IBP students, see Psychodiagnostics
Toegangseisen
Er is geen formele ingangseis, maar we raden studenten sterk aan eerst de propedeusecursussen die in het eerste jaar aangeboden zijn (op het gebied van de persoonlijkheids-, klinische, sociale, ontwikkelings- en cognitieve psychologie) te volgen. Tevens wordt aangenomen dat de studenten goed op de hoogte zijn van termen uit de psychometrie, zoals testconstructie, normering (stanines, decielen, T-scores, etc.), betrouwbaarheid en validiteit.
Beschrijving
Deze cursus biedt een introductie in de psychodiagnostiek voor kinderen en volwassenen. Studenten verwerven kennis en vaardigheden op het gebied van de psychodiagnostiek volgens de richtlijnen van de Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD) van het NIP. In hoorcolleges en werkgroepen wordt aandacht besteed aan diagnostisch onderzoek naar onder andere intelligentie & persoonlijkheid, neuropsychologie, psychopathologie en leerproblematiek. In de werkgroepen wordt aan de hand van opdrachten praktische kennis opgedaan met hypothesetoetsende diagnostiek, de keuze van onderzoeksmiddelen en het interpreteren en rapporteren van de resultaten. De werkgroepen bereiden studenten voor op het werkveld van een praktiserend psycholoog (zie leerdoelen 1-4). Theoretische kennis opgedaan uit colleges en de verplichte literatuur wordt tijdens de werkgroepen in de praktijk gebracht, waarbij het diagnostische proces, hypothesevorming en toetsing, de intake procedure en verslaglegging centraal staan. In zowel de hoorcolleges als in de werkgroepen komt ‘ethische aspecten van de psychodiagnostiek’ aan bod (bijv. hoe om te gaan met patiëntinformatie, leerdoel 5).
Leerdoelen
Aan het eind van de cursus kan de student…
1. De inhoud en het verloop van het psychodiagnostische proces bij verschillende diagnostische vraagstellingen reproduceren.
2. Diagnostische hypotheses opstellen en toetsen.
3. In beperkte mate diagnostische middelen (observatie, interview) en instrumenten (tests, vragenlijsten) afnemen.
4. Diagnostische toetsen interpreteren en daarover rapporteren volgens de richtlijnen die gelden voor de BAPD.
5. Uitleggen hoe een psycholoog om moet gaan met ethische vraagstukken binnen de diagnostiek.
6. Reproduceren hoe te handelen in het geval dat iemand suïcidale gedachten met hem of haar bespreekt
Rooster
Het rooster van deze cursus vind je in MyTimetable
Inschrijven
Onderwijs
Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus.
Tentamens
Je moet je uiterlijk 10 dagen voor de tentamendatum inschrijven voor je tentamen in My Studymap. Vergeet dit niet! Raadpleeg het inschrijfprotocol voor meer informatie. Zonder geldige inschrijving in My Studymap kun je niet deelnemen aan het tentamen.
Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens
Studenten die dit vak als onderdeel van een LDE-minor volgen, premaster studenten, exchangestudenten en externe gaststudenten worden door de onderwijsadministratie geïnformeerd over de geldende inschrijvingsprocedure.
Onderwijsvorm
Kennisclips en hoorcolleges (7 stuks van 2 uur) en 6 werkgroepbijeenkomsten (van 2 uur).
Voor deze cursus geldt een aanwezigheidsplicht bij de werkgroepen. Zie Brightspace voor meer informatie.
De voornaamste doelstelling van de hoorcolleges en kennisclips is om studenten kennis te laten maken met de inhoud en het verloop van het diagnostische proces t.a.v. verschillende psychodiagnostische onderwerpen/vraagstellingen (leerdoel 1). Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden (casuïstiek, videofragmenten en gastsprekers uit het veld) maken studenten kennis met psychodiagnostiek. De hoorcolleges zijn in het Nederlands.
De voornaamste doelstelling van de 6 werkgroepen is om studenten vaardigheden te leren in het herkennen/selecteren en interpreteren van diagnostische middelen en het opstellen van een diagnostische rapportage (leerdoelen 2-4). Tijdens de werkgroepen wordt m.b.v. videofragmenten en diagnostisch materiaal actief gewerkt aan deze praktische diagnostische vaardigheden. Daarnaast schrijven studenten diagnostisch verslagen waarbij de in de werkgroep geoefende vaardigheden gerapporteerd dienen te worden. Deze verslagen worden online ingediend en voorzien van feedback door de werkgroepdocent. De werkgroepen zijn in het Nederlands.
Toetsing
Het cijfer voor de cursus bestaat uit 2 deelcijfers (een tentamencijfer en een werkgroepcijfer). De toetsing is in het Nederlands.
Tentamencijfer: gebaseerd op het multiple-choice tentamen (telt voor 60% mee voor het totaalcijfer, toetsing leerdoel 1, 2 en 5). Het tentamenmateriaal bestaat uit de literatuurlijst (zie hier beneden) en de inhoud van (web)colleges en werkgroepen (bijv. kennis over psychologische testen en psychologische cases die zijn behandeld). Meer gedetailleerde informatie over het tentamenmateriaal is terug te vinden in de cursussyllabus (beschikbaar via de Brightspace cursusmodule).
Werkgroepcijfer: dit cijfer is gebaseerd op actieve participatie in de werkgroep, de suïcidepreventie e-learning en opdrachten. Het werkgroepcijfer telt voor 40% mee voor het totaalcijfer (leerdoel 2-4). Wanneer de schriftelijke opdracht met een onvoldoende is beoordeeld, dan kan deze herkanst worden. De herkansing van de opdracht zal met maximaal een 6.0 beoordeeld worden. Herkansingen zijn identiek aan de oorspronkelijke opdracht (i.e. deze wordt opnieuw ingediend). Studenten kunnen daarbij gebruik maken van de feedback die gegeven is op de oorspronkelijke opdracht.
Het instituut hanteert vaste regels rond cijferberekening en volgt tevens het beleid van de Faculteit der Sociale Wetenschappen om, met behulp van software, werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Alle studenten zijn verplicht om de Toets Wetenschappelijke Integriteit met een score van 100% af te ronden, zodat ze inzicht krijgen in de toepassing van integriteit bij het schrijven van wetenschappelijke teksten. De studenten krijgen toegang tot de toets via een module op Brightspace. Bij het constateren van fraude worden disciplinaire maatregelen genomen. Studenten worden geacht de informatie over deze twee onderwerpen te kennen.
Literatuur
Psychological Testing & Assessment. (2016). Pearson Customized Edition. ISBN: 9781784482855
Extra literatuur wordt beschikbaar gemaakt via Brightspace.
Contact information
Cursuscoördinatoren:
Kelly Ziemer en Kim de Jong psychodiagnostiek@fsw.leidenuniv.nl