Prospectus

nl en

History

Programma

De opleiding in de propedeuse bestaat uit onderdelen die een algemeen en oriënterend overzicht geven van de gehele geschiedenis. Zo worden achtereenvolgens de Oude Geschiedenis, de Middeleeuwse Geschiedenis, de Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd, de Economische en Sociale Geschiedenis, de Vaderlandse Geschiedenis en de Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd aan de orde gesteld. Er wordt gedoceerd in een combinatie van hoor- en werkcolleges.

Na de propedeuse (het eerste jaar) stelt iedere student binnen het raamprogramma een eigen vakkenpakket samen. Door bepaalde accenten te kiezen kun je binnen de opleiding Geschiedenis afstuderen in één van de specialisaties. Deze bestaan uit zes afstudeerrichtingen (Oude Geschiedenis, Middeleeuwse Geschiedenis, Economische Geschiedenis, Sociale Geschiedenis, Vaderlandse Geschiedenis en Algemene Geschiedenis) en vier tracks binnen de hoofdrichtingen: Amerikaanse Geschiedenis, Geschiedenis van de Europese Expansie en de Globalisering, Minderheden en- Migratiegeschiedenis en Maritieme Geschiedenis die een onderdeel zijn van respectievelijk Algemene Geschiedenis, Sociale Geschiedenis en Vaderlandse Geschiedenis.

Om in één van deze afstudeerrichtingen af te studeren moet de student minstens de volgende onderdelen hebben afgelegd op het desbetreffende vakgebied:

  • één tweedejaars werkcollege van 10 EC
  • één sectiespecifiek hoorcollege van 5 EC
  • één door de betreffende afstudeerrichting erkend hulpvak van 5 EC (dit geldt alleen voor studenten die in september 2013 of later met hun propedeuse zijn begonnen).
  • één derdejaars seminar van 10 EC
  • één derdejaars BA-eindwerkstuk van 15 EC. Het BA-eindwerkstuk wordt in het kader van een scriptieseminar geschreven onder begeleiding van een docent. Eventueel kan dit ook gebeuren in het kader van een tweede derdejaars seminar.

Naast bovengenoemde voorwaarden kunnen er per afstudeerrichting (en track) nog specifieke eisen of aanbevelingen gelden. Zie verder: Afstudeerrichtingen en tracks.

De deeltijdopleiding Geschiedenis wordt vanaf 2014-15 niet meer aangeboden. Dat betekent dat er geen nieuwe deeltijdstudenten meer worden toegelaten, maar dat de deeltijdstudenten die al aan hun studie begonnen zijn, binnen de huidige regelingen, deze nog kunnen afmaken.

Eerste Jaar

Nieuwe eerstejaarsstudenten worden door de studiecoördinator en de onderwijsadministratie voorafgaand aan de Eerstejaarsdagen ingedeeld in werkgroepen. De onderwijsadministratie schrijft hen in voor alle werkcolleges, themacolleges en bijbehorende afsluitende activiteiten. De studenten melden zich tijdens de eerste mentorbijeenkomst op de eerstejaarsdag onder begeleiding van hun studentmentoren in uSis aan voor alle hoorcolleges van het eerste semester.

Vanaf het tweede semester dienen studenten zichzelf geheel zelfstandig in te schrijven voor hoorcolleges. Bij problemen kunnen zij in eerste instantie hulp vragen van hun studentmentoren.

Tweedejaars studenten die een eerstejaars werkcollege of themacollege moeten herkansen dienen zich te melden bij studiecoördinator dhr. Matthijs Olieman en worden in overleg ingedeeld in één van de eerstejaarsgroepen.

Voor de gehele propedeuse wordt extra onderwijstijd geprogrammeerd voor 4 uur voor de eerstejaarsdag, en in het tweede semester 1 uur voorlichting over studieplan en onderwijsprogramma van het tweede jaar.

Compensatieregeling

Bij het afronden van de propedeuse kan compensatie van onvoldoendes plaatsvinden tussen de cursussen binnen het volgende cluster:

  • Hoorcollege Oude Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Middeleeuwse Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Vaderlandse Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Economische en Sociale Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd (5 EC);
  • Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd (5 EC).

