Toegangseisen
Geen
Beschrijving
In het college psychologie en religie verdiepen we ons in gedragingen, gedachten en gevoelens van mensen die zichzelf religieus of spiritueel noemen en in de rol die religie en spiritualiteit kan spelen in het leven van mensen. We richten ons hierbij in het bijzonder op psychologische verklaringen en functies van religie en spiritualiteit. Bij onze bestudering van religiositeit maken we gebruik van inzichten uit de klinische, sociale, cognitieve, ontwikkelings- en cultuurpsychologie. Daarbij is ruimte voor zowel klassieke als contemporaine benaderingen.
Na een algemene introductie over definities, methoden van onderzoek en theorieën in de psychologie van religie behandelen we o.a. de volgende onderwerpen: magisch denken, religie en ontwikkeling, religie en individuele eigenschappen, bekering en afvalligheid, mystiek en religieuze en ervaringen, religie en geestelijke gezondheid, religie en sociale identiteit, en tenslotte religie en ‘anti-sociaal’ versus ‘pro-sociaal’ gedrag.
In deze cursus wordt zowel ingegaan op theorieën als bevindingen uit empirisch onderzoek. Verder richten we ons zowel op globale, algemene patronen als op individuele verschillen of verschillen tussen groepen mensen (bijvoorbeeld aanhangers van geïnstitutionaliseerde godsdiensten, ongebonden spiritueel geëngageerden, atheïsten, verschillende religies/culturen).
Leerdoelen
De student leert inzicht te verwerven in de huidige centrale thema’s en benaderingen binnen de Psychologie van Religie en zingevingsvraagstukken
De student verwerft kennis over hedendaagse verschijningsvormen van religie
De student bouwt een kennis op van het gehanteerde begrippenkader binnen de psychologie van religie
De student leert helder en beargumenteerd te redeneren vanuit een bepaalde theorie met behulp van de geleerde begrippen
De student neemt kennis van recente godsdienstpsychologisch empirische bevindingen en kan deze plaatsen in een cultuurhistorische context en belangrijke onderzoeksstromingen binnen de psychologie van religie
De student neemt kennis van empirisch onderzoek naar verschillen en overeenkomsten tussen groepen religieuze en niet-religieuze mensen in hun omgang met belangrijke levensthema’s en leert om kritisch — maar met kennis van zaken en respect voor anders-gelovigen/denkenden — te kijken naar gebruikte meetinstrumenten en onderzoeksbevindingen
De student is in staat om een oordeel over empirische bevindingen te formuleren in het licht van theoretische discussies op het terrein van de Psychologie en Religie, zowel als het gaat om vakdiscussies als de professionele praktijk.
De student kan ideeën, feiten en meningen in begrijpelijke taal en op heldere wijze aan anderen duidelijk maken
De student bezit de leervaardigheden die hem of haar in staat stellen een vervolgstudie aan te gaan met een autonoom karakter.
Rooster
Kijk op MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
Toetsing en weging
1) 40% midterm take-home tentamen
2) 60% eindtentamen.
Voor onderdeel 2 (het eindtentamen) is er een herkansing.
nabespreking tentamen
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
1) Paloutzian, R. F. (2016). Invitation to the psychology of religion (3e Druk.). New York: Guilford.
2) Aanvullende literatuur wordt ter inzage beschikbaar gesteld
Inschrijven
Inschrijven via uSis is verplicht.
Inschrijven Studeren à la carte
Aanmelden voor Studeren à la carte
Inschrijven Contractonderwijs
Aanmelden voor Contractonderwijs