Studiegids

nl en

Modellen en strategieën voor orthopedagogisch handelen

Vak
2024-2025

Ingangseis

Dit vak is alleen toegankelijk voor studenten Pedagogische Wetenschappen. Studenten van één van de andere bachelorspecialisaties van deze opleiding mogen dit vak gebruiken voor hun vrijekeuzeruimte.

Beschrijving

Orthopedagogiek wordt een handelingswetenschap genoemd. Als opvoeders/leerkrachten problemen ervaren in de opvoeding, ontwikkeling of het leren van kinderen, jongeren of met volwassenen die zich in een opvoedingsrelatie bevinden (bijvoorbeeld omdat ze een verstandelijke beperking hebben), dan is de vraag: hoe moeten we handelen? Wat kan een opvoeder/leerkracht doen om problemen te verminderen, competenties te versterken en/of de ontwikkeling te stimuleren? Er vindt diagnostiek plaats om uit te zoeken welke factoren bijdragen aan de problemen en aan de oplossing ervan, en welke handelingswijze het best passend zou zijn. Op basis daarvan komt er een interventieplan voor begeleiding en/of behandeling binnen de context van gezin of opvoedingsituatie, of binnen de schoolcontext in de vorm van consultatieve leerlingbegeleiding .
In deze cursus leer je hoe je tot een goed plan voor diagnostiek of interventie komt. Zo'n plan is gebaseerd op de diagnostische cyclus en op de behandelingscyclus. Studenten breiden hun kennis over modellen en strategieen in de orthopedagogiek uit, voortbouwend op modellen die in het tweede studiejaar aan de orde kwamen. Aan de hand van praktische voorbeelden leren studenten deze toepassen, zodat zij hulpvragen van kinderen, opvoeders en leerkrachten kunnen vertalen naar diagnostische hypothesen en handelingsgerichte vragen.
Orthopedagogen moeten vaak ingewikkelde besluiten nemen, in goede samenwerking met anderen. Zowel diagnostiek als interventie kunnen belangrijke consequenties hebben voor alle betrokkenen. Het is dan ook belangrijk om je besluitvorming goed te onderbouwen en om te reflecteren op de ethische kanten van je handelen. In deze cursus leren studenten wat er voor nodig is om ethisch verantwoorde besluitvorming en handelen te gewaarborgen.

Leerdoelen

De student is na afloop van de cursus in staat om:
1. de stappen in de diagnostische cyclus en het hypothese-toetsend model te beschrijven
2. uit te leggen op welke manier de diagnostische cyclus in de orthopedagogische praktijk kan worden toegepast
3. eenvoudige hulpvragen van kinderen/ouders/opvoeders te vertalen naar diagnostische vragen en hypothesen, op basis van de diagnostische cyclus
4. onderscheid te maken tussen onderkennende, verklarende, indicerende en veranderingsgerichte diagnostische vragen/hypothesen
5. vraagstellingen tijdens de behandelingscyclus te beschrijven
6. verschillende interventiemodellen te beschrijven
7. uit te leggen hoe ethisch verantwoorde besluitvorming en handelen kunnen worden gewaarborgd.

Rooster

Het rooster van dit vak vind je in MyTimetable.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges

Toetsing

Een schriftelijk tentamen (meerkeuze) over alle literatuur en over de stof die tijdens de colleges (en werkgroepen) aan bod is gekomen. Een student is geslaagd voor dit vak als het tentamen is beoordeeld met een voldoende (5,5 of hoger) en is voldaan aan de aanwezigheidsplicht.

Brightspace

Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van Brightspace.

Literatuur

Wetenschappelijke artikelen die later via Brightspace bekend gemaakt worden.

Inschrijven voor vakken

Onderwijs
Studenten moeten zichzelf inschrijven voor alle onderwijseenheden (hoorcolleges, werkcolleges en practica) die zij willen volgen. Inschrijven kan tot uiterlijk 5 dagen voorafgaand aan de start van de cursus via Mystudymap.

Tentamens
Daarnaast is het voor alle studenten verplicht om zich voor elk tentamen in te schrijven via My Studymap. Dit kan tot en met uiterlijk 10 kalenderdagen voorafgaand aan het tentamen. Zonder geldige inschrijving kun je niet deelnemen aan het tentamen.

Lees zorgvuldig alle informatie over de procedures en deadlines voor het inschrijven voor vakken en tentamens.

Contact

Coördinator van het vak is Prof.Dr. Maretha de Jonge en Dr. Elise Swart.