Compensatie van onvoldoendes is mogelijk indien:

  • a) 55 EC aan propedeusevakken zijn behaald;
  • b) het gewogen gemiddelde in het betrokken cluster ten minste 6.0 bedraagt;
  • c) indien het cijfer voor het te compenseren hoorcollege niet lager is dan een 4.0;

Indien een student aan deze voorwaarden voldoet wordt hij geacht voldaan te hebben aan de eisen voor het examen waarop hij zich voorbereidt met dit cluster van onderwijseenheden en kan een verzoek tot compensatie indienen bij de examencommissie via Verzoek tot toepassing van de compensatieregeling

In de postpropedeuse is compensatie niet mogelijk.

Course EC Semester 1 Semester 2

Eerste semester

Introduction Ancient History (OG) 5
General History of the Early Modern Period (AGN) 5
Introduction Dutch History (VG) 5
Writing and presenting a Historical Essay I 5
Introduction to the Historical discipline 5

Vaardighedenwerkcollege I (succesvol afronden van deze drie onderdelen levert in totaal 5 EC op)

Tutorial Introduction Ancient History (OG) 0
Tutorial General History of the Early Modern Period (AGN) 0
Tutorial Introduction Dutch History (VG) 0

Tweede semester

Introduction Medieval History (MG) 5
General History of the Contemporary Time (AGC) 5
Introduction Economic and Social History (ESG) 5
Writing and Presenting a Historical Essay II 10

Vaardighedenwerkcollege II (succesvol afronden van deze drie onderdelen levert in totaal 5 EC op)

Tutorial Introduction Medieval History (MG) 0
Tutorial General History of the Contemporary Time (AGC) 0
Tutorial Introduction Economic and Social History (ESG) 0

Tweede Jaar

Tweede studiejaar

In het tweede studiejaar volgt de student één kerncollege, één werkcollege, één sectiespecifiek hoorcollege en één hulpvak per semester. De student kiest een werkcollege en een sectiespecifiek hoorcollege binnen de eigen afstudeerrichting, terwijl het andere werkcollege en sectiespecifiek hoorcollege niet uit dezelfde afstudeerrichting mogen komen om zo een brede kennis van de geschiedenis te garanderen. Van de twee hulpvakken moet er minimaal één erkend zijn door de afstudeerrichting.

Eerste semester (totale studielast 30 EC):

  • Kerncollege 1
  • Werkcollege 1
  • Sectiespecifiek Hoorcollege 1
  • Hulpvak 1
  • Kerncurriculum: Wetenschapsfilosofie

Tweede semester (totale studielast 30 EC):

  • Kerncollege 2
  • Werkcollege 2
  • Sectiespecifiek Hoorcollege 2
  • Hulpvak 2
  • Historiografie en geschiedfilosofie

Tweedejaars studenten die een tweedejaars werkcollege moeten herkansen, dienen zich te melden bij studiecoördinator Jaap de Witte.

Course EC Semester 1 Semester 2

Verplichte vakken

The Boundaries of Power 5
Philosophy of Science 5
Global Connections 5
Historiography and Philosophy of History 5

Hoorcolleges, werkcolleges en hulpvakken

Kies voor elk semester één vak uit de lijst ‘hoorcolleges, één uit de lijst ‘BA2 werkcolleges’ en één uit de lijst ‘hulpvakken’.
NB Het studieaanbod wijzigt ieder studiejaar.

Hoorcolleges Oude Geschiedenis

Trans Oceanum. A Roman province across the Ocean: Britannia 5
Pompei and Herculaneum: life and death of two ancient cities 5

Hoorcolleges Middeleeuwse Geschiedenis

Crusade and Jihad 5
European Expansion and Globalisation, 900-1500 5

Hoorcolleges Sociale Geschiedenis

The History of Morocco 5
The History of European Integration 5
Beyond the threat 5

Hoorcolleges Economische Geschiedenis

The History of European Integration 5
Markets and Power. The World Economy from Merchant Capitalism to Globalisation, 1500-present 5

Hoorcolleges Vaderlandse Geschiedenis

The Dutch at sea (1600 to present) 5
Angry citizens from the sixteenth century until today. 5
The Dutch Republic and Europe, 1600-1800. A diplomatic history 5

