Toegangseisen
nvt
Beschrijving
Onze samenleving wordt geteisterd door een tsunami van chronische niet overdraagbare aandoeningen. Ten minste 7 componenten van onze manier van leven spelen een rol in de ontwikkeling van het leeuwendeel van de chronische ziekten waarmee wij worstelen. Chronische ziekten brengen veel persoonlijk leed. Bovendien wordt adequate zorg voor mensen met een chronische ziekte onbetaalbaar en onuitvoerbaar. Zo lang mensen zelf (onbewust) verkeerde dingen blijven doen, lossen pillen en operaties een ziekte nooit helemaal op. Persistente schade-inductie maakt een ziekte chronisch. “Leefstijlgeneeskunde” (integratie van leefstijlinterventies in de reguliere zorg voor (chronisch) zieken) krijgt een prominente plek in het nieuwe curriculum via verweving in vrijwel alle blokken en coschappen.
Binnen Preventie en Gezondheid zullen we stil staan bij Preventie en Leefstijl worden bekeken vanuit de volgende deelgebieden
Population health management
Gedrag en gedragsverandering
Implementatie management
Inzet van digitale zorg in de praktijk
Planetary Health
Bioethics
Deze stage wordt afgesloten met de eerste MasterMinds Challenge (MMC) van de Masterfase. Tijdens deze MMC is het de bedoeling dat alle leerstof uit de eerste anderhalve week geïntegreerd wordt in één grote, afsluitende, eindopdracht.
Leerdoelen
Aan het einde van Gezondheid en Preventie kan de student:
1. De invloed van de context waarin de patiënt leeft relateren aan de effecten op preventie en levensstijl.
2. Het netwerk aan zorgverleners rond de patiënt structureren en inzetten binnen een te ontwerpen zorgoplossing.
3. Preventie en gezondheid benaderen vanuit zowel individueel perspectief als vanuit de principes van population Health Management.
4. Is in staat om het zorgsysteem mbt preventie (organisatie/ wet-regelgeving) te analyseren en te beschouwen aan de hand van casuïstiek.
5. Kan preventie en gezondheid vanuit rol arts vormgeven (bv gerichte anamnese, gespreksvoering, handvatten voor de praktijk, MMC)
6. De verschillende juridische en ethische dilemma's met betrekking tot de implementatie van nieuwe technologieën in de dagelijkse klinische praktijk benoemen.
7. Kan het gebruik en de meerwaarde van digitale zorgtechnologie, in het kader van preventie, aan de hand van criteria onderbouwen in een complexe casus.
8. Is in staat om relevante literatuur over gedragsverandering en leefstijl en gerelateerde evaluatiemethoden te vinden in PubMed
9. Is in staat kritisch te reflecteren op de geschiktheid van de gebruikte onderzoeksmethoden en de geldigheid van de conclusies die in de gevonden literatuur zijn getrokken
Leerdoelen voor de MasterMinds challenge:
10. Werkt in teamverband op constructieve wijze samen met medestudenten aan een preventie en leefstijl gerelateerd gezondheidsvraagstuk.
11. Binnen de oplossingsrichting wordt de toepassing van digitale zorg als optie meegenomen
12. Werkt binnen de gegeven randvoorwaarden (tijd, bronnen, groep) aan het eindproduct.
13. Selecteert relevante informatie uit betrouwbare, wetenschappelijke bronnen.
14. Is transparant in het gebruik van deze informatiebronnen.
15. Presenteert de bevindingen duidelijk, inhoudelijk correct en volledig.
16. Reflecteert op het eigen aandeel in het groepsproces en zijn bijdrage aan het groepsproduct.
Rooster
Het rooster kun je raadplegen via MyTimeTable.
De tentamendata zijn vastgesteld door het opleidingsbestuur en staan vermeld in het rooster.
In het rooster en/of op Brightspace wordt bekend gemaakt wanneer en op welke wijze de inzage en nabespreking van het tentamen plaatsvindt.
Onderwijsvorm
Toetsing en weging
Opdrachten
Presentatie
Verslag
EPA’s
Eindbeoordeling: voldaan/ niet voldaan
Literatuurlijst
Zie Brightspace
Inschrijven
Er vindt één keer per jaar een indelingsronde plaats voor de coschappen die starten in het volgende collegejaar. Deze indeling vindt plaats in de periode januari-maart. Voor meer informatie, zie Brightspace en de studentenwebsite.
Contact
Dr Cynthia Hallensleben - c.hallensleben@lumc.nl
Dr Laura van der Velde - l.a..van_der_velde@lumc.nl