Toegangseisen
De BSA-norm is behaald en beide Themacolleges zijn met een voldoende afgerond.
Beschrijving
Keizer Karel V (1500-1558) beheerste een groot deel van Europa in een tijd die gekenmerkt werd door fundamentele ontwikkelingen zoals de renaissance, de reformatie en de reizen van Europeanen naar gebieden buiten Europa. Behalve de keizerskroon bezat Karel tal van koninkrijken, hertogdommen, graafschappen en heerlijkheden. Zijn voornaamste tegenstander was de koning van Frankrijk, maar hij streed eveneens tegen de sultan van het Osmaanse Rijk en de protestantse vorsten in het Roomse Rijk. Hoewel Karel V eveneens de vorst was van de Nederlanden, zal in dit werkcollege Algemene Geschiedenis de nadruk liggen op zijn andere bezittingen.
Recentelijk schreef Geoffrey Parker een nieuwe biografie van Karel V, waarin we het leven van de keizer op de voet kunnen volgen. Hij staat daarmee in een oude traditie, want al kort na zijn dood verschenen de eerste biografieën van de keizer. Een drietal van deze zestiende-eeuwse werken (in Nederlands/Nederlandse vertaling) gebruiken we als gemeenschappelijk bronnenmateriaal. Met het boek van Parker als uitgangspunt gaan we vervolgens proberen om van buiten naar de politiek van de keizer te kijken. Hoe keken omstanders en tegenstanders naar Karel V? Hoe oordeelden filosofen en kunstenaars over zijn bestuur? Dit college sluit daarom uitstekend aan bij Kerncollege 1 Grenzen van de macht.
Leerdoelen
Algemene leerdoelen
De student kan:
1) een gezamenlijke opdracht succesvol uitvoeren;
2) een onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
a. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
b. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
c. een wetenschappelijk debat analyseren;
d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen3) reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd;
4) een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij;
a. een realistische planning hanteren;
b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
d. feedback geven en ontvangen;
e. aanwijzingen van de docent verwerken.5) participeren in de discussies tijdens colleges.
Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting
6) De student heeft kennis opgedaan van de afstudeerrichting(en) waartoe het BA-Werkcollege behoort;
bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de plaatsing van de Europese geschiedenis van na 1500 in een mondiaal perspectief; in het bijzonder de ontwikkeling en rol van politieke instituties;
7) De student heeft kennis van en inzicht in de kernbegrippen, de onderzoeksmethoden en –technieken van de afstudeerrichting, met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Algemene Geschiedenis: voor de bestudering van primaire bronnen en de relativiteit van nationaal gedefinieerde geschiedenissen.
Leerdoelen, specifiek voor dit college
De student:
8) krijgt inzicht in de politieke en culturele verhoudingen in Europa gedurende de zestiende eeuw;
9) maakt in groepjes kennis met primaire bronnen uit de zestiende eeuw;
10) krijgt inzicht in het fenomeen van de historische biografie.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
- Werkcollege met aanwezigheidsplicht
Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dient je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien je niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.
Toetsing en weging
Toetsing
Werkstuk (5.000-6.000 woorden gebaseerd op literatuur; exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie, voetnoten)
getoetste leerdoelen: 2-4, 8-10Mondelinge presentatie secundaire literatuur
getoetste leerdoelen: 3-4, 8-10Participatie
getoetste leerdoelen: 5, 8-10Opdracht 1 (presentatie in groepjes primaire bronnen)
getoetste leerdoelen:8-10Opdracht 2 (Bibliografische opdracht)
getoetste leerdoelen: 8-10Opdracht 3 (eerste opzet)
getoetste leerdoelen: 8-10Opdracht 4 (referaat)
getoetste leerdoelen 2-4, 8-10
Weging
Werkstuk: 60%
Mondelinge presentatie: 10%
Participatie: 5%
Opdracht 1: 5%
Opdracht 2: 5%
Opdracht 3: 5%
Opdracht 4: 10%
Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.
Deadlines
Voor het inleveren van de opdrachten en het werkstuk geldt de deadline, zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Herkansing
Het werkstuk kan worden herkanst. Hiervoor geldt de deadline zoals aangegeven in de corresponderende Brightspace cursus.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
- Geoffrey Parker, Emperor. A new life of Charles V (Yale University Press). Er bestaat zowel een gebonden versie als een paperback editie. Beide zijn toegestaan. Niet toegestaan is de Nederlandse vertaling.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga
Opmerkingen
geen