Hoorcollege Algemene geschiedenis

From the Pilgrims to the Present: An Introduction to American Studies 5
History of European Expansion in Global Context 5
History of Russia 5
State and Nation from a comparative global perspective, c. 1500 till the present day 5
Africa History and Anthropology 1: Africa from Zero to Now 5
“Classical” Music and Society (17th-20th century) – an Introduction 5
From Columbus to Castro. History of the Caribbean 5

Werkcolleges Oude Geschiedenis (De grenzen van de macht)

Constantine’s revolution? 10
Polis and citizen: citizenship in classical Athens 10

Werkcolleges Oude Geschiedenis (Global Connections)

Slavery in the Graeco-Roman world 10
Empire of abundance: Roman Italy from August to Hadrian 10

Werkcolleges Middeleeuwse Geschiedenis (De grenzen van de macht)

Late medieval religiosity in word and image: manifestations of power 10

Werkcolleges Middeleeuwse Geschiedenis (Global Connections)

In between the sheets. Sexuality in the Middle Ages 10

Werkcolleges Sociale Geschiedenis (De grenzen van de macht)

History of Homosexuality 10
Model citizens and scapegoats: mechanisms of inclusion and exclusion in Dutch society 10

Werkcolleges Sociale Geschiedenis (Global Connections)

Anti-immigration since the late nineteenth century 10
Too young to die. Infant mortality and infanticide, 1750-present 10
The Great divergence: welfare and the standard of living in a globalising world, 1750-1914 10
Moroccans in the Netherlands: from guest worker to transnational citizen 10

Werkcolleges Economische Geschiedenis (De grenzen van de macht)

History of Homosexuality 10
“This time is different”: Financial crises from the seventeenth century to the present day 10

Werkcolleges Economische Geschiedenis (Global Connections)

The Great divergence: welfare and the standard of living in a globalising world, 1750-1914 10

Werkcolleges Vaderlandse Geschiedenis (De grenzen van de macht)

Crossing boundaries in political (auto)biography 10
Harmony or conflict? Debating Dutch national character, society and politics from 1780 10
Printed power, 400 years Dutch newspapers 10

Werkcolleges Vaderlandse Geschiedenis (Global Connections)

War in the “Archipel”. The Indonesian decolonization conflict 1945-1950 10
The maritime Golden Age. Overseas expansion and daily life in the Dutch Republic 10
Religion and politics in the Dutch Golden Age 10

Werkcolleges Algemene Geschiedenis (De grenzen van de macht)

African History and Anthropology 2: Media and Power 10
Comparative Colonial History: Dutch and British Indies, 1750-1950 10
Thatcher's Britain: Politics, Society, Culture 10
Humanity, humanitarianism, and human rights 1500-1900 10
‘Liberté, Egalité, Fraternité!' The French Revolution and the Birth of the Republic 10
The Irish Revolution, 1912-1923 10
Colonial Wars: a military perspective on Modern Imperialism and Decolonisation 10
From the rise of the second German Empire till the fall of the Weimar Republic: the German political culture between 1871 and 1933 10
Transatlantic Relations Inside Out: Europe and the U.S. in the 20th Century 10

Werkcolleges Algemene Geschiedenis (Global Connections)

Travelling Asia: Travelogues from 1200 till the Present 10
The Caribbean: at the crossroads of four continents 10
From Cradle to Grave: Charity, health and welfare in Europe and America since the late 19th century 10
Global encounters. Early Modern Intercultural Diplomacy 10
Irresistible Empire? 20th Century U.S. Consumer Culture in a Trans-Atlantic Context 10
Mars assumes a new guise: the changing face of war in early modern Europe and its global impact 10

Hulpvakken Oude Geschiedenis

Topics in Greek papyrology (texts in translation) 5
Inscriptions from the ancient world as a source for historians 5
Classical Coins as Source for the History of the Antiquity 5

Hulpvakken Middeleeuwse Geschiedenis

Medieval paleography 5
The laboratory of the medievalist 5
Digitale Cartografie voor Historici 5

Hulpvakken Sociale Geschiedenis

Digital History 5
Oral History 5
Early Modern Paelography 5
Statistics for Historians 5
Visual History: introduction to visual sources for modern history 5
Archivistics: seeking, finding and using digital and analogue archives 5
Digitale Cartografie voor Historici 5

Hulpvakken Economische Geschiedenis

Statistics for Historians 5
Digital History 5
Early Modern Paelography 5
Archivistics: seeking, finding and using digital and analogue archives 5
Digitale Cartografie voor Historici 5

