Toegangseisen
Deze cursus is alleen toegankelijk voor studenten die Tools and Theories in the Study of Religion, Religie, levensbeschouwing en burgerschap in het onderwijs, Vakdidactiek 1, Vakdidactiek 2 en Praktijk 1 hebben afgerond.
Beschrijving
In deze cursus reflecteren studenten op hun eigen professionele identiteit als docenten levensbeschouwing en religie. Dit gebeurt in twee stappen. In het eerste deel van de cursus bespreken we centrale teksten over het doel van het onderwijs in het algemen en het doel van het vakgebied levensbeschouwing en religie in het bijzonder. Studenten articuleren hun identiteit en visie als vakdocenten in dialoog met deze teksten en hun praktijkervaringen voor de klas. Samen bezoeken we de studiedag van de Vereniging Docenten Levensbeschouwing en Godsdienst (VDLG). In het tweede deel van de cursus vertalen studenten hun vakvisie naar een vakleerplan voor een of meer leerkaren van de havo/vwo-bovenbouw.
Leerdoelen
Na de cursus te hebben gevolgd:
kunnen studenten hun identiteit als vakdocent levensbeschouwing en religie articuleren in relatie tot centrale positities in het vormingstheoretisch debat; en
kunnen studenten een vakleerplan ontwerpen die aansluit bij de eigen vakvisie, het landelijke curriculum en de context van de eigen school.
Rooster
De roosters zijn beschikbaar via My Timetable.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Bij deze cursus geldt een aanwezigheidsplicht. Studenten die meer dan een sessie hebben gemist, kunnen het vak niet voltooien.
Toetsing en weging
Toetsing
Toetsing in deze cursus bestaat uit drie deeltentamens:
1. Mondelinge contributies in de colleges, incl. korte presentaties over de literatuur. Dit deeltentamen wordt becijferd en telt mee voor 20 % in het eindcijfer.
2. Paper over vormingstheorie en doelen van het vakgebied L&R (max 2000 woorden). Dit deeltentamen wordt becijferd en telt mee voor 40 % in het eindcijfer.
3. Vakleerplan voor een of meerdere leerjaren van de havo-/vwo-bovenbouw (max 2000 woorden). Dit deeltentamen wordt becijferd en telt mee voor 40 % in het eindcijfer. Let op: het Vakleerplan kan alleen worden ingeleverd als de Paper over vormingstheorie en doelen van het vakgebied L&R tijdig is ingeleverd.
Weging
Het eindcijfer voor de cursus komt tot stand door de bepaling van het gewogen gemiddelde op basis van deelcijfers. Om de cursus te behalen moet het gewogen gemiddelde van de deelcijfers een 5,5 of hoger zijn.
Herkansing
Paper over vormingstheorie en doelen van het vakgebied L&R
Voorwaarden: studenten zijn aanwezig en actief geweest tijdens de colleges, hebben tijdig de Paper en het Vakleerplan ingeleverd, hebben een onvoldoende behaald voor de Paper en hebben een onvoldoende behaald voor het hele vak.
Vorm van herkansing: Studenten leveren een nieuwe versie in van dezelfde opdracht bij de herkansingsdeadline.
Vakleerplan
Voorwaarden: studenten zijn aanwezig en actief geweest tijdens de colleges, hebben tijdig de Paper en het Vakleerplan ingeleverd, hebben een onvoldoende behaald voor het Vakleerplan en hebben een onvoldoende behaald voor het hele vak.
Vorm van herkansing: Studenten leveren een nieuwe versie in van dezelfde opdracht bij de herkansingsdeadline.
Mondelinge contributies
Voorwaarden: studenten zijn aanwezig geweest tijdens de colleges, hebben tijdig de Paper en het Vakleerplan ingeleverd, hebben een onvoldoende behaald voor Mondelinge contributies en hebben een onvoldoende behaald voor het hele vak.
Vorm van herkansing: Studenten krijgen een vervangende opdracht en leveren deze in bij de herkansingsdeadline.
Inzage en nabespreking
Feedback op de papers (incl. de becijfering) wordt de studenten individueel meegedeeld via Brightspace. Ook het cijfer voor de mondelinge bijdragen wordt bekendgemaakt in Brightspace.
Literatuurlijst
Literatuur voor de cursus wordt via Brightspace beschikbaar gesteld.
Inschrijven
Inschrijven via MyStudyMap is verplicht.
Informatie over het inschrijven voor vakken en tentamens kun je hier vinden.
Contact
Voor inhoudelijke vragen, neem contact op met de docent (rechts in informatiebalk).
Voor informatie over inschrijvingen, toelating, etc: Onderwijsadministratie Herta Mohr
Opmerkingen
Geen.