Toegangseisen
Alleen toegankelijk voor studenten van de Lerarenopleiding of tweejarige Educatieve master die Vakdidactiek 1 en Praktijk 1 hebben afgerond.
Beschrijving
Elke student heeft al onderzoekservaring vanwege het doctoraal- of masteronderzoek, maar deze heeft veelal geen betrekking op de didactiek van het schoolvak in de context van het voortgezet onderwijs. In dit studieonderdeel doe je een verdiepend onderzoek aan je eigen onderwijs, waarbij je werkt aan één of meerdere vakdidactische thema’s gericht op de praktische relevantie (voor jou en/of op jouw school) en de theoretische relevantie (wat is er al bekend en onderzocht, waar liggen leemten; de verdieping kan mogelijkerwijs zelfs bijdragen aan bestaande discourse in wetenschappelijk onderzoek). Je voert het onderzoek bij voorkeur samen met een medestudent uit, maar alleen is ook mogelijk. De student wordt begeleid door twee begeleiders: de (eigen) vakdidacticus (eerste aanspreekpunt) en een onderzoeker.
|* WTP-studenten volgen dit vak binnen in een aparte groep (zie voor meer informatie de WTP-Syllabus).
Leerdoelen
Je kunt een onderwerp uit de eigen onderwijspraktijk vertalen naar hanteerbare en onderzoekbare vraagstellingen voor een vakdidactische verdieping.
Je kunt een verdiepend onderzoek opzetten waarbij je met behulp van verzamelde data de onderzoeksvraag beantwoordt.
Je kunt op basis van uitkomsten implicaties voor de eigen lespraktijk benoemen.
Rooster
Onderwijs verzorgd door het ICLON vindt plaats op maandag. Studenten ontvangen vanuit de ICLON onderwijsadministratie per e-mail informatie over het rooster.
Onderwijsvorm
Hoorcolleges
Zelfstandige (literatuur)studie: bestuderen literatuur, praktijkverkenning, ontwerp materialen en plan van aanpak, verslaglegging
Overig: uitvoeren dataverzameling in de praktijk
Toetsing en weging
Toetsing
Vakdidactische these (artikel vorm): verslag van de vakdidactische verdieping. Hierbij wordt de rubric vakdidactisch onderzoeker gebruikt. Zie voor specifieke inhoud, werkwijze en opdrachten de Syllabus Vakdidactische Verdieping op BrightSpace.
Het eindproduct voor Vakdidactische verdieping wordt middels Turnitin gecontroleerd op plagiaat.
Steekproefsgewijs kan aan de student gevraagd worden om een mondelinge toelichting te geven nadat het eindwerk is ingeleverd. Deze nadere toelichting kan bijvoorbeeld de bronvermeldingen, voetnoten of citaten betreffen.
Voor de tentamendata zie het deadline overzicht.
Weging
Het cijfer van de Vakdidactische these vormt het eindcijfer van het vak.
Herkansing
Bij de herkansing worden dezelfde eisen gesteld aan het eindproduct (vakdidactische these) als bij de eerste kans. Zie voor de inleverdatum het deadline overzicht.
Literatuurlijst
Oost, H., & Markenhof, A. (2014).* Een onderzoek voorbereiden*. Amerfoort: Thieme Meulenhoff ISBN 9789006978131. Een eerdere versie volstaat ook.
Plomp, T. (2009). Educational design research: An introduction. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), An introduction to educational design research. Enschede: The Netherlands: Netherlands Institute for Curriculum Development. (te downloaden: https://slo.nl/publish/pages/4474/educational-design-research-part-a.pdf).
Berg, E. van den, Kouwenhoven, K. (2008). Ontwerponderzoek in vogelvlucht. Velon: tijdschrift voor lerarenopleiders, 29(4), 20-26. (te downloaden: https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/15300705/ontwerponderzoek.pdf )
Inschrijven
De ICLON Onderwijsadministratie regelt de inschrijving voor de studieonderdelen van de Lerarenopleiding. Dit geldt niet voor eventuele vakdeficiënties
Contact
Het vak wordt door diverse docenten gegeven. Coördinator van het vak: Dr. M. Dam.
Opmerkingen
Onderzoek binnen studieonderdeel
In dit curriculumonderdeel wordt voortgebouwd op de bij vakdidactiek 1 en 2 besproken vakdidactische inzichten, bijbehorende wetenschappelijk artikelen en methoden van dataverzameling (bv. hardop denk opdracht). In de verschillende fasen komt onderzoek als volgt aan bod:
fase 1: exploratie van theoretische achtergronden in bestaande vakdidactische literatuur
fase 2: formuleren van ontwerpcriteria naar aanleiding van literatuur
fase 3: (formatieve) evaluaties m.b.v. onderzoeksinstrumenten als vragenlijsten, hardop denk protocollen, interviews, learner reports en inhoudsanalysen van leerlingwerk.
Fase 4: Kritische terugkoppeling van eigen onderzoeksuitkomsten.