Hulpvakken Vaderlandse Geschiedenis

Ad fontes. Sources for Early Modern History 5
Oral History 5
Early Modern Paelography 5
Digital History 5
Visual History: introduction to visual sources for modern history 5
Archivistics: seeking, finding and using digital and analogue archives 5
Digitale Cartografie voor Historici 5
Colonial and World History: Dutch Sources as Window to the World 5

Hulpvakken Algemene Geschiedenis

Ad fontes. Sources for Early Modern History 5
Statistics for Historians 5
Digital History 5
Oral History 5
Visual History: introduction to visual sources for modern history 5
Archivistics: seeking, finding and using digital and analogue archives 5
Digitale Cartografie voor Historici 5
Colonial and World History: Dutch Sources as Window to the World 5

Derde Jaar

Derde studiejaar

In het derde jaar volgt de student een BA-seminar uit het aanbod van de afstudeerrichting, terwijl in het tweede semester binnen dezelfde richting het BA-eindwerkstuk wordt geschreven. Verder volgt de student in het eerste semester nog een sectiespecifiek hoorcollege naar keuze en heeft hij nog 30 EC keuzeruimte die hij kan invullen met een minor, stage of buitenlandverblijf.

Eerste semester (totale studielast 30 EC):

  • Seminar 10 EC
  • Sectiespecifiek Hoorcollege 5 EC
  • Keuzeruimte15 EC

Tweede semester (totale studielast 30 EC):

  • BA-Eindwerkstuk 15 EC
  • Scriptieseminar (verplicht)
  • Keuzeruimte 15 EC
Course EC Semester 1 Semester 2

Hoorcollege

Kies één hoorcollege (5 EC). Zie hiervoor het overzicht van Hoorcolleges

Seminars

Kies één van onderstaande vakken:
NB Het studieaanbod wijzigt ieder studiejaar.

Seminar Oude Geschiedenis

Home is where the Lares are: The Roman familia and her members 10
Power and monuments: hegemony and architecture from Attalos to Augustus 10

Seminar Middeleeuwse Geschiedenis

Medievalisms: References to the Middle Ages in Modern Culture 10
The Military Orders in the Netherlands and the Crusade 10

Seminar Sociale Geschiedenis

Merchants, Religion and Culture: Competition, Conflict and Negotiation in the World Trade, 1500-1800 10
The Power of the Family. Households as Agents in Social and Economic Development, ca. 1600-1900 10
Seeking asylum, 1914-present 10
Governance of diversity in early modern European empires 1500-1800 10
The Tolerant Dutch Republic? Migrants and the courts 1600-1900 10

Seminar Economische Geschiedenis

Merchants, Religion and Culture: Competition, Conflict and Negotiation in the World Trade, 1500-1800 10
The Power of the Family. Households as Agents in Social and Economic Development, ca. 1600-1900 10
It’s a rich man’s world: capital as a source of wealth inequality 10

Seminar Vaderlandse Geschiedenis

Eyewitnesses of the Eighty Years War 10
100 years of voting rights. A celebration for democracy? 10
Extraordinary freedom? Gender relations in the Dutch Republic (1600-1800) 10

Seminar Algemene Geschiedenis

Ideal and reality: theory and practice of early modern warfare 10
Africa History & Anthropology 3: Oranje-Blanje-Blues: A shared history of the Netherlands and South Africa 10
Populism, Charismatic Leadership and Ideological Orientation in Twentieth-Century Caribbean Politics 10
Soviet History and Memory 10
Dutch East India Company embassies to Asian courts, 1600-1800 10
The Weimarrepublic, 1918-1933: the vulnerability of democracy 10
The Intermestic Cold War: How the Bipolar Conflict Reshaped US Foreign and Domestic Policies 10
Peculiar spies? National intelligence cultures in the West 10
Religion, mission and colonialism in “Dutch Asia”, 1600 - 1900 10
Minds Matter: American Public Intellectuals and their Ideas 10
Ordering the universe: Globalization and a changing worldorder in the early modern world 10
Princely power as family business in early modern Europe 10

Keuzeruimte

Keuzeruimte Geschiedenis 30

BA Scriptieseminar

BA Scriptieseminar Geschiedenis 0

BA eindwerkstuk

BA Thesis History 15

More info

Eindtermen van de opleiding

Afgestudeerden van de opleiding hebben de onderstaande eindkwalificaties bereikt, gerangschikt volgens de Dublin-descriptoren:

