Studiegids

nl en

Sovjetgeschiedenis en herinnering

Vak
2024-2025

Toegangseisen

Positief BSA voor Russische Studies.

Beschrijving

De Sovjetunie heeft lange tijd gegolden als het schoolvoorbeeld van een totalitaire dictatuur. Onder hooggestemde idealen van vrijheid, gelijkheid en broederschap greep een kleine revolutionaire partij in 1917 in Rusland de macht. Hiermee begon een radicaal experiment om het meest achterlijke land van Europa te transformeren tot de voorhoede in de vooruitgang van Rusland en de hele mensheid. Nergens anders ter wereld werd de greep van het regime op de samenleving zo indringend, en was daardoor de vrijheid van de bevolking zo gering. Desondanks is het regime in 1991 ten val gekomen. Verrassend genoeg gebeurde dit niet langs de weg van een volksopstand, noch door oorlog of druk van buitenaf, maar door een interne dynamiek als gevolg van de opmerkelijke wisselwerking tussen de Sovjetstaat en -samenleving. Hoe is deze geschiedenis van opbouw én afbraak van communistische dictatuur te verklaren? En welke sporen heeft zij nagelaten in zowel de persoonlijke herinnering als het collectieve geheugen van de mensen die het Sovjettijdperk hebben meegemaakt.

De opbouw van de Sovjetunie onder Lenin en Stalin, en haar evolutie in de jaren daarna tot en met de uiteindelijke ontbinding ervan zullen in het werkcollege onderzocht worden vanuit de vraag hoe het nieuwe regime met zijn revolutionaire experiment zich verhield tot de Russische samenleving met haar diverse culturele tradities. De werkwijze zal hierbij zijn om inzichten uit de moderne wetenschappelijke geschiedschrijving over de Sovjetunie te spiegelen aan de persoonlijke ervaring, herinnering en verwerking van het Sovjettijdperk die is terug te vinden in primaire bronnen zoals tijdsdocumenten, egodocumenten en andere representaties van het verleden door ooggetuigen en nabestaanden. Het doel hiervan is om kennis en inzicht te verkrijgen over de wijze waarop het Sovjetverleden doorwerkt in de moderne postcommunistische tijd als feit en beeld.

Tijdens de eerste fase van dit werkcollege verkrijgen de studenten aan de hand van de moderne historiografie (handboek plus artikelen) een algemeen overzicht van de Sovjetgeschiedenis. Vervolgens kiezen de studenten op basis van een (of meer) primaire bron(nen) een eigen casestudie over een persoonlijke of publieke herinnering aan deze geschiedenis. In beide fasen van het werkcollege houden de studenten een referaat over een eigen onderwerp. De casestudy zal tot slot worden uitgewerkt tot een academisch werkstuk. Over deze casestudies nemen de studenten als groepsopdracht in kleine teams ook een podcast op voor een breder publiek.

Leerdoelen

Algemene leerdoelen

  1. een wetenschappelijk onderzoek met een beperkte omvang opzetten en uitvoeren, en daarbij:
    a. relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken;
    b. vakliteratuur zoeken, selecteren en ordenen;
    c. een wetenschappelijk debat analyseren;
    d. het eigen onderzoek in het wetenschappelijk debat plaatsen.
  2. een probleemgestuurd werkstuk schrijven en een referaat houden naar het format van de eerstejaars Themacolleges, en daarbij:
    a. een realistische planning hanteren;
    b. een probleemstelling en deelvragen formuleren;
    c. een beargumenteerde conclusie formuleren;
    d. feedback geven en ontvangen;
    e. aanwijzingen van de docent verwerken.
  3. reflecteren op de primaire bronnen waarop de literatuur is gebaseerd.
  4. bronnen selecteren en gebruiken voor eigen onderzoek.
  5. bronnen analyseren, in een historische context plaatsen en interpreteren.
  6. participeren in de discussies tijdens colleges.

