Toegangseisen
N.v.t.
Beschrijving
Tijdens deze cursus leer je hoe je literaire en filmische verhalen op een systematische en precieze manier kan analyseren, om zo te ontdekken hoe deze teksten werken – waarom ze lezers/kijkers blijven boeien, ontroeren, verwarren en op nieuwe gedachten brengen. In een workshop-achtige setting kijken we onder andere naar de middelen en strategieën die films en romans gebruiken om spanning op te bouwen, personages te creëren, tijdsverloop te manipuleren, ruimtes te suggereren, en betrokkenheid tot stand te brengen. Daarbij zullen we gebruik maken van het begrippenapparaat dat ontwikkeld is in de narratologie, de theorie van verhalen en vertellen. Elke week zal een reeks narratologische begrippen centraal staan (zoals o.a. verteller, focalisator, geschiedenis, verhaal, ruimte, personage, mise-en-scène, editing, geluid) die we toetsen aan concrete tekst- en filmfragmenten. De cursus vereist een grote zelfwerkzaamheid van de deelnemende student.
Deze cursus zal in het tweede semester vervolgd worden in “Tekst- en beeldanalyse 2: poëzie en “andere Cinema.” Hier analyseren we gedichten en niet-narratieve elementen in cinema aan de hand van voorbeelden uit o.a. documentaires, abstracte films, serials, commercials, videoclips en tekenfilms.
Leerdoelen
Bij afronding van deze cursus:
is de student in staat teksten systematisch te kunnen analyseren om ze uiteindelijk beter onderbouwd te kunnen interpreteren;
heeft de student kennis van en inzicht in de verschillende taalsituaties in proza en narratieve film;
beschikt de student over de vaardigheid om narratieve teksten en beelden te kunnen analyseren en close-readen;
is de student in staat relevante aspecten en elementen in een tekst kunnen herkennen, benoemen en interpreteren (systematisch analyseren);
is de student in staat interpretaties te onderbouwen en verdedigen in een lopend betoog.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Toetsing en weging
Toetsing
Twee gestuurde schrijfopdrachten: midtermpaper: proza, eindpaper: narratieve film.
Het eindcijfer voor dit onderdeel is het gewogen gemiddelde van de twee schrijfopdrachten (beide onderdelen moeten voldoende zijn).
Weging
Midtermpaper: proza 50%
Eindpaper: narratieve film 50%
Herkansing
De herkansing bestaat uit een nieuwe opdracht van gelijke aard binnen een beperkte tijd.
Inzage en nabespreking
Uiterlijk bij het bekendmaken van het eindcijfer van dit studieonderdeel wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking plaatsvindt.
Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.
Literatuurlijst
Secundaire Literatuur:
Mieke Bal. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. Toronto: 2017.
Peter Verstraten. Handboek Filmnarratologie. Nijmegen: Vantilt 2008.
Bordwell, David and Kristin Thompson. Film Art: An Introduction. ed. NewYork: McGraw-Hill, 2010. (elfde druk).
Een nader te bepalen selectie van proza en films.
Inschrijven
Eerstejaarsstudenten worden aan het begin van het jaar door de onderwijsadministratie ingeschreven en ingedeeld in de werkgroepen. Hogerejaarsstudenten Film- en literatuurwetenschap die de cursus willen herkansen, dienen contact op te nemen met de studiecoördinator.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docenten (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Arsenaal.
Opmerkingen
-