I. Kennis
Basiskennis en -inzicht:

  • 1) Kennis van en inzicht in het wereldwijde geschiedverloop in grote lijnen met een concentratie op Europa en zijn interdependentie met de rest van de wereld, gedifferentieerd naar tijdvak, van de oudheid tot het heden, en naar aspect, met name vaderlandse en sociaaleconomische geschiedenis, waarbij – voor zover dit vakgebied tevens in het voortgezet onderwijs aan de orde is geweest – is voortgebouwd op het niveau bereikt in het voortgezet onderwijs en dit is overtroffen;
  • 2) Kennis van en inzicht in de historische context en achtergronden van eigentijdse ontwikkelingen;
  • 3) Kennis van en inzicht in de ontwikkeling van de geschiedschrijving en de wetenschap der geschiedenis;
  • 4) Kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de methodiek en de methodologie van de geschiedwetenschap;
  • 5) Enige kennis van en inzicht in de theoretische grondslagen, c.q. de wijsbegeerte van de (geschied)wetenschap;
  • 6) Enige kennis van en inzicht in begrippen en methoden van (hulp)wetenschappen relevant voor de geschiedwetenschap en in een interdisciplinaire werkwijze.

Gespecialiseerde kennis van en inzicht in één of enkele van de afstudeerrichtingen:

  • 7) Brede kennis van en inzicht in de historische ontwikkeling van de afstudeerrichtingen;

Met speciale aandacht:
-bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor de Griekse-Romeinse oudheid, met nadruk op de periode 400 v.C.-400 n.C; sociaaleconomische structuren; de antieke stad; mentaliteitsgeschiedenis; antieke religie; cultuurcontact;

-bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis voor de Middeleeuwse grondslagen van de Europese geschiedenis; in het bijzonder voor etniciteit, staatsvorming, internationale handel en scheepvaart en contacten met de buiten-Europese wereld;

-bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties; in het bijzonder bij de track Amerikaanse Geschiedenis voor Amerikaans exceptionalisme; de VS als multiculturele samenleving en de uitwerking daarvan in de historiografie; de intellectuele wisselwerking tussen de VS en Europa; en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering voor het ontstaan van wereldomvattende netwerken die een steeds intensievere circulatie van mensen, dieren, gewassen, goederen en ideeën bewerkstelligen, en de centrale rol van de Europese expansie daarin vanaf circa 1500;

-bij de afstudeerrichting Economische Geschiedenis voor de mondiale interactie van handelsnetwerken in de vroegmoderne tijd, de negentiende-eeuwse industrialisatie van Nederland in wereldhistorisch perspectief, en de political economy van de globaliserende economie in de twintigste eeuw;

-bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis voor de verklaring van verschillen tussen groepen vanuit een vergelijkend perspectief (lokaal, regionaal of internationaal; klasse, gender, etniciteit en religie) en de rol van individuen, groepen, bedrijven en (internationale) organisaties (inclusief kerken) in processen van insluiting en uitsluiting vanaf ca. 1500 tot nu;

-bij de afstudeerrichting Vaderlandse Geschiedenis voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw, en in het bijzonder voor de track Zeegeschiedenis de relatie van de mens tot de oceanen, zeeën en rivieren;

  • 8) Brede kennis van en inzicht in de kernbegrippen, het apparaat, de onderzoeksmethoden en
    -technieken van de gekozen afstudeerrichting,

