Toegangseisen
Deelnemers moeten aan het begin niveau B1 van het ERK hebben op het gebied van Lezen en Schrijven. Dat kan bijvoorbeeld doordat zij de volgende cursussen uit het eerste jaar hebben afgerond:
Schrijven/Grammatica 1B - 5811VSG1B
Lezen/Woordenschat 1B - 5811VLW1B
Studenten die deze cursussen niet hebben gevolgd, worden in de week voorafgaand aan de lessen getoetst. Zij krijgen hierover tijdig informatie.
Het maximum aantal studenten is 25. Als er meer aanmeldingen zijn, geldt de volgende volgorde van toelating:
1. studenten die de volledige ba-opleiding Nederlandkunde/Dutch Studies volgen
2. exchange en study abroad studenten van Nederlandkunde/Dutch Studies
3. keuzevakstudenten en contractstudenten die meerdere colleges volgen of hebben gevolgd bij Nederlandkunde / Dutch Studies
4. anderen in volgorde van aanmelding
Dit college is niet toegankelijk voor studenten met Nederlands als moedertaal.
Beschrijving
In het eerste jaar hebben studenten de meest frequente woorden van het Nederlands geleerd, maar het blijft nodig die woordenschat te vergroten. Met behulp van Thematische woordenschat Nederlands voor anderstaligen wordt zowel de alledaagse als de academische woordenschat vergroot met ruim 1500 woorden.
Tijdens het semester lezen en bespreken we artikelen die betrekking hebben op de Nederlandse taal en taalverwerving. De studenten schrijven vier teksten naar aanleiding van deze artikelen. Een deel van het college wordt besteed aan het bespreken van de teksten: veelgemaakte fouten, tekstopbouw, etc. We zullen dit deels doen door elkaars stukken te becommentariëren.
Leerdoelen
woordenschat
receptieve woordenschat uitbreiden met 1500 woorden
verfijnen van de productieve woordenschat zodat geen misverstanden meer optreden en de student in staat is de woordkeus te variëren
leesvaardigheid
Tekstsoorten o.a.: populair / inleidend wetenschappelijke tekst, column, studieboek
studenten kunnen:
lange tekst oriënterend lezen om ze zien of die bruikbaar is
hoofdpunten begrijpen bij eerste lezing
lexicale en grammaticale signalen herkennen om standpunt van de auteur af te leiden
details begrijpen na herlezen
schrijfvaardigheid / academische vaardigheden
informatie, standpunten en argumenten uit div. bronnen bijeenvoegen
standpunten en argumenten van een auteur correct weergeven in uitgewerkte tekst
mondelinge vaardigheden
informatie, standpunten en argumenten van een auteur correct weergeven in een klein groepje
op basis van informatie/ argumenten van anderen eigen mening formuleren
grammatica in geschreven tekst
grammatica leidt niet tot misverstanden
gebruik werkwoordstijden (incl passief) flink verbeteren
lidwoord en bijpassende adjectieven correct na check
gebruik onbep/bep lidwoord verbeteren
spelling & leestekens
spelling foutloos mbv spellingschecker (enkele lastige kwesties uitgezonderd)
leestekengebruik .,?! ;:
tekstsamenhang
- correct gebruik van signaalwoorden om de structuur van tekst en alinea aan te geven
samenwerkings- een leervaardigheden
sociaal en communicatief optreden in samenwerkingssituaties
constructief feedback geven aan medestudenten in een groepje
feedback ontvangen van medestudenten in een groepje
in staat zijn eigen mening/argumenten te herzien en kritiek te verwerken
inzicht in eigen niveau van schrijfvaardigheid
Rooster
Kijk op MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege (online)
Aanwezigheid en actieve deelname is verplicht.
Toetsing en Weging
Woordenschat (50%)
Er zijn drie woordenschattentamens, verspreid over het semester. Alle drie de tentamens moeten voldoende (minimaal 5,5) zijn. Voor alle tentamens is een herkansing mogelijk.
Portfolio en reflectie (10%)
Studenten houden gedurende het semester een portfolio bij met daarin hun schrijfwerk en reflectie daarop. Zij vullen na ieder blokje een reflectieformulier in. Het volledige portfolio moet worden ingeleverd, dit is voorwaarde voor deelname aan het schrijftentamen. Het portfolio wordt beoordeeld met een 5 (niet serieus ingevuld) of een 10.
Schrijfvaardigheid (40%)
Aan het eind van het semester is er een schrijftentamen waarbij studenten een stuk schrijven van 400-500 woorden naar aanleiding van een of meer korte artikelen die zij hebben kunnen voorbereiden en mogen meenemen. Het gebruik van niet-elektronische woordenboeken is toegestaan. Dit tentamen moet voldoende (minimaal 5,5) zijn. Eisen:
standpunten en argumenten van de auteur(s) correct weergegeven
passende structuur en correct gebruik van signaalwoorden om de structuur van tekst en alinea aan te geven
geen misverstanden veroorzaakt door woordgebruik of grammatica
niet meer dan 10% van het totaal aantal woorden aan fouten
Herkansing
Voor alle onderdelen is een herkansing mogelijk.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Thematische woordenschat Nederlands voor anderstaligen onder andere verkrijgbaar via de uitgever
Inschrijven
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen over deze cursus, neem contact op met de docent mw. Liesbet Winkelmolen. Voor administratieve vragen of bij problemen met de inschrijving in uSis kun je je wenden tot Reuvensplaats
Voor overige vragen kun je de studiecoördinator mailen.
Opmerkingen
N.v.t.