Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten van de Lerarenopleiding of tweejarige Educatieve master die Vakdidactiek 1 en Praktijk 1 hebben afgerond.
Beschrijving
Ten behoeve van de vakdidactische verdieping kiezen studenten een thema uit de didactiek van het eigen schoolvak waarin zij zich nader specialiseren. Elke student heeft al onderzoekservaring vanwege het doctoraal-of masteronderzoek, maar deze heeft veelal geen betrekking op de didactiek van het eigen schoolvak in de context van het voortgezet onderwijs. De student voert een praktijkgericht onderzoek uit rond de didactiek van het schoolvak, toegespitst op een thema uit vakdidactiek 2. De vakdidactische verdieping wordt op basis van een goedgekeurd plan uitgevoerd. De student wordt begeleid door de (eigen) vakdidacticus en een onderzoeker.*
|* WTP-studenten volgen dit vak binnen in een aparte groep (zie voor meer informatie de WTP-Studiegids).
Leerdoelen
De student kan een onderwerp uit de eigen onderwijspraktijk vertalen naar hanteerbare en onderzoekbare vraagstellingen voor een vakdidactische verdieping.
De student kan een verdiepend onderzoek opzetten waarbij hij/zij met behulp van verzamelde data de onderzoeksvraag beantwoordt.
De student kan op basis van uitkomsten implicaties voor de eigen lespraktijk benoemen.
Rooster
Onderwijs verzorgd door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges
Zelfstandige (literatuur)studie: bestuderen literatuur, praktijkverkenning, ontwerp materialen en plan van aanpak, verslaglegging
Overig: uitvoeren dataverzameling in de praktijk
Toetsing en weging
Toetsing
Vakdidactische these (artikel vorm): verslag van de vakdidactische verdieping. Hierbij wordt de rubric vakdidactisch onderzoeker gebruikt. Zie voor specifieke inhoud, werkwijze en opdrachten de Syllabus Vakdidactische Verdieping op BrightSpace.
Voor de tentamendata zie het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
Het eindproduct voor Vakdidactische verdieping wordt middels Turnitin gecontroleerd op plagiaat.
Weging
Het cijfer van de Vakdidactische these vormt het eindcijfer van het vak.
Herkansing
Bij de herkansing worden dezelfde eisen gesteld aan het eindproduct (vakdidactische these) als bij de eerste kans. Zie voor de deadline het overzicht Data beoordelingsmomenten en inleverdata producten.
Literatuurlijst
Oost, H., & Markenhof, A. (2014).* Een onderzoek voorbereiden*. Amerfoort: Thieme Meulenhoff ISBN 9789006978131. Een eerdere versie volstaat ook.
Plomp, T. (2009). Educational design research: An introduction. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), An introduction to educational design research. Enschede: The Netherlands: Netherlands Institute for Curriculum Development. (te downloaden: https://slo.nl/publish/pages/4474/educational-design-research-part-a.pdf).
Berg, E. van den, Kouwenhoven, K. (2008). Ontwerponderzoek in vogelvlucht. Velon: tijdschrift voor lerarenopleiders, 29(4), 20-26. (te downloaden: https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/15300705/ontwerponderzoek.pdf )
Inschrijven
De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties
Contact
Het vak wordt door diverse docenten gegeven. Coördinator van het vak: Dr. M. Dam.
Opmerkingen
Onderzoek binnen studieonderdeel
In dit curriculumonderdeel wordt voortgebouwd op de bij vakdidactiek 1 en 2 besproken vakdidactische inzichten, bijbehorende wetenschappelijk artikelen en methoden van dataverzameling (bv. hardop denk opdracht). In de verschillende fasen komt onderzoek als volgt aan bod:
fase 1: exploratie van theoretische achtergronden in bestaande vakdidactische literatuur
fase 2: formuleren van ontwerpcriteria naar aanleiding van literatuur
fase 3: (formatieve) evaluaties m.b.v. onderzoeksinstrumenten als vragenlijsten, hardop denk protocollen, interviews, learner reports en inhoudsanalysen van leerlingwerk.
Fase 4: Kritische terugkoppeling van eigen onderzoeksuitkomsten.