Met speciale aandacht:
-bij de afstudeerrichting Oude Geschiedenis voor antieke teksten en archeologische bronnen; bronnenkritiek en contextualisering; acculturatietheorie;
-bij de afstudeerrichting Middeleeuwse Geschiedenis voor het gebruik van laatmiddeleeuwse administratieve bronnen en geschiedschrijving met betrekking tot de Nederlanden in brede zin; paleografie; bronnenkunde;
-bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen; in het bijzonder bij de track Amerikaanse Geschiedenis voor exceptionalisme; analyseren van historiografische en intellectuele debatten; en in het bijzonder bij de track Geschiedenis van de Europese Expansie en globalisering voor het combineren van historiografische debatten met empirisch onderzoek in primaire bronnen en/of het verbinden van gescheiden historiografische tradities door middel van innovatieve vraagstelling;
-bij de afstudeerrichting Economische Geschiedenis voor de toepassing van economische concepten in de geschiedschrijving en inzicht in de interactie tussen beleid en economie; gebruik van zowel kwalitatieve als kwantitatieve bronnen;
-bij de afstudeerrichting Sociale Geschiedenis voor de toepassing van sociaalwetenschappelijke concepten en het verwerven van inzicht in de interactie in sociale processen op basis van onderzoek in zowel kwalitatieve als kwantitatieve primaire bronnen;
-bij de afstudeerrichting Vaderlandse Geschiedenis voor primaire bronnen en diachrone nationale geschiedenis; en in het bijzonder voor de track Zeegeschiedenis het gebruik van museale objecten voor historisch onderzoek.

  • 9) Kennis van en inzicht in een van de andere afstudeerrichtingen van de opleiding en onderdelen van andere vakgebieden.

II. Vaardigheden
Afgestudeerden van de opleiding bezitten de volgende vaardigheden:

  • 10) het vermogen historische bronnen te selecteren en te verzamelen met behulp van traditionele en moderne technieken, deze te analyseren en beoordelen op kwaliteit en betrouwbaarheid en deze te gebruiken bij het opzetten en uitvoeren van een onderzoek;
  • 11) het vermogen om relatief grote hoeveelheden informatie te organiseren en te verwerken;
  • 12) het vermogen onderzoeksvaardigheden snel en efficiënt te extrapoleren naar en toe te passen in een ander kennisdomein dan wel ander vakgebied om een helder en goed opgebouwd antwoord te kunnen formuleren in woord en geschrift in correct Nederlands op vragen van derden die (een onderwerp) in dat kennisdomein dan wel vakgebied betreffen voor specialisten en niet-specialisten.

III. Academische attitude
Afgestudeerden van de opleiding bezitten de volgende vermogens:

  • 13) kritisch te reflecteren op kennis en inzichten neergelegd in vakwetenschappelijke literatuur;
  • 14) zich een oordeel te vormen op het vakgebied waarin alle relevante (maatschappelijke, wetenschappelijke en/of ethische) aspecten zijn meegewogen;
  • 15) inzicht tentoonspreiden in de maatschappelijke relevantie van het vak geschiedenis in het algemeen en van de gekozen afstudeerrichting in het bijzonder.

Voorts leidt elke Leidse geesteswetenschappelijke opleiding op tot facultair geformuleerde algemene academische vaardigheden. Deze hebben betrekking op de Dublin descriptoren Oordeelsvorming, Communicatie en Leervaardigheden en zijn opgenomen in bijlage A bij het facultaire deel.

Aanvullende eisen BSA

Informatie over het bindend studieadvies (BSA) is te vinden op de website.

De opleiding hanteert een aanvullende eis ten aanzien van te behalen onderdelen voor het tweede studieadvies, genoemd in artikel 6.3.1, namelijk dat ten minste één van de twee Themacolleges behaald moet zijn.

Het Programma

Opbouw van het propedeuseprogramma
De opleiding in de propedeuse bestaat uit onderdelen die een algemeen en oriënterend overzicht geven van de gehele geschiedenis. Zo worden achtereenvolgens de Oude Geschiedenis, de Middeleeuwse Geschiedenis, de Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd, de Economische en Sociale Geschiedenis, de Vaderlandse Geschiedenis en de Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd aan de orde gesteld. Er wordt gedoceerd in een combinatie van hoor- en werkcolleges.

De hoorcolleges geven de grote lijnen aan, terwijl in de werkcolleges specifieke onderwerpen aan de orde komen, die aan de hand van teksten worden uitgediept. De keuze van de onderwerpen is zodanig dat de student inzicht krijgt in de grote lijnen van het geschiedverloop. Naast de genoemde vakken staat het vak Inleiding Historische Wetenschap, een eerste kennismaking met de geschiedtheorie. Tot slot schrijven propedeusestudenten in het kader van het Themacollege I een werkstuk van ca. acht pagina’s (ca. 3200 woorden) en in het kader van het Themacollege II een werkstuk van ca. twaalf pagina’s (ca. 5000 woorden) over een historisch thema.

