Toegangseisen
n.v.t.
Beschrijving
Dit college maakt deel uit van het facultaire kerncurriculum. De centrale vraag is: wat doen historici en waarom doen zij ertoe? Vanuit deze context wordt in een reeks hoorcolleges stilgestaan bij de aard van de historische wetenschap, maar ook bij de valkuilen waar de historicus tijdens zijn werk in kan lopen. Zo komen onder andere aan bod: het nut en gebruik van de geschiedenis, bronnen en bronnenkritiek, bewijsvoering, betoog en stijl, het individuele geheugen, collectieve herinnering en publiekgeschiedenis.
Leerdoelen
De student heeft:
kennis van en inzicht in de historiografie en geschiedtheorie;
kennis van en inzicht in wetenschapstheoretische problemen;
kennis van en inzicht in begrippen en methoden van hulpvakken;
Inzicht in de maatschappelijke relevantie van het vak geschiedenis.
De student kan:
gegevens uit vakliteratuur selecteren en ordenen,
een wetenschappelijk debat analyseren.
Rooster
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Gastcolleges
Toetsing en weging
Toetsing
Alle leerdoelen van het hoorcollege worden getoetst door middel van twee schriftelijke deeltoetsen (oktober, december) met vijf vragen waarin telkens in enkele zinnen op de stof gereflecteerd moet worden.
Weging
Deeltoets 1: 50%
Deeltoets 2: 50%
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers.
Herkansing
Voor beide deeltoetsen is er een herkansing in januari. Het is mogelijk beide toetsen te herkansen, maar omdat de herkansingen op hetzelfde tijdsslot plaatsvinden, is het raadzaam om in ieder geval één toets direct te halen.
nabespreking tentamen
Na de toetsen wordt op Brightspace een zaal en tijdstip bekend gemaakt voor de nabespreking. Tijdens die nabespreking verschijnt het antwoordmodel dat voor het nakijken van de toets is gebruikt op de Powerpoint en wordt uitleg gegeven per vraag. Daarna is er de gelegenheid om vragen te stellen.
Literatuurlijst
John Tosh, The pursuit of history. Aims, methods amd new directions in the study of history (Routledge; London, 2015) (Zesde editie)
- Margaret MacMillan, The uses and abuses of history (Londen 2009 of latere druk)(Ook verkrijgbaar als ebook)
Inschrijven
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs
niet van toepassing
Contact
Bij de coördinator: B.E. van der Boom
Opmerkingen
Niet van toepassing.