit ook gebeuren in het kader van een tweede derdejaars seminar.

Naast bovengenoemde voorwaarden kunnen er per afstudeerrichting (en track) nog specifieke eisen of aanbevelingen gelden. Zie verder: Afstudeerrichtingen en tracks

Tweede studiejaar
In het tweede studiejaar volgt de student één kerncollege, één werkcollege, één sectiespecifiek hoorcollege en één hulpvak per semester. De student kiest een werkcollege en een sectiespecifiek hoorcollege binnen de eigen afstudeerrichting, terwijl het andere werkcollege en sectiespecifiek hoorcollege niet uit dezelfde afstudeerrichting mogen komen om zo een brede kennis van de geschiedenis te garanderen. Neem bij onduidelijkheden éérst inhoud van de Onderdelen BA Vervolgfase Nieuwe Stijl door.

Eerste semester (totale studielast 30 EC):

  • Kerncollege 1
  • Werkcollege 1
  • Sectiespecifiek hoorcollege 1
  • Hulpvak 1
  • Kerncurriculum: Wetenschapsfilosofie

Tweede semester (totale studielast 30 EC):

  • Kerncollege 2
  • Werkcollege 2
  • Sectiespecifiek Hoorcollege 2
  • Hulpvak 2
  • Historiografie en geschiedfilosofie

Studenten die in september 2012 of eerder met de propedeuse begonnen zijn en al in 2013-14 enkele vakken uit het tweedejaar gehaald hebben, mogen nog via het oude programma (dat tot 31 augustus 2014 gold) hun tweede en derde jaar afmaken. Zie voor de oude opzet: Onderdelen BA Vervolgfase Oude Stijl. Voor de post-propedeutische tentamens is de geldigheidsduur tien jaar. Zie artikel 4.7 van de Onderwijs- en examenregeling

Derde studiejaar

In het derde jaar volgt de student een BA-seminar uit het aanbod van de afstudeerrichting, terwijl in het tweede semester binnen dezelfde richting het BA-eindwerkstuk wordt geschreven. Verder volgt de student in het eerste semester nog een sectiespecifiek hoorcollege naar keuze en heeft hij nog 30 EC keuzeruimte die hij kan invullen met een minor, stage of buitenlandverblijf.

Eerste semester (totale studielast 30 EC):

Tweede semester (totale studielast 30 EC):

Keuzeruimte (BA 3)
De keuzeruimte in het derde studie jaar (30 EC) kan opgevuld worden met:

  • een minor
    (een samenhangend pakket van vakken)
  • keuzevakken
    (in Leiden, Nederland of buitenland: mag een student zelf samenstellen en vooraf ter goedkeuring voorleggen aan de examencommissie)
  • een stage
    (in binnen- of buitenland) voor de procedure zie de Studenten Loopbaan Service.

Met bovenstaande opties kun je een eigen accent geven aan je opleiding of je opleiding verbreden.

Meer informatie:

Zie ook informatie over de keuzeruimte

Voltijd en deeltijd

De deeltijdopleiding Geschiedenis wordt vanaf 2014-15 niet meer aangeboden. Dat betekent dat er geen nieuwe deeltijdstudenten meer worden toegelaten, maar dat de deeltijdstudenten die al aan hun studie begonnen zijn, binnen de huidige regelingen, deze nog kunnen afmaken.

BA- eindwerkstuk en afstudeereisen
Zie de aparte cursus beschrijving.

Afstudeerrichtingen

De opleiding geschiedenis kent de volgende afstudeerrichtingen.
Er zijn zes afstudeerrichtingen:

  • Oude Geschiedenis
  • Middeleeuwse Geschiedenis
  • Economische Geschiedenis
  • Sociale Geschiedenis
  • Vaderlandse Geschiedenis
  • Algemene Geschiedenis

Verder zijn er vier tracks:

  • Amerikaanse Geschiedenis (onderdeel van Algemene Geschiedenis)
  • Geschiedenis van de Europese Expansie en de Globalisering (onderdeel van Algemene Geschiedenis)
  • Minderheden- en Migratiegeschiedenis (onderdeel van Sociale Geschiedenis)
  • Maritieme Geschiedenis (onderdeel van Vaderlandse Geschiedenis)

Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten

  • de masteropleiding History aan de Universiteit Leiden;

Compensatieregeling

Bij het afronden van de propedeuse kan compensatie van onvoldoendes plaatsvinden tussen de cursussen binnen het volgende cluster:

  • Hoorcollege Oude Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Middeleeuwse Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Vaderlandse Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Economische en Sociale Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd (5 EC);
  • Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd (5 EC).

Compensatie van onvoldoendes is mogelijk indien:

  • a) 55 EC aan propedeusevakken zijn behaald;
  • b) het gewogen gemiddelde in het betrokken cluster ten minste 6.0 bedraagt;
  • c) indien het cijfer voor het te compenseren hoorcollege niet lager is dan een 4.0;

Indien een student aan deze voorwaarden voldoet wordt hij geacht voldaan te hebben aan de eisen voor het examen waarop hij zich voorbereidt met dit cluster van onderwijseenheden en kan een verzoek tot compensatie indienen bij de examencommissie via Verzoek tot toepassing van de compensatieregeling

In de postpropedeuse is compensatie niet mogelijk.