De hoorcolleges worden afgesloten met een deeltoets en een afsluitend schriftelijk tentamen. Het gewogen gemiddelde van elk tentamen moet voldoende zijn. Er is echter de mogelijkheid om één onvoldoende te compenseren met een ruime voldoende voor een ander hoorcollege, al kan dit alleen als het gewogen gemiddelde van alle hoorcolleges hoger is dan een 6.0. Zie voor details de compensatieregeling.

Het cijfer voor het werkcollege wordt bepaald op basis van aanwezigheid, participatie en de kwaliteit van schriftelijke en mondelinge bijdragen. De drie werkcolleges die gegeven worden in één semester vormen samen een vaardighedencollege. Voor alle drie werkcolleges moet een voldoende worden gehaald om het gehele college met een voldoende af te ronden. Voor de beide themacolleges tellen het werkstuk, de participatie en het referaat mee bij de beoordeling.

Schema eerste jaar

Eerste semester EC
Oude Geschiedenis (OG) 5
Algemene Geschiedenis Nieuwe Tijd (AGN) 5
Vaderlandse Geschiedenis (VG) 5
Vaardighedenwerkcollege (VW: OG, AGN en VG) 5
Themacollege 1 (TC1) 5
Inleiding Historische Wetenschap 5

Totale studielast 30

Tweede semester EC
Middeleeuwse Geschiedenis (MG) 5
Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd (AGC) 5
Economische en Sociale Geschiedenis (ESG) 5
Vaardighedenwerkcollege (VW: MG, AGC en ESG) 5
Themacollege 2 (TC2) 10

Totale studielast 30

Extra uren:

  • Introductiedag in september: 4 uur
  • Voorlichting over tweede jaar en studieplan in april: 1 uur

Tweede en derde jaar
Na de propedeuse (het eerste jaar) stelt iedere student binnen het raamprogramma een eigen vakkenpakket samen. Door bepaalde accenten te kiezen kun je binnen de opleiding Geschiedenis afstuderen in één van de specialisaties. Deze bestaan uit zes afstudeerrichtingen (Oude Geschiedenis, Middeleeuwse Geschiedenis, Economische Geschiedenis, Sociale Geschiedenis, Vaderlandse Geschiedenis en Algemene Geschiedenis) en vier tracks binnen de hoofdrichtingen: Amerikaanse Geschiedenis en Geschiedenis van de Europese Expansie en de Globalisering (beiden onderdeel van Algemene Geschiedenis); Minderheden- en Migratiegeschiedenis (onderdeel van Sociale Geschiedenis); Maritieme Geschiedenis (onderdeel van Vaderlandse Geschiedenis)

Om in één van deze afstudeerrichtingen af te studeren moet de student minstens de volgende onderdelen hebben afgelegd op het desbetreffende vakgebied:

  • één tweedejaars werkcollege van 10 EC
  • één sectiespecifiek hoorcollege van 5 EC
  • één door de betreffende afstudeerrichting erkend hulpvak van 5 EC (dit geldt alleen voor studenten die in september 2013 of later met hun propedeuse zijn begonnen).
  • één derdejaars seminar van 10 EC
  • één derdejaars BA-eindwerkstuk van 15 EC. Het BA-eindwerkstuk wordt in het kader van een scriptieseminar geschreven onder begeleiding van een docent. Eventueel kan dit ook gebeuren in het kader van een tweede derdejaars seminar.

Naast bovengenoemde voorwaarden kunnen er per afstudeerrichting (en track) nog specifieke eisen of aanbevelingen gelden. Zie verder: Afstudeerrichtingen en tracks

Tweede studiejaar
In het tweede studiejaar volgt de student één kerncollege, één werkcollege, één sectiespecifiek hoorcollege en één hulpvak per semester. De student kiest een werkcollege en een sectiespecifiek hoorcollege binnen de eigen afstudeerrichting, terwijl het andere werkcollege en sectiespecifiek hoorcollege niet uit dezelfde afstudeerrichting mogen komen om zo een brede kennis van de geschiedenis te garanderen.

