Toegangseisen
Inleidende (BA-niveau) cursussen in de fonetiek en de fonologie. (Neem bij twijfel contact op met de studie-coördinator.)
Beschrijving
In deze cursus gaan we dieper in op de interne structuur van spraakklanken. We besteden in het bijzonder aandacht aan het theoretische kader van de Element Theory (Backley 2011), een fonologische benadering die aanneemt dat spraakklanken bestaan uit ‘elementen’ in plaats van uit traditionele kenmerken. We bespreken de voor- en nadelen van deze benadering, aan de hand van data uit een groot aantal talen.
Leerdoelen
Inzicht in een aantal recente ontwikkelingen binnen de theoretische fonologie.
Inzicht in het belang van data bij fonologische theorievorming.
Inzicht in de structurele aspecten van spraakklanken.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege van twee uur per week
Toetsing en weging
Toetsing
Presentatie, wekelijkse opdrachten, participatie (20%)
Afrondend essay (80%)
Het eindcijfer voor de cursus is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de deelcijfers. Voor het succesvol afronden van de cursus is een minimum van een 5.5 vereist voor het essay.
Herkansing
Indien voor het essay een 5.49 of lager is behaald, dient er een herkansingsessay ingeleverd te worden tijdens de herkansingsperiode. Presentaties en wekelijkse opdrachten kunnen niet herkanst worden.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Backley, Phillip. (2011). An Introduction to Element Theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Extra leesmateriaal (wordt nader bekendgemaakt)
Inschrijven
Inschrijven via uSis is verplicht.
Algemene informatie over uSis vind je op de website
Contact
Voor vragen, neem contact op met Student administration van Reuvensplaats
De studiecoördinator Coordinator of Studies