Leerdoelen, specifiek voor dit college

De student beschikt over:
7. Gedegen kennis van de geschiedenis van de Sovjetunie aan de hand van een recente algemene monografie.
8. Inzicht in de belangrijkste kenmerken, begrippen en historische vraagstukken van de geschiedenis van de Sovjetunie aan de hand van gespecialiseerde artikelen.
9. Vaardigheid in het analyseren en duiden van (vertaalde en gepubliceerde) primaire bronnen zoals tijdsdocumenten en egodocumenten met betrekking tot de eigentijdse en latere historische verwerking van het Sovjetverleden.
10. Vermogen tot mondeling en schriftelijk rapporteren over eigen onderzoek en kunnen reflecteren op het onderzoek van anderen in de vorm van actieve participatie aan de groepsbesprekingen
11. Vermogen om de verworven specialistische kennis te kunnen delen met een algemeen publiek, zowel op academisch niveau in de vorm van een paper, als voor een breder publiek in de vorm van een podcast.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.

Onderwijsvorm

  • Werkcollege met aanwezigheidsplicht

Dit houdt in dat studenten bij alle werkcolleges aanwezig moeten zijn. Indien je toch verhinderd bent dien je dit vooraf te melden aan de docent. De docent bepaalt vervolgens of, en zo ja, hoe het gemiste college door een vervangende opdracht kan worden ingehaald. Als er specifieke beperkingen zijn bij een college dan maakt de docent dat aan het begin kenbaar. Indien jet niet voldoet aan voornoemde voorwaarden, word je uitgesloten van deelname.

Toetsing en weging

Toetsing

  • Werkstuk (6.000-7.000 woorden exclusief voorblad, inhoudsopgave, bibliografie en voetnoten; probleemgestuurd werkstuk op basis van primair bronnenonderzoek)
    getoetste leerdoelen: 1-5, 6, 9, 10

  • Eindtoets
    getoetste leerdoelen: 5, 6, 7, 8

  • Midterm onderzoeksplan
    getoetste leerdoelen: 1, 2, 8, 9

  • Referaten en participatie
    getoetste leerdoelen: 3, 4, 5, 6, 7, 10

  • Groepsopdracht podcast
    getoetste leerdoelen: 10, 11

Weging

  • Werkstuk: 50%

  • Eindtoets: 20%

  • Midterm onderzoeksplan: 10%

  • Referaten en participatie: 10%

  • Groepsopdracht podcast: 10%

Het eindcijfer komt tot stand op basis van het gewogen gemiddelde op basis van de deelcijfers, met daarbij als aanvullende eis dat het werkstuk voldoende moet zijn.

Herkansing

Het werkstuk en/of de schriftelijke eindtoets kunnen worden herkanst. Hiervoor gelden de data zoals aangegeven in het desbetreffende collegeschema op Brightspace.

Inzage en nabespreking werkstuk

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het werkstuk wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de inzage en nabespreking van het werkstuk plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

De in het werkcollege voorschreven literatuur:

  • Orlando Figes, Revolutionary Russia, 1891-1991 A Pelican introduction (Londen 2014), is ook beschikbaar in Nederlandse vertaling (Amsterdam 2014)

  • Ronald G. Suny ed., The Cambridge History of Russia, Volume III: The twentieth century (Cambridge 2006), is online in pdf beschikbaar via de UB Leiden: http://universitypublishingonline.org/cambridge/histories/ebook.jsf?bid=CBO9781139054096 en is ook beschikbaar in paperbackuitgave (Cambridge 2015)
    Jeannette Kamp e.a.,Geschiedenis schrijven! Wegwijzer voor historici(Amsterdam 2016). Daarnaast is bruikbaar de syllabus van het Themacollege I en II van de Opleiding Geschiedenis.

Inschrijven

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier [vinden] (https://www.student.universiteitleiden.nl/je-opleiding/vakken-en-toetsen/inschrijven/geesteswetenschappen/russische-studies-ba?cf=geesteswetenschappen&cd=russische-studies-ba#tab-1)

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc.: Onderwijsadministratie Reuvensplaats

Opmerkingen

Niet van toepassing.