Eerste semester (totale studielast 30 EC):

  • Kerncollege 1
  • Werkcollege 1
  • Sectiespecifiek hoorcollege 1
  • Hulpvak 1
  • Kerncurriculum: Wetenschapsfilosofie

Tweede semester (totale studielast 30 EC):

  • Kerncollege 2
  • Werkcollege 2
  • Sectiespecifiek Hoorcollege 2
  • Hulpvak 2
  • Historiografie en geschiedfilosofie

Studenten die in september 2012 of eerder met de propedeuse begonnen zijn en al in 2013-14 enkele vakken uit het tweedejaar gehaald hebben, mogen nog via het oude programma (dat tot 31 augustus 2014 gold) hun tweede en derde jaar afmaken.

Derde studiejaar

In het derde jaar volgt de student een BA-seminar uit het aanbod van de afstudeerrichting, terwijl in het tweede semester binnen dezelfde richting het BA-eindwerkstuk wordt geschreven. Verder volgt de student in het eerste semester nog een sectiespecifiek hoorcollege naar keuze en heeft hij nog 30 EC keuzeruimte die hij kan invullen met een minor, stage of buitenlandverblijf.

Eerste semester (totale studielast 30 EC):

  • Seminar: 10 EC
  • Sectiespecifiek Hoorcollege: 5 EC
  • Keuzeruimte: 15 EC

Tweede semester (totale studielast 30 EC):

  • BA-eindwerkstuk: 15 EC
  • Scriptieseminar
  • Keuzeruimte: 15 EC

Keuzeruimte (BA 3)
De keuzeruimte in het derde studie jaar (30 EC) kan opgevuld worden met:

  • een minor
    (een samenhangend pakket van vakken)
  • keuzevakken
    (in Leiden, Nederland of buitenland: mag een student zelf samenstellen en vooraf ter goedkeuring voorleggen aan de examencommissie)
  • een stage (in binnen- of buitenland) voor de procedure zie Vinden en regelen.

Met bovenstaande opties kun je een eigen accent geven aan je opleiding of je opleiding verbreden.

Meer informatie:

Zie ook informatie over de keuzeruimte.

Voltijd en deeltijd

De deeltijdopleiding Geschiedenis wordt vanaf 2014-15 niet meer aangeboden. Dat betekent dat er geen nieuwe deeltijdstudenten meer worden toegelaten, maar dat de deeltijdstudenten die al aan hun studie begonnen zijn, binnen de huidige regelingen, deze nog kunnen afmaken.

BA- eindwerkstuk en afstudeereisen
Zie de aparte cursusbeschrijving.

Afstudeerrichtingen

De opleiding geschiedenis kent de volgende afstudeerrichtingen.
Er zijn zes afstudeerrichtingen:

  • Oude Geschiedenis
  • Middeleeuwse Geschiedenis
  • Economische Geschiedenis
  • Sociale Geschiedenis
  • Vaderlandse Geschiedenis
  • Algemene Geschiedenis

Verder zijn er vier tracks:

  • Amerikaanse Geschiedenis (onderdeel van Algemene Geschiedenis)
  • Geschiedenis van de Europese Expansie en de Globalisering (onderdeel van Algemene Geschiedenis)
  • Minderheden- en Migratiegeschiedenis (onderdeel van Sociale Geschiedenis)
  • Maritieme Geschiedenis (onderdeel van Vaderlandse Geschiedenis)

Aansluitende masteropleidingen / pre-mastertrajecten

  • de masteropleiding History aan de Universiteit Leiden.

Compensatieregeling

Bij het afronden van de propedeuse kan compensatie van onvoldoendes plaatsvinden tussen de cursussen binnen het volgende cluster:

  • Hoorcollege Oude Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Middeleeuwse Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Vaderlandse Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Economische en Sociale Geschiedenis (5 EC);
  • Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd (5 EC);
  • Hoorcollege Algemene Geschiedenis van de Contemporaine Tijd (5 EC).

Compensatie van onvoldoendes is mogelijk indien:

  • a) 55 EC aan propedeusevakken zijn behaald;
  • b) het gewogen gemiddelde in het betrokken cluster ten minste 6.0 bedraagt;
  • c) indien het cijfer voor het te compenseren hoorcollege niet lager is dan een 4.0;

Indien een student aan deze voorwaarden voldoet wordt hij geacht voldaan te hebben aan de eisen voor het examen waarop hij zich voorbereidt met dit cluster van onderwijseenheden en kan een verzoek tot compensatie indienen bij de examencommissie via Verzoek tot toepassing van de compensatieregeling

In de postpropedeuse is compensatie niet mogelijk.