Studiegids

nl en

Tachtig jaar oorlog. Nieuwe perspectieven op de Nederlandse Opstand

Vak
2024-2025

Toegangseisen

Van studenten wordt verwacht dat ze propedeutische basiskennis van zestiende-eeuwse Nederlanden hebben of bereid zijn zich die eigen te maken.

Beschrijving

Niemand had het van tevoren zo bedacht. Toch werden het de belangrijkste jaren in de Nederlandse Geschiedenis. Zonder de Tachtigjarige Oorlog, immers, zou Nederland als staat er nooit gekomen zijn. Zonder die oorlog waren de VOC en WIC er niet geweest, en was de Republiek niet aan zijn koloniale expansie begonnen. De geschiedenis van de Tachtigjarige Oorlog laat zich lezen als een spannend verhaal – met echte helden en echte schurken, vol onbedoelde wendingen en onverwachte uitkomsten. Na vierhonderdvijftig jaar geschiedschrijving, zou je denken, is het wel een verhaal waarover niet veel nieuws meer te ontdekken is. Maar niets is minder waar. Nieuw onderzoek en nieuwe perspectieven leveren nog steeds allerlei verrassende inzichten. Het is 50 jaar geleden dat er voor het laatst een ‘synthetische’ studie verscheen over de Nederlandse Opstand. In dit college neemt Judith Pollmann je mee in haar poging om opnieuw zo’n synthese te schrijven. Wat weten we al wel, en wat nog niet? Hoe kunnen we nieuwe kennis en nieuwe vragen het beste integreren in een nieuw ‘grand narrative’ over dit conflict. En wat betekent dat voor het belang van de Opstand voor de geschiedenis van Nederland en zijn voormalige kolonieën?

Leerdoelen

Algemene Leerdoelen

  1. De student kan relatief grote hoeveelheden informatie organiseren en verwerken.

  2. De student kan kritisch reflecteren op kennis en inzichten neergelegd in vakwetenschappelijke literatuur.

Leerdoelen, specifiek voor de afstudeerrichting

  1. Brede kennis van en inzicht in de historische ontwikkeling van de afstudeerrichtingen met speciale aandacht bij de afstudeerrichting Nederlandse Geschiedenis voor staatsvorming, identiteit, en politieke cultuur van Nederland en de Nederlandse overzeese gebieden vanaf de zestiende eeuw.

Leerdoelen, specifiek voor dit BA-Hoorcollege

De student:

  1. De student verwerft kennis over de Nederlandse Opstand, het ontstaan van de Republiek en de Zuidelijke Nederlanden, en koloniale expansie tussen 1566-1648

  2. De student maakt kennis met, verwerft inzicht in en leert kritische reflecteren op recente wetenschappelijke debatten over de Opstand en de Tachtigjarige Oorlog en hun relatie met de koloniale geschiedenis van Nederland.

Rooster

De roosters zijn beschikbaar via MyTimetable.

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

  • Zelfstandige literatuurstudie

Toetsing en weging

Toetsing

Alle leerdoelen van het BA-Hoorcollege worden getoetst door middel van twee deeltoetsen:

  • Deeltoets 1 : schriftelijke toets over de eerste zes hoorcolleges en bijbehorende literatuur.

  • Deeltoets 2: schriftelijke toets met twee essayvragen over alle hoorcolleges en alle literatuur.

Weging

  • Deeltoets 1: 50%

  • Deeltoets 2: 50 %

Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Aanvullend geldt de eis dat deeltoets 2 voldoende moet zijn.

Herkansing

Beide deeltoetsen kunnen worden herkanst. De herkansing vindt plaats op één tentamenmoment, waarop beide deeltoetsen worden aangeboden. Voor het hertentamen is drie uur gereserveerd zodat, indien nodig, beide toetsen kunnen worden afgelegd.

Inzage en nabespreking

Uiterlijk bij het bekendmaken van de uitslag van het tentamen wordt aangegeven op welke wijze en op welk tijdstip de nabespreking van het tentamen plaatsvindt. Er wordt in ieder geval een nabespreking georganiseerd indien een student hiertoe verzoekt binnen 30 dagen na bekendmaking van de uitslag.

Literatuurlijst

  • Anton van der Lem, De Opstand in de Nederlanden, 1568-1648 (Nijmegen 2014). Zelf aanschaffen.

  • Raymond Fagel en Judith Pollmann, 1572. Burgeroorlog in de Nederlanden (Amsterdam 2022) Zelf aanschaffen

  • Marjolein ‘t Hart, The Dutch Wars of Independence. Warfare and Commerce in the Netherlands, 1570-1680 (London 2014), pp. 37-125, 148-170, 191-197. E-book, deels te downloaden via de UB.

Overige literatuur zal nader worden aangekondigd

Inschrijven

Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.

Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden

Aanmelden Studeren à la carte en Contractonderwijs

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Studeren à la carte willen volgen (zonder tentamen), oa. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Informatie voor belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), o.a. over kosten, inschrijving en voorwaarden.

Contact

  • Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).

  • Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Huizinga.

Opmerkingen

geen